J jonaserik skrev:
Motorer i den storleken kan dra 1 - 2 ggr sin märkström i starten, blir något mindre med en mjukstart, men inte helt nedtagande av startströmmen. Det med att huvudsäkringen går, den för en smäll vid varje tung start om det är vanliga proppar och bränns lite, så till slut går dom. Sen har du automatsäkring och ett otyg med dom är att dom inte tål tunga starter, sen att huvudsäkringen 32 amp går, beror nog på att den kanske har en annan karaktär än den som är 25 amp. Vid tunga stater så ska en automatsäkring ha en D-karaktär och då blir det att öppna plånboken häftigt.
Propparna byts just nu flera gånger i veckan så de borde inte hinna bli gamla pga "smällar"
 
X xxargs skrev:
Dvärgbrytare/proppautomat har en termisk del som löser när strömmen är en bit över säkringens strömstyrka och det finns diagram/tabeller för tillverkaren hur fort de löser ut beroende på hur mycket över märkströmmen det är.

Sedan finns det elektromagnetisk del som arbetar på strömmen och tar när strömmen är flera gånger märkströmmen och olika fort hur mycket överströmmen är - det är dessa som till stor del bestämmer om det är B, C eller D-karaktär.


Och som redan sagt, elmotorer som direktstartar kan dra 8-10 ggr märkströmmen under start - speciellt innan det hunnit börja snurra något alls. Sedan beror det också på rotorns utformning av kortslutningsstavarnas profil och dess skinneffekt i hur mycket startström dessa drar vid olika varvtal medans det varvar upp. Man kan alltså inte säga att en motor är lik den andra i avseende startström även om de har samma märkeffekt.

Är det större 3-fasmotorer så använde man förr YD-start och startade på Y-koppling först för lägre spänning över var härva i motorn och därmed lägre ström och när motorn börja närma sig full varv (vilket det inte alltid orkade nå ända upp) så slog man över till D-läge - man fick inte köra på 'Y' för länge då det kunde bränna rotorn på motorn fick man lära sig. På motorer med taxöron och tex. hammarkvarnar så hade de ofta ampere-mätare och en markering som nålen skulle under när det var dags att slå om.

De absolut snyggaste motorerna när det gäller start är dessa med släpringar i bakändan och pådragsmotstånd - ingen pip eller gnäll/visslande som det ofta är med moderna frekvensomformare utan bara startar lugnt och stilla men bestämt med en lätt litet transformatorbrum som enda biljud... dock måste man vara där och manövrera under starten och sedan kortsluta pådragsmotstånden när de varvat upp färdigt.

ingen för automatik om man inte pratade om de som fans under rulltrapporna på gröna linjen i stockhom - för där hade man också släpringade Asea-motorer med taxöron och med resistorpådrag och relästyrning på dessa länge ända till mitten av 2000-talet innan de försvann och ersattes av gnisslande jävlar (är känslig för högrekventa ljud...)

---

Oavsett vad jag tycker om frekvensomvandlare och deras missljud i from av gnisslande/pipande så kanske det är en lösning för att klara startströmmarna bättre då dessa kan styra statorströmmarna på helt annat sätt under uppstarten.
Det du säger är att yd start är bättre än mjukstartare?
 
Jag tror att problemet är att motorn "låser" sig. ibland får man med våld hjälpa den snurra runt. Där ochv å går det rimligtvis mycket ström.

Kanske går att ända startkurvan så att man får mer kräm i början bara så att den snurrar?

Känns som att motorn mest surrar de första sekunderna.
 
Allt du beslriver gör att det i princip är självklart att dina huvudsälringar går. Vad är det motorn driver? Kan du förbättra läget på lasten så första delen av starten blir lättare?

Du kan ställa in mjukstarten också så dels startspänningen är högre och sen anpassa upprampningen mot så snabb som passar praktiskt. En YD-start kan många gånger vara bättre än en tafflig mjukstart. Det beror på förhållanden för vad du driver och hur matningen är på platsen. Men mjukstarten kan man åtminstone försöka anpassa så gott det går.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
En höpress.

