Jag har testat lite smått att hyra ut prylar via en av de stora tjänsterna där privatpersoner hyr ut till varandra.
Än så länge har jag bara testat med två mindre maskiner, bland annat en 15 år gammal vedklyv från Biltema.

Jag är lite överraskad över hur enkelt det går, och hur snabbt saker betalar av sig.
Det går lite trögt i början, men så fort man har fått ett par positiva omdömen så kommer det fler bokningar.

Det enda jag behöver göra är att acceptera i appen, och komma ihåg att ställa fram prylen när någon ska hämta den, och ställa in den i garaget igen efteråt.

Jag räknar med att det kommer att ha tagit två år innan jag har fått in pengar till att köpa en helt ny vedklyv. Även min andra maskin verkar betala sig på cirka 2 år.
De slits naturligtvis mycket mer än om jag bara hade använt dem själv, och risken finns att de går sönder. Men det finns en försäkring i tjänsten, och jag tror ändå inte att prylarna kommer att gå sönder så ofta som vartannat år. På två år räknar jag med att det blir ca 20-30 uthyrningsdagar, med 150-200 kr förtjänst per dag). Inga stora pengar alltså, men det innebär att jag nu ser på ett annat sätt på inköp av maskiner. En maskin som är eftertraktad på hyresmarknaden kan jag köpa utan att den kommer att kosta mig en krona.

Saker som verkar betala sig själva snabbt är tex mattvättmaskin, ozongenerator, tralltvätt, vedklyv, borrhammare.
Sedan finns det dyrare saker som det är stor efterfrågan på, men som tar många år att få tillbaka pengarna på, tex släpvagn, jordfräs, markvibrator, byggställning.

Skulle vara intressant att höra om det är fler som har erfarenheter av detta, positiva eller negativa. Själv har jag bara positiva. Varje gång jag har hyrt ut något har prylen återlämnats rengjord och utan skador.
För ordningens skull kan jag tillägga att inkomsterna enligt lag ska deklareras som inkomst, till skillnad från tex uthyrning av sommarstuga (märkligt, men så är det).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Intressant.
Kör du via hygglo/blocket?
Kostat de att skaffa konto via hygglo?
 
klart det är en bra sak att saker som är fördyra för engångs köp och lite billigare en ramirent m.m

men tar inte länge för finns mera såna siter/appar och nån fiffkus kommer på iden att hyra i andrahand
 
Med tanke på hur folk man trott man känner hanterat saker man lånat ut till dem så skulle jag aldrig hyra ut till folk jag inte känner...
 
  • Gilla
Svante Svenson och 11 till
  • Laddar…
D
Hyra ut farfars 100 kilos brukstombola från 50 talet!? Kommer inte på tal! =)
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hyr bara ut sådant som jag inte direkt använder själv längre.
Har hyrt ut ozongenerator, vertikalskärare och lite annat. Det är ohyggligt gnälligt från folk som hyr. Långa diskussioner om resultatet blev det förväntade, prutning och ändring av tider osv.

Vertikalskäraren körde en person sönder. Det gick som tur var på garantin, men jag fick inte ersättning för allt meck som var med att köpa reservdelar m.m.

Hade aldrig i livet hyrt ut jordfräs, bilar, släp eller annat. Finns många historier där folk inte får tillbaks alla delar till byggställningar, där släpen krockats och bucklats till, tjafs om det skall vara rengjort och fulltankat eller inte osv. Jordfräsen kör jag exempelvis på aspen 4-takt, och kan ge mig fan på att någon hade lämnat tillbaka fulltankad med 95-oktan istället.

Men visst, ozongeneratorn har ju betalat sig själv nu och det är ju det positiva i kråksången.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C
D Drburr skrev:
Hyra ut farfars 100 kilos brukstombola från 50 talet!? Kommer inte på tal! =)
Nä, risken är att det är en 200-kilos när den kommer tillbaka 😄
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt Hygglo. De tar 20% av intäkten, plus en bokningsavgift som jag tror brukar vara 20-30 kr. Som uthyrare har jag inga kostnader, bara intäkter. Jag har själv hyrt via dem också, och tycker priset är mycket lägre än om ja hyrt på firma. Ett plus är ockå att det ofta är i närheten av där man bor, och att man kan hämta/lämna på kvällstid.

Har inget annat än Hygglo att jämföra med, så vet inte om det finns bättre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
G gbgustaf skrev:
Men det finns en försäkring i tjänsten, och jag tror ändå inte att prylarna kommer att gå sönder så ofta som vartannat år.
Så kan man ju resonera när man har lite volym på verksamheten, men hyr man bara ut ett fåtal prylar är det ju tråkigt om en (dyr) pryl går sönder långt innan den betalat sig.

