Y
Dina bilder är väldigt mörka.

Jag vet inte hur det brukar vara uppbyggt när det är din sorts pump. Min pump har bara en slang ner i brunnen och backventilen sitter längst ner i änden på slangen. Det är som en 5cm lång bula i mässing eller något.

Nu går det i ganska mycket luft i såndär men förr eller senare borde den ju reagera på mätaren. Man bör ju höra om inget annat ifall tanken fylls med luft. Om du tar något föremål och petar på ventilpiggen, kommer det ut något då eller sitter den fast?
 
  • Gilla
Jimpa.a
  • Laddar…
Sitter fast gör den inte, men den släpper inte ur någon luft när jag trycker in den. och jag hade fel det jag skrev innan, tryckfallet är på hydroforsidan oavsett om jag har öppet el stängt till pumpen.
Jag tror jag provar med att ta bort ventilen och stänga i botten, samt täta om toppskruven.
Funkar det så blir ny ventil lösning i toppen nästa steg.
 
Sitter luftpåfyllningen på den nedre delen av nivåröret?
I toppen och botten av nivåröret finns ventiler för avstängning. Är bägge helt öppna? Kan du se vattenytan i nivåröret ändra sig?
Om luftpåfyllningen sitter på nivåröret måste ventilerna vara öppna för att det ska komma in luft i tanken.
Om du trycker på stiftet i luftnippeln så ska det komma vatten eller luft beroende på var nivån på vattnet ligger i tanken.
 
Luftpåfyllningen sitter på toppen av tanken.

När du fått luft i ca halva synglaset m.a. o vattennivån är på ca halva tanken så sätter du tillbaks pluggen i toppen på tanken.
Den måste vara helt tätt annars läcker luften ut igen.

Du kan sedan starta pumpen. Kolla hur stor luftbubbla du har kvar när pumpen stoppar.

Du bör ha ca 1/3 luftbubbla när pumpen stoppar.

När du har gjort detta så stäng ventilerna till synglaset. Det är ganska vanligt att det finns en liten läcka vid synglasets
packning. Då läcker luften sakta ut där och luftbubblan försvinner och pumpen beter sig som du beskrev i början.

Ha alltså endast ventilerna till synglaset öppna när du kollar luftbubblans nivå och sedan alltid stängda.
 
Hej!

Tryckfallet är kvar.
Jag har tätat om toppbulten då jag trodde att det var orsaken, men icke.
Efter att pumpen och hydroforen tjurade härom dagen tröttnade jag och ringde hit rörmokaren så han fick bråka ett par timmar tills hydroforen tog in vattnet.
Rörmokaren konstaterade att det är klockan som släpper luft/vatten och rekommenderar ett byte.
Har i dagsläget inte lust att lägga flera tusen på en ny klocka med tillhörande arbetstid, då den i princip enbart används de få gånger jag vill fånga nytt vatten efter tömning, så jag tror jag pluggar den istället.

Någon som vet vilken standardgänga som gäller vid hydroforens öppningar för synglaset/klocka så jag kan rota fram lämpliga bultar innan jag börjar?

Tack!
 
Y
Jag har aldrig haft sånt glas och klocka, så det vara bara under heta sommardagar jag hade en chans att veta hur mycket luft/vatten det var i tanken genom att se kondensen på utsidan.

Om du nu ändå är redo att skruva själv så kostar ju ett kitt inte så mycket, ifall det nu passar, det vet inte jag..

http://www.rinkabyror.se/artikel/tillbehorspaket-galv-hydrofor/
597kr
 
patrik1975 skrev:
Jag har precis hämtat hem en kompressor, ska pressa i luft och se vad som händer, frågan är vart vattnet ska ta vägen?

En annan sak som uppstått samtidigt är att vattenpumpen är "blöt", kan inte lokalisera varifrån men..
Att själva pumpen är blöt är säkert kondens.
 
Ja, det är rörgänga som gäller på tanken. Du hittar knappast bult med dom gängorna.
Du får köpa blindplugg med rörgänga, jag gissar att det kan handla om halvtum rörgänga.
 
Okej, så här ser läget ut nu:

* Ny klocka och glas monterat
* Toppbulten tät
* Alla kopplingar runt pump/hydrofor kollade och åtdragna (täta)

Tryckfallet består och sjunker för fort för att det ska kunna vara en "liten" läcka. (1-2kg på en minut ca)

Kan det vara nere i brunnen? Fel på pumpen?
Det konstiga är att luften försvinner någonstans, vilket i min lekmanna tanke borde vara omöjligt?

