DIY_freak skrev:
Ta årshyran och dra bort 21,000. Dra sedan bort 20% till av årshyran. Betala sedan 30% skatt på det som ev. Blir kvar.

T.ex du hyr ut för 10,000:-/månad.

Årshyra 120,000:-
Schablonavdrag 21,000
kostnadsavdrag 20% 24,000

Återstår 75,000:-

Skatt 30% 22,500:-
din intäkt efter skatt 97,500:-
Man drar väl först sina 20% sen drar man av 21.000? Så har jag fattat det.
 
D
huggan skrev:
Man drar väl först sina 20% sen drar man av 21.000? Så har jag fattat det.
Det spelar väl ingen roll vilket man drar först, bara man räknar 20% på hela beloppet, precis som jag gjorde i mitt exempel. Tycker det är enklare att först dra bort schablonbeloppet eftersom man då snabbt ser om det blir något kvar av hyresintäkten så det är någon idé att ens räkna ut 20%. På Skatteverkets hjälpblankett för att räkna ut hyresintäkten så har man också dragit av schablonbeloppet först och 20% sedan.
 
Redigerat av moderator:
Missade hur du skrivit. Men drar man först av 21.000:- sen 20% av resterande istället för på hela summan som du sa förlorar man pengar på det.
 
verobar skrev:
Först schablonbelopp, sedan 20%.
[länk]
Det står 20% av hyresbeloppet, dvs hela summan.
 
Nja, det står 20% av intäkten utöver schablonbeloppet.
För att få fram den summan behöver du först dra av schablonbeloppet. Andra stycket sista meningen i texten i länken.
Se även SKV 2199 där ordningen står angiven.
Såvitt jag kan läsa det. Var läser du 20% av hyresbeloppet?
 
verobar skrev:
Nja, det står 20% av intäkten utöver schablonbeloppet.
För att få fram den summan behöver du först dra av schablonbeloppet. Andra stycket sista meningen i texten i länken.
Se även SKV 2199 där ordningen står angiven.
Såvitt jag kan läsa det. Var läser du 20% av hyresbeloppet?
Ja på andra stycket sista meningen som lyder:

"Vid uthyrning av småhus får du avdrag med 20 % av hyresintäkten, utöver schablonavdraget på 21 000 kronor."

Och hyresintäkten är alltså hela beloppet, hyresintäkten betyder inte hyresintäkten minus 21.000.
 
Som sagt, läs SKV 2199.
1. Drag av schablonbelopp
2. Drag av 20% på återstående (dvs. hyresintäkt utöver schablonavdrag)
 
D
Nej, det är 21,000 samt 20% på det TOTALA beloppet. "Utöver" syftar på att du får 20% avdrag UTÖVER schablonavdraget, alltså att avdragen adderas. Utöver syftar INTE på att 20% bara skulle räknas på belopp ÖVER schablonavdraget.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
huggan
  • Laddar…
verobar skrev:
Som sagt, läs SKV 2199.
1. Drag av schablonbelopp
2. Drag av 20% på återstående (dvs. hyresintäkt utöver schablonavdrag)
Vad ser du det?

Hittar dock detta som styrker det jag säger plus att min revisor håller med mig.

"Från intäkt av uthyrd privatbostadsfastighet får du avdrag med 20 % av hyresintäkten. Du medges inte något 20 %-avdrag om du
sålt produkter. Något sådant avdrag medges inte heller om du hyr
ut till din egen eller närståendes arbets- eller uppdragsgivare eller
till eget bolag, se punkt 12."
 
D
Varför skriva så många gånger? Tror nog verobar är övertygad nu.
 
huggan skrev:
Vad ser du det?

Hittar dock detta som styrker det jag säger plus att min revisor håller med mig.

"Från intäkt av uthyrd privatbostadsfastighet får du avdrag med 20 % av hyresintäkten. Du medges inte något 20 %-avdrag om du
sålt produkter. Något sådant avdrag medges inte heller om du hyr
ut till din egen eller närståendes arbets- eller uppdragsgivare eller
till eget bolag, se punkt 12."
Aah, nu ser jag. Sorry, trött och borde inte svarat.
Det ska alltså vara:
Hyresintäkt minus:
1. Avdrag1 (schablonbelopp)
2 Avdrag2 (hyresintäkt*0,2)

Tack för korrigeringen, jag hade helt fel!
 
Ser även att min läsning/tolkning av texten i länken var fel, jag såg inte kommat och läste "belopp utöver schablon".
Konstigt, tyckte att det var solklart och förstod inte hur man kunde tolka det annorlunda. Nu förstår jag inte hur jag tänkte...
Aha, kanske var där det gick fel - borde tänkt.
 
Det vanliga för dom flesta är nog att man misstolkar saker som myndigheter skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.