Hjälp
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen han får mätarställningen av mig, men det kan inte stämma.
Någon här som vet hur man räknar ut kw timmar, har hört att man inte ska använda sista siffran då detta är 1 tiondels Kw timme vilket då resulterar i att decimalen kommer fel och Kw timmarna blir hutlöst högt.
 
Det borde framgå på mätaren. Hyresvärden debiterar väl efter vad du rapporterar. Om du gör fel blir det fel.
 
Skriv av alla siffror på mätaren varje månad, vad handlar det om för förbrukning? Och av vad? Vad betalar du per/kWh? Lägger han på också?
 
H
S schaktakonsulten skrev:
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen han får mätarställningen av mig
Bor han långt från dig, kommer den på posten eller via internet ? se till att få fakturan och betala den direkt utan mellanhand
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Det är troligtvis undermätning, och hyresvärden står för huvud Abb, hade ev tänkt liknande lösning vid uthyrning av komplementbostad.
 
Sen igår har jag enligt hans uträkning förbrukat 62 KW timmar till idag dvs 24 tim.
Till saken hör att jag har pelletspanna som värmer varmvattnet, inga el element
bara kyl, frys, lampor samtliga Led, samt en dator.

Mätarn igår: 57989,2 där den sista är 1 tiondels Kw timme
Mätaren idag 57995,4
min uträkning 57995 - 57989 = 6 Kw timmar.
Ägarens uträkning 579954 - 579892 = 62 Kw timmar
Kan påpekas att pellets pannan drar ca 2 Kw dygnet resten hushållsel.

Vad verkar mest rimligt i det här..
 
6kWh är mer rimligt för ett dygn. 62 är jättemkt om man inte har någon värme på el.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
6 kwh för ett dygn låter mycket troligare än 62, särskilt när uppvärmningen är pellets. det är så jag har det, och dygnsförbrukningen brukar ligga kring 6 kwh för mig med.

kan du lägga upp en bild på din elmätare?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Ja det låter uppenbarligen mycket, vart sitter mätaren? Känns som den mäter mer än där du bor..
 
H
Eftersom din panna drar 2 Kw och ingen VV så är det mycket , jag har ungefär lika som dig och det blir ca 25-30 Kw dygnet nu på den mörka tiden. Hur mycket elektronik har du igång, en TV och dator dra ca 500 -600 M/tim vid full drift. Inga motorvärmare har du då , då blir det mer
 
Ja då blir det 6kwh/dygn, hur mycket tycker han att du förbrukar/månad?

Är det en mätare med ”blink öga” annars skulle du haft en energidisplay..

Tror att denna decimal spökar för ägaren, eftersom det verkar blir 10ggr mer.
 
  • Gilla
August Eriksson
  • Laddar…
Har du kvar mätarställningen från första gången du betalade? Jämför med idag och sedan betalar du inget mer fören du är "ifatt" allt du redan betalat.
 
Har du med kommatecknet när du rapporterar? Annars är det ju inte så konstigt att det blir fel.

Jag har väldigt svårt för alla felaktiga enheter i var och varannat inlägg.
k=kilo=1000.
K=kelvin. Enhet för temperatur
W=watt. w förekommerinte som enhet.
h=timme.
 
  • Gilla
duell och 15 till
  • Laddar…
Gammal treräknare för trefas-växelström som visar 579483.7 kWh med streck för tiondelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att sista rullen har små streck dvs 1 tiondels Kw Timme.
Mätaren är gammal som gatan och är undermätare till huvudfastigheten.
 
H
Dom 5 första är hela Kwh som ska räknas, den 6 är tiondelar . lite enkel matte brara
Stopp nu, du säger undermätare till huvudfastigheten är inte det fel uppgift, det sitter en mätare ute någon stans med en total förbrukning., inga problem att räkna vad som gått till vad då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.