Var köper man ett beg. Eller nytt släp billigt i Stockholm förutom via blocket som jag redan kollar? Funderar ev att köpa ett på firman så jag vill helst kunna dra av momsen i så fall.
 
Tyresö
Det är ingen mening att handla ett begagnat släp - priset är inte så mycket lägre för ett 10 år gammalt släp jämfört med ett nytt, och då vet du inte heller hur överlastat det har varit och hur hjulaxeln och bromsar är i skick.

Handla ett nytt släp - vi handlade vårt släp bredvid Solvalla - ett Fogelsta-släp. Vi har aldrig haft strul med släpet, trots att det har fått leva ett tungt liv - jag har ju E-kort.....
 
Viktigare först är att reda ut vad din bil klarar av att dra, obromsat resp bromsat..
 
Jag tror kanske att man hakar på släpet lite lättvindigare om man har ett eget. Jag brukar bara behöva hyra släp typ 5 gånger om året, och nej, ingen av mina bilar har gått sönder av att lastas på än så länge. Och som sagt, jag nöjer mig inte med att äga ett hus, jag bygger ändå själv. ÅTERIGEN, jag betvivlar ingen annans upplevelse av att ha gjort rätt val när de köpt släp, jag vill bara påpeka att det inte är det enda rätta bara för att man har hus.
Jag kan ibland tycka att det blir lite mycket respons av typen "har du hus så MÅSTE du skaffa en dyr modell av XXX med ZZZ-funktion och YYY-tillbehör" när vilsna nyblivna husägare ber om hjälp om vad de måste skaffa.
(Sen kanske jag är en mes, men jag vill inte köra obromsat!)
 
Tyresö
Crebel skrev:
Självklart ska ett släp vara bromsat - annars får man knappt lasta något som väger....
 
Hej.

Vi har ett obromsat släp med gallergrindar. Släpet klarar 2700*1200 skivor.

Jag har än så länge endast varit begränsad av vikten vid ett fåtal tillfällen och har som tur är nära till grustaget och lite töjbart samvete. Under dräneringen tog vi hem singel med lastbil då det går åt ganska mycket, efter att han hade tippat/lagt singlet där jag ville ha det med kranen tog han med sig massor tillbaka. Visst det kostade lite men var väldigt smidigt. Det gäller ju då att få fatt på en bil som har kram som kommer med materiel.

Håller som bäst på med källarrenovering och en av de största fördelarna, enligt mig, med att ha ett släp tillgängligt hela tiden är att jag kan köra skiten rätt ut och tippa det i släpet. Visst det går bra med en container oxå men då kostar det mer...

Efter att ha kollat runt en del kom vi fram till att ett obromsat, med så hög lastvikt som möjligt (ej tippbart), med gallergrindar var det som uppfyllde våra behov bäst. Scannade Blocket etc ett tag och insåg att jag kan köpa ett nytt, använda det i ganska många år och sedan få bra betalt för det. Det blev en Fogelsta (tror jag den heter) med gallergrindar för strax under 15 000. Är helnöjd med det och, för mig, är det skönt att slippa eventuellt meck med bromsar. Självklart måste man vara medveten om vad det innebär att köra obromsat och köra därefter;-)

Innan vi köpte släp höll vi oxå på att lasta fullt i bilen och sedan samla på hög för att hyra släp och köra som en tok. När vi köpte en ny(are) bil bestämde vi samtidigt att det var dags att köpa ett släp för att slippa lasta och städa bilen.

Har dessutom tillgång (trevlig granne) till "tungt släp" med chafför;-)
 
Har man en klen bil är obromsat kasst om man vill hänga på lite last.
Men det är en avvägning man får göra beroende på vad man ska lasta som oftast.
Är det mycket jord o kross o dyligt o man ska köra långt så är ju ett bromsat släp attt föredra.

Men nu handlar ju tråden om att köra lite allmänt skräp o då blir det inga vikter
 
Okey här är min bils uppgifter:

Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360

....så var hittar jag ett billigt nytt släp med galler. Får man vinterdäck på när man köper nu eller måste man köpa till det?
 
då kan du köra det vanligaste obromsade släpet som är typat för 650kg (det finns olika typningar för exakt samma släp, eg 650kg släpan är exakt detsamma som 750kg varianten.

Om du söker på verktygsforumet (finns et par mega trådar i ämnet) så kommer du hitta massor med tips om vad du ska köpa o tänka på.
 
Tyresö
sankaboy skrev:
Okey här är min bils uppgifter:

Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1360

....så var hittar jag ett billigt nytt släp med galler. Får man vinterdäck på när man köper nu eller måste man köpa till det?
Vinterdäck till släp är extratillbehör - precis som till bilar. Var du hittar ett billigt släp med galler, vet jag inte - dom brukar kosta ungefär likadant i varje lastviktklass.
 
Släpen brukar komma med åretruntdäck. Om du inte är av den gamla skolan o kör dubbat så e de bar å åk, annars så måste du hänga på dubbdäck
 
Kör dubbat så då lär det behövas andra däck under vintern.

Har ni några tips på var jag hittar ett vettigt släp billigt i Stockholm eller i närheten?

Det får nog bli en i standardstorlek för att hålla nere kostnaden. Annars vore ett släp som klarar en 270 skiva bra eftersom vi har högt till tak i resten av huset där det inte ska renoveras nu.
 
Om man ska köpa ett nytt eller beg. släp. Vilket märke bör man hålla sig till för att inte förlora allt för mycket på den när man säljer den?

Har tex hittat ett nytt Easyline släp med flakmåtten 128 x 270, höga nätgrindar, obromsat för 12500:-
Eller är ett beg. Thule Trailers släp som bara har ett 256 långt flak men med nätgrindar, bromsat och extra förstärkt som alla fd. uthyrningssläp för 15000:- ett bättre köp?
 
Jag har kapell på mitt, det är bra. Kåpa är tungt och bökigt, presenning är antingen för stor eller för liten och är krångligare att få fast.
Bromsat är för visso mer delar som kan krångla men värt det som jag ser det.
Jo man kan hyra på Statoil, gjorde det första halvåret i Uppsala med hus, det tar tid massor med tid, håller helt med Nimajneb det är väldigt ofta man har nytta av kärran när man väl har den.
 
Såg att det billiga Easyline släpet hade en totalvikt på 750kg. Får jag inte dra det med min bil hur lite jag än lastar när det står Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650kg i bilens papper? I så fall går ju det flaket bort tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.