Fant BHP452 til 3050 inkl mva her med to batterier og lader, ikke så ille det heller

http://bht-service.no/index makita.htm

Så lenge dette ikke er noe miks maks så bestiller jeg den....
 
Danne78 skrev:
Har båda sen ett par dagar (köpta från just power-tools-pro.co.uk). 18-voltarn (BHP452) har slag och är faktiskt klumpigare. Men alla andra grejor var ganska mycket billigare i 18 volt så det fick bli den (BDF442:an ska ut till lantstället). Däremot finns nästan alla grejor i 14,4V också, men är som sagt i regel dyrare.

18V-Batteriet gör faktiskt viss vikt- och balansskillnad och "nosen" är längre (sämre enligt mig). Är du bergis på att du inte vill köpa andra 18V-prylar och inte behöver slagfunktionen skulle jag rekommendera BDF442. Är helt frälst, mest välbalanserade dragare jag hållit i. Men skruvar du 90% med de små dragarna så kanske det inte gör något att BHP452:an är aningen klumpigare.
Du har möjligen rätt i att det är skillnad i balansen, men i de flesta fall är det försumbart skillnad.

Såvitt jag vet har 14,4V serien i princip allt i borr/skruvdragarväg men knappt något annat. En sticksåg vet jag att det finns. Men jag har varken sett cirkelsåg, tigersåg, vinkelslip, glasskärare, metallcirkelsåg, betongvibrator eller något annat för 14,4V serien... Inte för att man behöver alla men några är kanske intressanta. Ska man bara ha olika borr/skruvdragare klarar man sig med 14,4V men så fort man vill ha något annat så är det kört.
 
Redigerat:
At 18V er billigere en 14.4 stemmer også her i landet. Har sendt mail til alle makita forhandlere om tilbud, og de jeg har fått svar på hittil så er 18V nesten 1000kr billigere. Så det er helt klart 18V serien det produseres og selges mest av.
 
Jag kollade upp, det var bara svenska marknaden som hade begränsat utbud. Det ska tydligen finnas en del till 14,4V också men långt ifrån allt och samtliga var alltid något mindre. T.ex. cirkelsågen fanns inte i 165 mm utan 136 mm. Bara den tycker jag är en viktig sak...
 
Ja, jeg har bestemt meg nå for en 18V. Den er billigere, kraftigere og 18V serien har et mye bredere utvalg. Så 100g ekstra overlever man da.

Men om det blir en BHP (slag) eller en BDF er jeg fortsatt litt usikker på. Det blir alt ettersom prisen jeg får blir, selv om det skiller 100g her og......
 
Bra val! Och om du en dag behöver eller överväger smidighet så kan du ju alltid köpa BL1815 batteri som är hälften så stor. 18 V och 1,5 Ah. Så kapar några hundra gram och blir lättare än 14,4V.
 
Det med at de hadde mindre batterier visste jeg ikke, men takk for info. Da ville jo maskinen bli ekstra smidig ja. Har sett at Bosch har hatt et par maskiner (vanlige borrskrutrekkere) med 1.3Ah, men synes det blir litt for lite til vanlig, men som et ekstra batteri når en vil ha det ekstra smidig er det ikke dumt :)
 
Ja de tar ju slut dubbelt så fort. Jag tycker personligen att 2,6 Ah är gränsen. Är riktigt nöjd med 3,0 då de håller lagom länge utan att vara alltför stora och tunga. Men i vissa fall är uthålligheten inte lika viktigt. T.ex. uppe på en stege eller i svåra oåtkomliga situationer. Då vill man ha lätta verktyg.
 
Det er helt sant det....

Men bare jeg får mail fra de to siste nå om pris, så jeg får se hva jeg skal kjøpe :p
 
Båda cirklarna tar ju i och för sig över 50mm tjocklek. Tänkte först köpa den lilla 18-voltaren, men eftersom den större fått så bra recensioner så vågade jag inte. Som sagt, tror du att du vill ha fler grejor är nog 18V-serien att föredra. Vill du ha en sladdlös sticksåg så kostar till exempel BHP452+sticksågen med 2 batterier) 248 pund exklusive moms och frakt på power-tools-pro.

Skulle också vilja ha 1,5Ah-batteri. Men de har fått en del stryk i konsumentrecensioner i USA för att de har "dött" i laddaren, är det någon här som har ett sånt och tycker att det funkar bra?
 
Er det den større med 3 gir du valgte på 2.2Kg?
 
3,0 Ah batterierna har också dött. Jag har haft ett par som slutade fungera när jag skulle ladda dem. Laddaren är lite mer avancerad än vanliga laddare då den är svinsnabb. Det är nog de tidiga laddaren som är felkonstruerade men jag kan ha fel. Hursomhelst verkar felet vara mindre vanligt nu.
 
Logiman:
Jag menade cirkelsågen. De har två 18V-cirkelsågar, en stor och en liten. Men i 14,4V finns bara den lilla. Jag köpte den stora 18V-varianten (stor och stor, den är snarare liten i stället för pytteliten).

Binesh:
Tack för tipset om batterierna. Man får väl se upp så att man inte drar ur dem helt och att man inte lämnar dem för länge i laddaren när de är färdigladdade, eller vad tror du?
 
Jag tror laddaren är intelligent och slutar ladda när batteriet är fullt. Li-jon är känslig för överladdningar så de flesta Li-jon laddare har denna funktion. Däremot skulle jag dra mig för att ladda ett varmt batteri. Visserligen kyler laddaren batteriet först innan den laddar upp det och laddtiden blir längre men det känns osunt. De fall där batterierna haverade hade jag använt de i tigersågen och cirkeln. De har hög effektintag på kort tid och jag växlade mellan två batterier hela tiden så de blev riktigt varma. Så jag vet inte exakt vad som var felet men sen fick jag en ny laddare och har aldrig haft problemet. Kanske den gamla var dålig på att kyla ner? *gissar*
 
Ja, da er jeg med. en sirkel på 14.4 er vel ikke store poenget med. Må være til å klyve noe lister eller foringer eller noe sånt.

Men skal jeg gå for med eller uten slag? Slag er nok mest lett betong og leca, alt annet blir for puslete. Litt tyngre, og det er kanskje lettere å få maskinen til å gå sønder om man ofte anvender slag på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.