Jag har ett problem där en av huvudsäkringarna går ibland. I synnerhet då det är kallt ute.

Vad jag har:
Tre stycken 20A huvudsäkringar. En bervärmepump ifrån IVT, närmare bestämt en Greenline (Osäker på om de är C, D eller E). Ett Utomhus spabad. En torktumlare ifrån Miele (Modell äldre).

När det var extra kallt häromveckan så märkte jag att vissa eluttag i köket inte fungerade som de skulle. Så jag gick och tittade på alla automatsäkringarna. Alla var okej. Men när jag sedan tittade på de tre huvudsäkringarna så märkte jag att en av de tre huvudsäkringarna hade kastat in handduken. Vid denna tidpunkt så höll frugan på och köra torktumlaren. Så jag antar de som låg och drog en massa ström va torktumlaren + bergvärmepumpen och hushållselen + utomhusspat (som dock ej var i bruk vid tidpunkten).

Till saken är den att vi tidigare har haft bekymmer med huvudsäkringarna och när vi köpte utomhusspat så uppgraderade vi ifrån 16A till 20A. Efter de så har vi inte haft något problem med att köra torktumlaren när det är kallt ute. Men nu har de börjat igen.

På min elmätare så ser jag också vad strömförbrukningen är. När jag skruvade i säkringen så såg jag att huset förbrukade 11,600 watt. Normalt sett när inte bergvärmepumpen står och "låter" så drar huset runt 1500 watt. Till saken är också att jag tittade på bergvärmepumpen och såg att den var nere på 36,2c av 45,4c på den display som sitter monterad på den. Så alltså cirka 10c diff här.

Men är det normalt att en bergvärmepump ifrån IVT greenline verkligen kan dra 10,000 watt? Det gör de ju rätt svårt att fördela effekten över faserna. Med tanke på att jag bara har 3 x (20Ax230v) = 13,800 watt totalt att tillgå. Nu va ju den faktiska förbrukningen 11,600 watt så totalt fanns det kvar då 2,200 watt.

Nu är varmvattenberedaren i samma enhet som bergvärmeskåpet och jag antar att även detta var i behov av att jobba på max. Men 10,000 watt?

Hur som helst vi fick strunta i att köra torktumlaren och på morgonen så var förbrukningen nere på 3500 watt när jag tittade på elmätaren på nytt. Jag hade precis duschat då så jag antar den var lite högre just då för den höll på värma vatten. Det kändes i alla fall rätt så normalt. Hur ska detta gå i framtiden när man skaffar sig en elbil kan man ju fråga sig. :)

Lägger med lite bilder på bergvärmeskåpet och elcentralen i fall detta säger något.
 
  • Framsida av en IVT Greenline värmepumpshandledning med modellerna C, D och E angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IVT Greenline bergvärmepump med kontrollpanel visande status och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med elmätare, automatsäkringar och huvudsäkringar på 20A i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns väl en elpatron i den där på kanske 6...9kw
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Finns väl en elpatron i den där på kanske 6...9kw
Så att den drar runt 10,000 watt när allt jobbar för fullt är normalt?
 
Kolla om du kan koppla in en effektvakt på din värmepump. Den mäter då belastningen på de tre faserna och begränsar sitt effektuttag efter hur stor effekt övrig utrustning gör av med.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kolla om du kan koppla in en effektvakt på din värmepump. Den mäter då belastningen på de tre faserna och begränsar sitt effektuttag efter hur stor effekt övrig utrustning gör av med.
Hur tar jag reda på det? Är de en fråga för IVT? Installatören av den? Eller fixar en vanlig eletriker detta? Kan du berätta lite mer hur en sådan vakt fungerar? Jag tänker vad händer om exempelvis jag kör torktumlaren och strömmen inte räcker till? Vem offrar sig i detta läget? Bergvärmepumpen?
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Hur tar jag reda på det? Är de en fråga för IVT? Installatören av den? Eller fixar en vanlig eletriker detta? Kan du berätta lite mer hur en sådan vakt fungerar? Jag tänker vad händer om exempelvis jag kör torktumlaren och strömmen inte räcker till? Vem offrar sig i detta läget? Bergvärmepumpen?
IVT/installatör/manual ska veta detta. Effektvakten är små spolar som träs över inkommande fasledningar i elskåpet och ger en svag mätspänning till din värmepump. Den dra sedan ner på sin effekt om där redan är stor belastning från annan elutrustning.
Det låter som det skulle behövas hos dig.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Hur tar jag reda på det? Är de en fråga för IVT? Installatören av den? Eller fixar en vanlig eletriker detta? Kan du berätta lite mer hur en sådan vakt fungerar? Jag tänker vad händer om exempelvis jag kör torktumlaren och strömmen inte räcker till? Vem offrar sig i detta läget? Bergvärmepumpen?
Finns det inte en programmerbar effektstrypning? Min bergvärmepump är på 10kw men går inte högre än 4kw. Det är en nibe.
 
