Lantisen skrev:
Frågorna är då följande:
Det låter som om motorn/pumpen (som sitter ovanpå hydropressen som ligger ner) har skurit. Byter man ut den eller måste hela hydropressen bytas ut?

Hur mycket kostar ovanstående?

Varför gick hydropressen igång utan att det tinat? Ingen kran var öppen så brunnen kan inte ha pumpats torr.

Ska jag som rutin alltid stänga av hydropressen varje gång vattnet frusit eller då jag åker hemifrån och vattnet kan råka frysa under tiden jag är borta? Bara för att eliminera problemet.
1* Det hela beror på vad det är för grejor du har idag. Är det något billigt från Jula eller liknande så är det kanske inte vara värt att lägga pengar på byte av bara pumpen/motorn.

2* Pris beror på behov och kvalitet så det är väl allt från 2000 och uppåt.

3* En temperaturförändring i pumprummet kan ju påverka trycket och om trycket innan var nära tillslag så är det ju bara en liten ändring som behövs för att pressosstaten ska slå till.

4* Om vattnet har frusit eller att det är risk att det fryser så JA ! Om pumpen startar och vill höja trycket men inte kan få in vatten i sugslangen så kommer den ju att gå konstant. Fryser något sönder på trycksidan kommer ju pumpen också att gå konstant men då tar ju inte pumpen skada men det lär ju bli blött någon annan stans.
 
Hej "orparn" och tack för svar.

1. Inte riktigt säker vilket märke det är på hydropressen. Det var rörkrökaren som tog hem den och installerade den. Svårt att tro att han som fackman skulle ta något billigt.

2. Ok.

3. Ingen aning men skulle inte förvåna mig om så var fallet.

4. Ok. Då kan jag konstatera att jag haft en jäkla tur förra vintern då det frös tidigare och då utan värmekabeln. Hydropressen var i väggen hela tiden.

Tar tag i allt då nyårshelgen dragit förbi. Ha det gott! /Lantisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.