Skulle justera ett av våra nya fönster som snickarna satt in. Till min stora förvåning hände det ingenting när jag vred med nyckeln i karmskruven. Testade ett annat fönster och det visade sig vara likadant. Fick sedan se att själva hylsan på karmskruven knappt har kontakt med karmhålen och så är det på ALLA fönster. Snickaren måste ju haft för stort borr helt enkelt.
Hur fasen löser jag detta. Kan ju inte borra 3 nya hål på varje karm, det ser ju inte klokt ut?
 
peternicklas
Han har inte skruvat in hylsan förlång? Gängningen slutar c:a 5 mm innan hylsan slutar. Har du provat med att ta andra ändan av verktyget och skruva ut både hylsa och skruv samtidigt. Hålen är ju förborrade 14 mm, varför skulle han göra dessa större?
 
fönstren hade inga förborrade hål i karmen. Om man tittar på hålet så ser man att det är för stort i förhållande till hylsan.
 
peternicklas
Någon snickare får hjälpa dig, finns en del här på forumet.
Inget roligt fel:(.
 
Nä känns inte alls roligt :(
 
Mätte hålen nu och dom är 16mm
 
peternicklas
öringen skrev:
Mätte hålen nu och dom är 16mm
Ring till snickaren och be dem komma för omjustering av förnsterna, dom är väl monterade nygligen. Då kanske det framkommer att det inte går att justera dem.
 
Trist misstag av hantisen. Göra om och göra rätt. Hoppas dom har försäkringar....!
 
peternicklas skrev:
Ring till snickaren och be dem komma för omjustering av förnsterna, dom är väl monterade nygligen. Då kanske det framkommer att det inte går att justera dem.
Dom är monterade för en månad sedan.
 
Hur kan man lösa det hela tror ni? Finns det karmskruv som är några mm större kanske eller måste man göra nya hål. Snickaren lär ju knappast gå med på att köpa 10 nya fönster + terassdörr.
 
peternicklas
Jag hade aldrig gått med på att borra nya hål. Nya fönster hade jag kämpat för. De kan ju plugga de gamla och sedan spckla och måla men på nya fönster??
 
Hmmm. tror du verkligen man kan kräva helt nya fönster? :confused:
Det värsta är att jag gjort fodring utvändigt och invändigt själv och har verkligen ingen lust att få göra om allt det.
 
peternicklas
öringen skrev:
Hmmm. tror du verkligen man kan kräva helt nya fönster? :confused:
Det värsta är att jag gjort fodring utvändigt och invändigt själv och har verkligen ingen lust att få göra om allt det.
Nya fönster, vet inte vad paxis är, jag hade kämpat för det. Vi kan ju vara överens om att fönstren inte sitter fast och det ska de göra.
Var ute för en liknande sak. Skulle sätta 2 glasfönster i nya bågar till källaren. Snickaren kom med dem, målade och fina. Sätter in dem i karmen, 2 cm för låga. Jag var snäll, bygg på och måla om dem så är jag nöjd. Han var nästan beredd på att gör helt nya fönster men i källaren tycker jag inte att de gör så mycket.
 
Redigerat:
Plugga hålen o limma hålen ,borra sen nya med 14 mm, om det inte kommer exakt i centrum har ingen betydelse

Har provat funkar det kan även bli så att man sliter upp gängorna om man justerar mycket o sliter upp gängorna
 
Elkludde skrev:
Plugga hålen o limma hålen ,borra sen nya med 14 mm, om det inte kommer exakt i centrum har ingen betydelse

Har provat funkar det kan även bli så att man sliter upp gängorna om man justerar mycket o sliter upp gängorna
Låter väl som den rimligaste lösningen + att snickaren får dra av lite på sin räkning.
Kan du förklara varför jag bör limma de gamla hålen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.