Just det där med försäkringen har varit en del diskussioner om. Frågan är hur bra skydd den ger i praktiken?
 
Jag kanske har haft tur, men av 12 uthyrningar har alla varit supertrevliga och aktsamma. Kanske hjälper det att jag bor i en landsortskommun med enbart medelklassfolk som bor i villa.

Jag skulle dock inte hyra ut till exemplel motorsågen, eftersom det är lätt att fördärva kedjan eller skada sig om man inte vet man gör. Det måste vara saker som är robusta och som alla klarar att använda med en enkel instruktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento
P-plats P-plats skrev:
Med tanke på hur folk man trott man känner hanterat saker man lånat ut till dem så skulle jag aldrig hyra ut till folk jag inte känner...
Nej det kommer inte hända , lånar inte ut några saker mer än till ett syskon som
också jag lånar saker av. Skulle man behöva hyra nåt så får man kolla med de
uthyrningsfirmor som finns.
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Aldrig nånsin.
 
Inte hyrt ut något, än, har nog inget av intresse. Men har hyrt flertal gånger. Jäkligt smidigt. Senast va en terrasstvätt från Kärcher, 1 dag för någon 100ing och på en lördag. Toppen app.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
A
G gbgustaf skrev:
Jag har testat lite smått att hyra ut prylar via en av de stora tjänsterna där privatpersoner hyr ut till varandra.
Än så länge har jag bara testat med två mindre maskiner, bland annat en 15 år gammal vedklyv från Biltema.

Jag är lite överraskad över hur enkelt det går, och hur snabbt saker betalar av sig.
Det går lite trögt i början, men så fort man har fått ett par positiva omdömen så kommer det fler bokningar.

Det enda jag behöver göra är att acceptera i appen, och komma ihåg att ställa fram prylen när någon ska hämta den, och ställa in den i garaget igen efteråt.

Jag räknar med att det kommer att ha tagit två år innan jag har fått in pengar till att köpa en helt ny vedklyv. Även min andra maskin verkar betala sig på cirka 2 år.
De slits naturligtvis mycket mer än om jag bara hade använt dem själv, och risken finns att de går sönder. Men det finns en försäkring i tjänsten, och jag tror ändå inte att prylarna kommer att gå sönder så ofta som vartannat år. På två år räknar jag med att det blir ca 20-30 uthyrningsdagar, med 150-200 kr förtjänst per dag). Inga stora pengar alltså, men det innebär att jag nu ser på ett annat sätt på inköp av maskiner. En maskin som är eftertraktad på hyresmarknaden kan jag köpa utan att den kommer att kosta mig en krona.

Saker som verkar betala sig själva snabbt är tex mattvättmaskin, ozongenerator, tralltvätt, vedklyv, borrhammare.
Sedan finns det dyrare saker som det är stor efterfrågan på, men som tar många år att få tillbaka pengarna på, tex släpvagn, jordfräs, markvibrator, byggställning.

Skulle vara intressant att höra om det är fler som har erfarenheter av detta, positiva eller negativa. Själv har jag bara positiva. Varje gång jag har hyrt ut något har prylen återlämnats rengjord och utan skador.
För ordningens skull kan jag tillägga att inkomsterna enligt lag ska deklareras som inkomst, till skillnad från tex uthyrning av sommarstuga (märkligt, men så är det).
En grej kanske funkar men ställning nej aldrig -lånat ut förr och det är alltid mer eller mindre nåt som fattas när den kommer tillbaks , släp är inte heller intressant för det är rätt hårt slitage på sånt bara i ett hushåll och billigare än mackhyra så är det bättre den står än att man ska laga andras misstag .
Tyvärr som nån skrev så är det ju illa när bekanta lånar så hyra ut tlll okända så ska det nog varann vedklyv eller nåt annat tåligt isåfall
 
mickesundström skrev:
En grej kanske funkar men ställning nej aldrig -lånat ut förr och det är alltid mer eller mindre nåt som fattas när den kommer tillbaks , släp är inte heller intressant för det är rätt hårt slitage på sånt bara i ett hushåll och billigare än mackhyra så är det bättre den står än att man ska laga andras misstag .
Tyvärr som nån skrev så är det ju illa när bekanta lånar så hyra ut tlll okända så ska det nog varann vedklyv eller nåt annat tåligt isåfall
Hyra ut vedklyv till nån random? Jag hyr inte ens ut ett spett, skulle inte förvåna mig om jag fick tillbaks det krökt.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.