MrJay MrJay skrev:
Inte alla säkert att du kan hyra lägenheten, vår gamla BRF tillät inte någon form av uthyrning av bostadsrätter.
Föreningen har ingen rätt att neka andrahandsuthyrning utan skäl.
 
Så länge ägaren också har tillgång kanske det kan ses som inneboende?

Vår förening har separat ingång till till vissa lägenheter som lätt kan delas i två och förses med trinettkök eller liknande i den andra delen. När de sedan hyrs ut så räknas det inte som andrahandsuthyrning utan inneboende och BRF kan inte säga något alls trots att det i praktiken är en hel lägenhet som hyrs ut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mawno skrev:
Föreningen har ingen rätt att neka andrahandsuthyrning utan skäl.
Snararte tvärtom, du har inte rätt att hyra ut din bostadsrätt utan giltigt skäl.
 
C
H hempularen skrev:
Snararte tvärtom, du har inte rätt att hyra ut din bostadsrätt utan giltigt skäl.
Jag tror @mawno tänker på tillståndskrävande ändringar i lägenheten där styrelsen inte får vägra tillstånd hur som helst.

Hyresnämnden skall pröva om bostadsrättshavaren har "skäl" (tidigare "beaktansvärda skäl") i frågan om andrahandsupplåtelse. Därmed är det rimligt att föreningen gör samma sak i sin prövning. Åtminstone om man har en restriktiv hållning till andrahandsupplåtelse. Men formellt sett måste varken bostadsrättshavaren eller föreningen framställa några skäl i frågan om samtycke till andrahandsupplåtelse.

Men det behöver inte vara ett "giltigt skäl" i den bemärkelsen att det är förutbestämt vilken sorts skäl som kan komma i fråga. Nu var det länge sedan jag uppdaterade mig på praxis i sammanhanget, men en gissning är att hyresnämnden skulle godkänna upplåtelsen i detta fall. Inte minst då det rör sig om en begränsad tid (< 1 år). Då är tröskeln låg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ytan hyrs ut som förråd och inte som bostad och om ni inte bosätter er där är jag skeptiskt till att det behövs tillstånd från styrelsen.
Bästa svaret hittills. Skriv ett kontrakt på uthyrning av förrådsutrymme.

Och gällande försäkring kan jag meddela att jag kollade upp detta i samband med att Shurgard försökte lura på mig deras svindyra och oförmånliga försäkring. Vet förstås inte vad övriga försäkringsbolags villkor säger men åtminstone ICA Försäkring och Gjensidiges "vanliga" hemförsäkringar täcker lösöre förvarat i låst förråd. Rimligen borde samma gälla i ett "förråd" i en bostad som faktiskt har ännu högre säkerhet än ett rackigt plåtplockepinn som Shurgard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.