A
Jo det har ju med syret att göra. Tyckter det bara e konstigt att det uppstod efter att vi fick hydropress installerat
 
I en hydrofor har luften direktkontakt med vattnet.
I hydropressen är det gummi mot vattnet och "helt luftfritt" mot vattnet

Hur länge luften i hydroforen gör verkan (mättas) låter jag vara osagt.

Protte
 
Min brunnsborrare nämnde detta med syre och vatten tillsammans i en hydrofor som en fördel för att ha ett gott och bra vatten.
 
Hur ser en hydropress med gummiblåsa ut inuti? Jag menar rent konstruktionsmässigt. Jag har aldrig tagit isär min egna. :) Och inte tänkt så mycket på det förrän i denna tråd.
I botten finns en röranslutning för vattnet. Är vattnet inneslutet i en gummiblåsa omgiven av luft, eller är luften innesluten i gummiblåsan och denna sitter i toppen av kärlet där luftpåfyllningen är? Jag föreställer mig att det är det senare alternativet.
 
Det är det senare alternativet.
 
En annan sak. Borde inte vatten som kommer från ett borrhål 80m ner i backen vara godare och fräschare än vatten som stått i still i en 300l hydrofor i några dagar?

Talar ju för att en liten hydropress är ett bra alternativ i så fall.
 
Vatten ruttnar ju inte, det du har i borrhålet kanske är 100 år så någon dag i hydroforen kan ju inte göra någon större skillnad.

Det kommunala vatten vi har i Umeå påstås filtrera genom marken i 100 dagar så där är också några dagar hit eller dit ingenting.

Protte
 
Men antagligen har du varmare runt hydroforen än borrhålet och bakterierna växer ju mer om det är varmare, likaså så växer bakterier snabbare i stillastående vatten än rörligt vatten.
 
Och vad får då dessa bakterier käka? Jag tror inte det finns någon mat till dessa små.

Protte
 
Fortfarande delad. Min borrare har nog som sitt livs kall att inte låta hydropresser ta över världen :)

Han tyckte jag skulle fråga ett labb där de får in vattenprover vilket som är renast. Han nämnde att hans erfarenheter var att det ofta blev lite konstiga prover från hydropresser pga "gummiblåsan"

Vad finns det för labb i Sverige som sysslar med vattenprover?
 
Detta med lukten är jag lite orolig för. Ligger det något i detta?
För din egen skull välj en hydrofor.


Den gamla vanliga galvade hydroforen har visat sig vara den i särklass bästa lösningen som vattenförvaring och tryckutjämnare. Hydroforen är till för att bland annat se till att pumpen inte startar varje gång du vrider på en kran. Hydroforkärl har funnits i decennier och fungerar år ut och år in.

Hydrofor är en vattentank.
Hydrofon är ett instrument man jagar u-båtar med.
Hydrolog är en utbildad person med kunnskaper i vattnets egenskaper.
Hydropress är en vattentank med gummiblåsa. Hydropress kallas även för
hydrotank, hydrotub och membrantryckkärl.
Hydropressen är oftast röd, andra färger förekommer.

Här några därför du inte skall välja en hydropress.

Hydropress med gummiblåsa (airbag) eller membran har nackdelen att vattnet i dessa inte byts ut helt, utan en del av vattnet blir stillastående och skapar på så sätt bakteriehärdar inne i gummiblåsan. Vatten skall inte stå stilla, vatten skall bytas ut till färskt vatten hela tiden som vattnet gör i en hydrofor.

Den som en gång har öppnat en gammal trasig gummiblåsa vet att insidan kan vara slemmig, möglig och direkt motbjudande. De som sett detta i sin egen hydropress gummiblåsa, han/hon är inte svår att övertyga om byta till en hydrofor. En hydrofor skapar inte bakteriehärdar, vilket hydropressen gör.
Vatten som är ett levande ting varierar med årstiderna. Skulle du få svavelväte (berggas) som doftar ruttna ägg kan du inte lufta bort doften i en hydropress, vilket du enkelt gör i en hydrofor med en luftinjektor (Micronizer).

Om det är av okunnighet eller lathet vet jag inte men jag har sett många hydroforer anslutna in/ut på ett ställe. Nu har montören förstört hydroforens fördelar att byta ut till färskt vatten hela tiden.

En hydrofor kan lätt byggas om till ett vattenreningsfilter, detta går inte med en hydropress.
 
Redigerat:
A
Frågan är ju varför det helt plötsligt börjar lukta prutt/fis om vattnet när man bytt från hyfrofor till hydropress? Nu misstänkter jag även att det kan vara pyspunka på gummiblåsan i hydropressen, för jag får fylla på luft minst en gång i veckan. Näää... jag kommer nog installera den gamla galvade hydroforen från 70-talet, för den hade jag inga problem med förutom att den tar lite mer plats dock. Men jag föredrar hellre ett bra och funktionsdugligt vattensystem. Det var bättre kvalité i förr........
 
Kolla om lukten finns i vattnet innan hydropressen. Troligen kommer lukten av svavelväte i vattnet. Det går att fixa detta även med en hydropress. Man får då montera en avluftare innan hydropressen.
En hydrofor kan endast i ytterst begränsad omfattninge "lufta" vattnet eftersom in och utlopp ligger under vattenytan samt att luften i tanken aldrig byts ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.