Mikael_L
Först och främst kan du väl begränsa max effekt på värmepatronen.
Det kanske inte behövs allt?

Jag har väl 6 eller 9kW (jag vet faktiskt inte) värmepatron i FLVP'n, men brukar begränsa max effekt till ca 200W på sommaren, ca 0,8kW på vår/höst och ca 2kW under vintern.
Jag försöker alltså helt enkelt tvinga kompressorn att gå mer och återvinna mer värme.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först och främst kan du väl begränsa max effekt på värmepatronen.
Det kanske inte behövs allt?

Jag har väl 6 eller 9kW (jag vet faktiskt inte) värmepatron i FLVP'n, men brukar begränsa max effekt till ca 200W på sommaren, ca 0,8kW på vår/höst och ca 2kW under vintern.
Jag försöker alltså helt enkelt tvinga kompressorn att gå mer och återvinna mer värme.
Jag har aldrig pillat på inställningarna på Bergvärmeanläggningen faktiskt. Men det kanske är möjligt. Jag får helt enkelt läsa bruksanvisningen. Men bara så jag förstår det rätt. Om det är möjligt, då är de en inställning som man gör på displayen på skåpet? För det finns en massa annat på insidan bakom locket på skåpet. Fast då får man skruva av panelen.
Normalt sett när en av huvudfaserna går i kåken så slår motorskyddet till och pumpen startar inte förrän jag återställer alla tre faser och slår till skyddet i på-läge igen men för komma åt detta så måste man lossa hela dörrpanelen på framsidan.
 
C Corsair skrev:
Finns det inte en programmerbar effektstrypning? Min bergvärmepump är på 10kw men går inte högre än 4kw. Det är en nibe.
Vet faktiskt inte. Jag ska bläddra i manualen sen. Visste inte ens att det gick att justera på vissa :)
 
E etompau skrev:
IVT/installatör/manual ska veta detta. Effektvakten är små spolar som träs över inkommande fasledningar i elskåpet och ger en svag mätspänning till din värmepump. Den dra sedan ner på sin effekt om där redan är stor belastning från annan elutrustning.
Det låter som det skulle behövas hos dig.
Jag ska kolla lite i manualen. Hittar jag inget där kanske man kan dra iväg ett mail till IVT och se vad de säger. Tack för tipset. Har jag fått lära mig något nytt idag. Effektvakt. :)
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Vet faktiskt inte. Jag ska bläddra i manualen sen. Visste inte ens att det gick att justera på vissa :)
Det bör gå att justera även på din.
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
C Corsair skrev:
Det bör gå att justera även på din.
Jag vet att det finns ett reglage där man kan ställa värmenivåerna. Men vet faktiskt inte riktigt vad exakt detta är.
 
Mikael_L
Hittar du inte i din manual får du leta efter installatörsmanualen, där lär det åtminstone stå.
Leta på IVT's hemsida och/eller googla.

Jag måste gå in i serviceläge för att ställa in "max tillgängligt effekttillskott".
Men jag har ju en helt annan maskin.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag vet att det finns ett reglage där man kan ställa värmenivåerna. Men vet faktiskt inte riktigt vad exakt detta är.
Det är nog så att du måste in i serviceläge. Detr inte kurvorna du vill ändra utan max effekt på patron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.