GK100 GK100 skrev:
Rattarna kan du med fördel ha stängda åtskruvade när du inte vill kolla nivå och tryck. Dels skyddar det mot att det skulle kunna börja läcka vatten dels är det tätare mot att läcka ut den luft du nu fyllt i tanken. Och så håller sig röret renare också så det är lätt att läsa av när man vill det.

Nästa gång du fyller luft testa som i #13 och fyll luft till i ditt fall då ca: 3 bar med nivån nere.
Ok tack ja rattarna var avstängda innan så jag har vridit av dom igen.
 
C ciao tutti skrev:
Ok nu är det klart. Pumpen slår på vid ca 3 kg och av vid ca 4,3kg. Jag antar att den är inställd så? Och de två rattarna vid nivåglaset vet jag inte riktigt hur man använder.
Men det funkar bra nu och jag är nöjd. Tack för hjälpen alla!
Krångliga förslag ovan och delvis felaktiga. Först lite fakta. Vatten kan inte komprimeras, men det kan luft. Ju mer luft du har, desto längre kan trycket bibehållas när du tappar ut vatten och då får pumpen vila. Dock tar förstås vattnet slut fort om det är lite vatten och mycket luft, så det gäller att hitta en kompromiss. Börja med att ta reda på vad trycket är när pumpen slår av (4,3 enligt ovan). Stäng av pumpen och tappa ut vatten tills tanken är fylld till ca 65 % (beror på storlek). Fyll därefter på med luft tills du har ditt normala maxtryck (fortfarande 4,3 enligt ovan). Färdigt. Efterhand minskar luften och då är det bara att göra om samma procedur. En gång per år?
 
Bättre är att utgå från starttrycket och sänka vattennivån till i princip utloppet på kärlet där justerar man sen lufttrycket till inställt starttryck på pressostaten. Då är det så bra det kan bli oavsett stopptryck storlek på tänk osv helt utan kompromisser.
 
  • Gilla
Umbo
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Bättre är att utgå från starttrycket och sänka vattennivån till i princip utloppet på kärlet där justerar man sen lufttrycket till inställt starttryck på pressostaten. Då är det så bra det kan bli oavsett stopptryck storlek på tänk osv helt utan kompromisser.
Det där tror jag inte hjälpte trådstartaren alls. Helt utan kompromisser finns heller inte i denna värld. Jag vidhåller mitt förslag som på ett enkelt sätt ser till att det finns lämpligt mycket vatten med maximal mängd luft. Jag undrar om det blir så stor skillnad i praktiken. Med mitt förslag har man kontroll över mängd vatten i fullt läge.
 
Om det hjälper TS beror ju helt på denne. Däremot är det utan kompromisser och skiljer inte i utförande dvs kräver påfyllnad av luft. Vi kan göra samma vid stopptryck dvs ta reda på vilken nivå det motsvarar optimalt och pumpa luft till stopptryck där.

Att göra detta vid lägsta nivå och då med starttryck är som jag ser det hanterligare. Ett annat vanligt sätt är att bara tömma allt vatten och köra igång igen det går också fint. Eller att ordna en automatisk nivåjustering där man låter pumpningen varje cykel ta in lite luft och sen med avluftare bestämma var man håller max vattennivå.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kul att läsa hur många försöker beskriva samma sak som helt olika.
Nästa alla förslag ovan fungerar således och jag tackar för tipsen. Angående kompressor så kopplade jag på en helt vanlig cykelpump med tryckmätare både för att trycka ut tillräckligt med vatten samt pumpa upp rätt tryck. Funkar perfekt men tarvar en dusch efteråt :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.