Borde gå att fintuna startprocessen kanske!?

I manualen och som jag tror någon skrev ovan så ska motorn inte "hums" utan börja snurra direkt. Stratströmmen verkar alltså vara för låg.
10 steg från min-max vad motsvarar stegen. %?
Hur många steg vågar man skruva upp den? Kan man sätta den på mitten och sen innan varje gång man ska starta vrida ner till precis innan den hummar och upp om den gör det?

Elektriskt skåp med relätillbehör och transformator, ledningar, märkning "SIEMENS", indikatorljus lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Oavsett vad jag tycker om frekvensomvandlare och deras missljud i from av gnisslande/pipande så kanske det är en lösning för att klara startströmmarna bättre då dessa kan styra statorströmmarna på helt annat sätt under uppstarten.
Ska passa på att göra reklam för https://www.nfodrives.se/ dem har löst många problem som vanliga frekvensomvandlare har genom att ha en äkta sinusvåg. Äger en aktie så kanske jäv 😀

Inga irriterade switchljud
Inga elektromagnetiska störningar
Inga begränsningar i avstånd mellan motor och omriktare
Inga krångliga installationskrav
Inga skärmade kablar behövs
Inga lagerströmmar
Inga jordströmmar
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R rocketlauncher skrev:
En höpress.

Borde gå att fintuna startprocessen kanske!?

I manualen och som jag tror någon skrev ovan så ska motorn inte "hums" utan börja snurra direkt. Stratströmmen verkar alltså vara för låg.
10 steg från min-max vad motsvarar stegen. %?
Hur många steg vågar man skruva upp den? Kan man sätta den på mitten och sen innan varje gång man ska starta vrida ner till precis innan den hummar och upp om den gör det?

[bild]
Ställ upp startspänningen alltså den mittre inställningen till 50% och börja där. Sen är frågan om du inte bör sänka startrampen lite också kanske närmare 10 än 20 sekunder.

Som du har det nu med så låg startspänning är rent kontraproduktivt och ger stor ström och extra dåligt startmoment. Du får tänka på YD-start där man sänker spänningen med 1/SQRT(3) och pga asynkronmotorns momentberoende proportionellt mot spänningen i kvadrat ger ett moment på ca: 1/3 i Y-läget.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ställ upp startspänningen alltså den mittre inställningen till 50% och börja där. Sen är frågan om du inte bör sänka startrampen lite också kanske närmare 10 än 20 sekunder.

Som du har det nu med så låg startspänning är rent kontraproduktivt och ger stor ström och extra dåligt startmoment. Du får tänka på YD-start där man sänker spänningen med 1/SQRT(3) och pga asynkronmotorns momentberoende proportionellt mot spänningen i kvadrat ger ett moment på ca: 1/3 i Y-läget.
Vred upp till häften litet hämmande så vred upp ett steg till och nu verkar hummandet vara borta. Startade utan att några proppar gick woop woop.

Skruvade ner tiden så nu är den typ på 10s. Men jag förstår inte vad den gör eller vid vilket tillfälle man ska öka eller minska tiden!? Rätt så enkelt att förstå att om det hummar så ökar man spänningen och att det är kopplat till om motorn roterar eller ej.
Vad är det som avgör om man ska öka kontra sänka tiden?
Instruktioner för inställning av motorstart, upp- och nedrampning. Steg för mjukstart av motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska tälla rampen så vad som drivs hunnit upp i fullvarv med lite marginal. Lyssna och titta på när dioden för bypass/drift tänds, ställ så det upplevs som i häradet sekund/någon sekund mellan.

Din mjukstart är en gammal modell så det som skrivs om självjustering osv stämmer inte där. Du bestämmer allt med vreden och det är bara de översta två du behöver bry dig om. Ställer du allt för kort ramptid ökar påkänningarna på komponenterna typ triac som står för begränsningen vid starten och samtidigt risken för överlast på säkringarna. Så låt förhållandena på vad du driver bestämma den.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.