Jag förstår! Får klura på om det går att göra en skoj lösning av det hela :)
 
Fick upp ett hyllplan på den "korta" sidan av köket i helgen. Där är spännvidden endast 71cm, så räknar kallt med att det ska funka utan nedböjning där. Kändes väldigt stabilt.

Men det kommer att se väldigt märkligt ut med nån slags förstärkning under hyllplanet, så det får bli nån annan lösning.

Nyinstallerat hyllplan monterat på en köksvägg, med en laserlinje som indikerar spänning och nivå, bredvid köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den "långa" sidan av köket.

Kökets långa vägg med plywoodpanel och svart bänkskiva med diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Här kommer två förslag att fundera kring, en "sandwichkonstruktion" och en med vajrar. Storleken på det förstnämnda förslagets öppningar går ju att labba med så att de kan användas till förvaring av några lämpliga köksattiraljer eller matvaror. Förslaget blir ännu styvare om man begränsar öppningarnas djup och binder ihop det övre och undre planet med en eller flera längsgående stående skivor. Vajerförslaget slängde jag mest med för att ge dig en alternativ konstruktionslösning att fundera kring. En lite udda variant och kräver säkerligen en del klurande kring infästningar mm...
 
  • Digital illustration av en sandwichhylla ovanför en köksbänk mot en vägg med plywoodpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En flytande hylla upphängd med vajrar framför en plywoodvägg över en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Här kommer två förslag att fundera kring, en "sandwichkonstruktion" och en med vajrar. Storleken på det förstnämnda förslagets öppningar går ju att labba med så att de kan användas till förvaring av några lämpliga köksattiraljer eller matvaror. Förslaget blir ännu styvare om man begränsar öppningarnas djup och binder ihop det övre och undre planet med en eller flera längsgående stående skivor. Vajerförslaget slängde jag mest med för att ge dig en alternativ konstruktionslösning att fundera kring. En lite udda variant och kräver säkerligen en del klurande kring infästningar mm...
Vajerlösningen skulle kunna bli väldigt nätt, men som du säger får man klura en del på infästning.
 
Om du är inne på vajerlösning, kanske du kan tänka dig en M6 gängstång? Den är nätt. Infästningarna blir relativt lätta.
Tanken jag fick är att skruva hål i hyllplanen och "fästa" dem med mutter/vingmutter & bricka på undersidan, syns knappt. I taket tror jag faktiskt det kan fungera med rampamuff som du skruvar gängstången i.

Du skulle också kunna, när hyllplanen är på plats, skruva fast en extra baksida/skiva i samma material på väggen, mellan hyplanen som håller uppe hyllplanen i bakkant. Som någon redan nämnt. Du tappar inte mkt djup.
 
Gör en skiljevägg mitt på som går hela vägen upp till taket?
 
Ja, har absolut funderat på en skiljevägg. Har bara snöat in på att få ett helt obrutet hyllplan av nån anledning. Men när man väl börjar fylla på med porslin så kommer det rena intrycket ändå att försvinna.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
P
En dum fråga bara, varför hålla på att räkna på hållfasthet. Är det inte enklare att såga till en bit och testa med lagom vikt på som motsvarar det som ska stå på hyllan ?
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Inte alls en dum fråga! Det funkar utan problem, men det är att det börjar hänga med sig över tid jag vill undvika.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
En dum fråga bara, varför hålla på att räkna på hållfasthet.
Ska man göra många hyllor kan man spara både tid och pengar genom en analytisk lösning först. Hållfasthet handlar ytterst sällan om hållfasthet, dvs risken för att konstruktionen går sönder, utan mer om att bestämma en godtagbar nedböjning. Som TS påpekar visar sig permanenta deformationer först efter ett tag.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Har tänkt om lite och tror jag safe:ar och kör en sån här lösning. I skissen har jag ett maximalt spann på 585mm vilket jag tänker borde klara sig från nedböjning? Tar tacksamt emot eventuella kommentarer eller tips!

De vertikala skivorna är 300mm djupa och hyllplanen är 400mm djupa. Total bredd är 1255mm. "Urjackningen" är 150mm, och det är 140mm kvar av den vertikala skivan under det nedersta hyllplanet. Räcker det?

Tar gärna emot tips på smarta sätt att fästa de vertikala delarna av hyllan.

Skiss av hyllor med dimensionerande markeringar, visar 3 vertikala skivor och 4 hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du skulle även kunna fräsa ut jacket till kortsidorna hela vägen förutom sista centimetern i framkant på sidorna så får du bra stöd utan det syns, går nog att göra likadant med de vertikala stöden om du spårar 5mm på vardera sida (Om tjockleken är 15mm) och limmar dem. Varje hyllplan blir ju då tre delar som vilar på "mellanstyckena". Gamla köksskåp byggdes på det sättet.
 
Har inte ritat in det i skissen, men tänkte absolut köra ett fräst spår på kortsidorna som ska vila på dolda hyllbärare (gjort så med hyllan i inlägg #47). Men hade inte tänkt på att det borde gå att göra nåt liknande med de vertikala stöden. Kanske ett antal vanliga träplugg som förbinder de vertikala stöden med väggen? Blir ju helt dolt, men frågan är om det blir tillräckligt kraftigt? Blir för övrigt väldigt mycket som ska mätas in för att det ska se bra ut i slutändan börjar jag inse! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.