Ja, mätarsäkringar är alltid utförda som smältsäkring, där får inte dvärgar användas.
Du kan helt enkelt haft otur med timingen här. När strömmen återkommer till TM och DM så kommer de ju att fortsätta precis där de blev avbrutna(?)
 
DM kör igång där den var om den blir avbruten, det gör inte TM.

Har köpt lite fler säkringar nu och bytt fas på TM. Så får vi se vad som händer.


Men om elementet är på väg att ge upp i TM, borde det inte vara så att den antingen funkar eller inte funkar? Det är väl ett vanligt element i den? Känns konstigt om den skulle börja förbruka onormalt mycket istället för att bara ge upp.
 
Med risk för att bli tjatig upprepar jag vad jag skrev tidigare i tråden.
Skäms över att erkänna det, men köpte själv diazedsäkringar på Biltema :surprised:.

Utan att ha mätt upp deras karakteristisk är jag säker på att de var ganska snabba trots att de var märkta "Trög"'

Kan vara så att du ligger på håret men har klarat dig innan av detta skäl. Att någon vitvara börjar dra mycket mer är nog ganska osannolikt,
 
Har bytt fas och ersatt säkringen (biltema måste erkännas). Har kört diverse vitvaror hela dagen nu utan problem. Känns sjukt osannolikt men det verkar varit slumpen (å biltema-säkringar?)
 
_coffe_ skrev:
Det är väldigt lätt att byta fasen till TM. Nej, har ingen jfb, men centralen ska bytas i nästa vecka.

Men varför går säkringen nu?
Min tanke var att elementet hade ett jordfel som medför att resistansen mellan fas och skyddsjord är såpass låg att strömmen kraftigt överstiger 10 a. Ett sådant fel hade en jfb reagerat på direkt.

I och med att en resistans ( delar av elementet) är inblandat, så får man ingen fullständig kortslutning med direktutlöst säkring som följd.
 
_coffe_ skrev:
Har bytt fas och ersatt säkringen (biltema måste erkännas). Har kört diverse vitvaror hela dagen nu utan problem. Känns sjukt osannolikt men det verkar varit slumpen (å biltema-säkringar?)
Biltema säkringar röstar kag på. När du ändå ska byta central se till att det blir uppdelad till två med två olika jfb. Underlättar felsökning och om ena går har du el i andra halva av huset.
Det är värt pengarna.
 
En trög diazed är en trög gG diazed, och så borde även Biltemas säkringar vara, speciellt då de i sin EG-försäkran hänvisar till IEC 60269. Finns det belägg för att Biltemas säkringar skulle ha annan karakteristik än de vi är vana vid?
 
Jag har inte märkt att Biltemas diazeder skulle vara annorlunda än några andra. Däremot har jag märkt att diazeder som gått länge med överlast har lättare för att lösa ut av någon anledning, tråden oxiderar av värmen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bytte fas till TM men det verkar hjälpa föga. Har mätt upp värmeelementet också och det verkar stämma. 230v och 2000w blir 26,45 ohm, jag mäter 26,7 och heller ingen övergång till jord. Ena anslutningen ser lite sliten ut, men det är full kontakt.

Jag lyckades i vart fall flytta med mig felet när jag bytte fas. Frågan är om man inte bara ska satsa på en ny TM, den är ändå 6 år gammal och kör nästan 24/7 här hemma.
 
Det kan vara lite svårt att hitta vissa jordfel med en multimeter eftersom dom behöver en viss spänning för att " tända upp" sin ljusbåge ( överslaget). Den enda säkra metoden är mätning med en " megger" som mäter med 500 eller 1000 v. En vanlig multimeter mäter med några volt.
 
Det jag annars kan tänka mig är att det blir vajsing med elementet ju varmare det blir. Sånt har ju hänt förut.

Får se vad mellandagsreorna har att erbjuda, om den klarar sig så länge.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.