Ja kolla Skatteverket för exakt skattefritt belopp som gäller under beskattningsåret! Det är ganska förmånligt vet jag, och bygger på att 20% av intäkten + ett visst belopp är helt skattefritt.

Tror att det skattefria beloppet för 2012 kan vara 15.000 kr. Det innebär i så fall att om man hyr ut för 20.000 kr så dras 4.000 (20% av 20.000) + 15.000 bort. Kvar är ett skattepliktigt belopp på 1.000 kr vilket beskattas under kapital dvs med 30%. Det är inte många inkomster som är så lågt beskattade... Men använder man sig av detta schablonavdrag får man inte dra av några som helst faktiska kostnader för el eller annat!
 
Avdraget för 2012 är 21.000:-
 
Jag funderar på att hyra ut en fjällstuga. Men hur går det till rent praktiskt?

Jag sätter in annons på blocket, nån hör av sig och vill hyra v.9 och två dar innan säger de att de ångrat sig och inte kommer. Alltså måste man ta förskottbetalning, men är folk villiga att betala in pengar till en person som de aldrig har träffat tidigare (mig). Hur hög bör depositionen vara som de bara får igen om de städat efter sig? Skickar man alltså ut ett kontrakt för att slippa strul? Jag kan ju inte direkt ta deras visa-kort nummer och fakturera ändå som jag kunnat gjort om jag drivit hotell.
 
Hej,

Det som ger absolut mest om man jämför statistik på antal besökare och hur många som sedan bokar så är det just Blocket du ska lägga ut på.

Du lägger ut annons på Blocket. Anger att det är X% av hyran som ska vara betald tex inom en vecka från bokningsdagen. Jag tar själv 25% inom en vecka från bokningsdagen och sedan resten plus deposition senast en månad innan ankomstdag.

När de bokar så skickar du ett kontrakt till dem med de regler du sätter upp (tex hur många de max får vara i stugan, hur dags det är "checkin", hur dags det är "check out, om det får tas med husdjur etc. Självklart måste det framgå tydligt vilken period de har bokat. En annan viktig grej som jag fick reda på när jag pratade med mitt försäkringsbolag är att du har med en punkt om att de intygar att de har en hemförsäkring som täcker ev skada. Det är nämligen hyresgästens hemförsäkring som täcker skador de orsakar hos någon annan. Kan vara bra att ta med personnr också ifall det skulle vara något. Jag har också med en klausul om avbokning (tex bokas det av innan så och så lång tid så betalas hela summan tillbaka, senare så behåller du en viss "riskpeng" (du kanske har svårt att hitta en ny hyresgäst)

När det gäller betalning så kan du bara ange ett kontonr som de ska föra över pengarna till. I och med att de betalar en del av hyran ganska omgående så blir det också lite av ett comittment från deras sida.

Angående deposition så tar jag själv 1000kr i deposition. Tillräckligt mycket för att de ska känna att de vill ha tillbaka pengarna och inte bara känna att de skiter i städningen för det kan vara värt den kostnaden:)

Brukar inte vara några problem med betalning till "främmande person". De flesta som hyr stugor är människor som brukar hyra stugor och vet hur det går till (eller snart blir varse)

Lycka till
 
  • Gilla
harola
  • Laddar…
Ok. Tack så mycket för all den informationen. Då var det ungefär som jag tänkte mig och det ska bli spännande och se om jag lyckas hyra ut den någon vecka i vinter.
Hur gör du med nyckel? Gömmer du den och berättar var, eller få de hämta den hos dig? Jag bor 5 mil från fjällstugan så jag vill ju inte åka dit bara för att lämna över nyckeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.