J jonaserik skrev:
Det med att den ger så högt tryck klarar nästan allt , det med vatten och så är designat för 10 bar, som en nödlösning, om du stänger pumpen öppnar någon KV-kran och samtidigt som trycket sjunker kan knacka hårt på det röret som är till brytaren. Blir kanske att ha en järnten och hammare till hands, då kan det ev, släppa lite skit i röret till bytaren, men ingen garanti.
Okej, tackar. Får se om jag testar det. Det är så att röret från brunnen in till pumpen inte är helt tät, ser att det har droppat lite där, kanske kan bli värre om man börjar hamra på den. Men det är ju ett alternativ i alla fall.
 
Då var det dags att skruva loss vattenpumpa från brunn röret. Jag har några frågor kring det dock. Ska jag bara öppna kran så att det blir trycklöst eller behöver jag också skruva upp någon skruv på själva tanken så att det rinner ut?

Och till min andra fråga, då jag kopplar ihop vattenpumpen igen, kan jag bara skruva ihop det och sen starta den eller behöver jag fylla pumpen eller brunn röret med vatten först? Har hört att man inte ska starta vattenpumpar då dem är tomma.
 
ignorera översta, har skruvat löst pumpen nu. skruvröret som sitter mellan tryckbrytaren och pumpen var helt tät av rost. Ska skruva ihop den imorgon.
 
Startade hydropressen nu, den står bara och låter, mycket tystare en vanligt också, fläkten är igång på baksidan av pumpen. Manometern rör sig inte upp från 0. Behöver jag hälla i vatten i infyllnings pluggen?
 
Du startade pumpen, inte hydropressen.
Fläkten sitter på motoraxeln, så om den snurrar då är pumpen igång. Pumpen måste vara vattenfylld för att fungera. De är i allmänhet vattenlagrade och går sönder om de körs utan vatten.
 
  • Gilla
RasmusFA
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du startade pumpen, inte hydropressen.
Fläkten sitter på motoraxeln, så om den snurrar då är pumpen igång. Pumpen måste vara vattenfylld för att fungera. De är i allmänhet vattenlagrade och går sönder om de körs utan vatten.
Okej, ska jag då fylla i vatten här där skruven är tills det blir fullt?
 
  • Elektrisk vattenpump och tank, anslutningar och ledningar, metall och plast, 87 dB ljudnivåvarning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre och sannolikt lättare är ju din toppanslutning.
Öppna någon kran när du försöker få igång det så är det lättare att evakuera luft. Några manuella omstarter kan också vara lämpligt. Har man lite luft i pumpen fungerar den, men når inte fullt tryck.
 
  • Gilla
RasmusFA
  • Laddar…
Sådär, nu fungerar den som den ska. Jag får tacka alla så mycket för hjälpen. För den nyfikna så såg tryckbrytaren ut så här. Helt tät med rost, en del av skruven har rostat bort också. Får bli att antingen hitta en annan tryckbrytare i framtiden eller köpa till sig en ny pumpautomat.
 
  • Det är en espressomaskins portafilter fylld med en pressad kaffepuck, redo för bryggning, närbild, rostfritt stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallkomponent hållen i hand, möjligtvis mekanisk del, skadad ände, mörk bakgrund, teknisk, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle plugga ingen vid tanken och sätta ett T-stycke på tryckröret som går ut från pumpen. Samt förlänga med ett rör ca 20 cm. Du kan nog inte använda den som du har kanske. Glöm inte att sätta klämringskopplingar på röret mellan. Då är det mycket lättare att ta isär och göra rent, blir nog en sväng om något år igen. Blir kanske att förlänga kabeln mellan pump och brytare, ser lite kort ut nu. Bra att ligga i framkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.