Jag blir inte klok på detta... :(
 
På min pump gick fästet mellan pumpen och slangen sönder så att vattnet rann tillbaka i brunnen. Du har inte en liten läcka där?
 
Y
1. Är du säker på att det är luften som försvinner och inte vattnet?
2. Jag har två backventiler, en mellan pump och hydrofor, en längst ner på brunnhålsslangen.Ifall du har avstängdningsventil på pumpslangen till hydroforen så kan du ju testa stänga av den, alltså stänga av ledningen ner till brunnen och se om tanken håller trycket då. Samma mot huset, där bör du ju garanterat ha någon avstängningsventil du kan vrida på så huset inte får vatten och så ser du om den håller sitt tryck då. På så vis vet du om det är brunnen eller huset som spökar.
 
Såg nu att du har pumpen uppe i huset.
När jag hade grävd brunn hade jag ett liknande problem. Hydroforen fylldes upp, men trycket sjönk sakta.
Det visade sig att det hade fastnat lite grus eller annat skit i bottenventilen vilket gjorde att vattnet rann tillbaka ned i brunnen.

Gängad bottenventil i mässing med filterdel, troligen för vattenpump i brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla om du kan ta upp den och rengör den. Annars borde du kunna koppla loss slangen från pumpen, fylla slangen med vatten och se om det rinner ned i brunnen igen.
Lycka till!
 
Jag börjar känna mig mer och mer övertygad om att problemet är nere i brunnen, kanske en trasig backventil eller småsten i filter som knipo skriver. (Detta är en borrad brunn iofs men antar att principen är densamma).
Yrrol, ja tryckfallet består även om jag stänger både in/ut från hydroforen vilket är märkligt. Ut-kranen känns som jag kan lita på (har en kran precis efter som är helt vattenlös när jag stänger. Kranen mellan hydrofor o pump vet jag ju inte dock (ja det sitter en backventil vid den kranen också)

Så....
Jag kan inte anlita rörmokare non-stop, med tanke på att mina egna tankar i kombination med hjälpen här uppenbarligen överträffar.
Vad tycker ni?
Ska jag dra upp slangen själv och titta på det? Det sitter en koppling strax under brunnslocket, antar att jag får lossa där först efter att jag säkrat slangarna så de inte ramlar ner i brunnen, och sen dra upp alltihop.
Vad jag sen letar efter vet jag inte, antar att jag återkommer här med bilder :)

Nåt jag bör tänka på under resans gång, eller nåt annat jag bör testa först?

Att jag tror att det är nere i brunnen stärks av att när jag fyller vatten vid T-kopplingen på pumpens sida när allt är avstängt så rinner vattnet sakta tillbaks, så ska det väl inte göra, eller?

Fortfarande inte klokare... :D

....och att luften försvinner hjälper inte direkt huvudbryn, kan luften leta sig tillbaks ner i brunnen om det är en läcka i backventil eller filter där nere??
 
Redigerat:
Y
Under två år så reagerade jag på att min pump gick ibland utan att det var förbrukning i huset.
Tillslut gick den allt oftare, en dag hade jag inget vatten i huset, säkerhetsbrytaren hade slått ifrån.
När jag aktivera strömmen igen så fick den inte upp något mer vatten för gjutjärnsröret under jord hade rostat sönder förmycket.

Så, du får hålla tummarna att det inte är något sådant utan något enklare såsom backventilerna.


Jag har en backventil mellan pump och hydrofor, och en längst ner i borrhålsslangen.
Att tänka på... Tappa inte ner något i brunnen och setill att den blir tät sen när du skruvar ihop allt. :)

Ta kort på hela din anläggning och på borrhålet så kan du säker få tusen andra råd.


Jag var påväg att byta backventil till sådan på bilden ovan bara för att ha nytt och fräscht men jag tyckte kvaliten på silen var kass, lossnade och man stötte till den. Tänkte att då lär den nog lossa när man släpper ner slangen i brunnen.
 
Gjutjärnsröret under jord?
Du menar mellan huset och brunnen?
Det är gummislang ut från husgrunden och gummislangar som tittar fram under jord till brunnen (bara 3m emellan) svårt att tänka mig att felet är där.
Eller menar du något annat?

Kopplingen vid brunnen är torr, ingen läcka där.

Tusen andra råd vill jag inte ha :D

Kan jag testa på någon felsökningsväg om det är backventilen som är kass mellan hydrofor/pump el pump/brunn.

Hur är det med locket vid "T-kopplingen" på pumpens sida? Om allt är avstängt och jag fyller där med vatten för hand så sjunker nivån, är det normalt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.