Vafannurå, jag trodde jag hade fått svar på mina frågor, åsså ba fortsätter ni å ge mig tips... :p

Jag har redan kollat vad som går på vilken fas och är numera ganska övertygad om att det rör sig om en överbelastning. Jag trodde (i min enfald) att säkringen utlöste direkt vid överbelastning och därför trodde jag att det rörde sig om något annat eftersom säkringen gick utan att något nytt slogs på, men nu har jag förstått att det som hände (förmodligen båda gångerna) var att diskmaskin, två plattor (möjligen båda på samma fas), vattenkokaren och dessutom golvvärmen i övervåningens badrum sitter på samma fas och att det leder till att säkringen går efter X antal minuter. Jag kan inte flytta vattenkokaren eftersom alla uttag i köket går på samma fas.

Angående problem/elände när man inte stänger huvudsäkringen. Hmm, vad är det för problem du menar. Det blev en ganska fet gnista när jag utan att stänga huvudströmbrytaren skruvade i en ny säkring, men hittills inga problem... (måste jag ta på mig dumstruten nu...).
 
Nejdå, du behöver vara speciellt orolig för det.
 
Aha.

Det bästa vore att fixa uttag i köket som är bättre fördelade över faserna.

Det näst bästa och enklaste vore då att kolla vilka två spisplattor som inte "krockar" med diskmaskin, vattenkokare o.s.v..

För golvvärmen kan man i princip installera en effektvakt som stänger av värmen när andra apparater drar för mycket ström. I princip skulle man kunna ha en sån även för vattenkokaren, men det är nog ingen höjdare att vattenkokaren stannar när diskmaskinen kör värmen :)

Om allt fortfarande legat på ritningsbordet så hade man kanske kunnat rita in diskmaskin (och tvättmaskin) som har ingång både för varmvatten och kallvatten. De är ovanliga men borde vara lönsamma i längden för alla som har billigare varmvatten än vad elvärmning av vattnet ger.

Jag har själv bytt huvudsäkring några gånger med strömmen på och klarat mig, men samtidigt har andra här på forumet varnat för att det kan bli dålig kontakt av gnistorna, så att det blir varmt av dålig kontakt varpå säkringen går än lättare o.s.v. som en ond spiral. Jag vet inte exakt hur farligt det är. Man ska nog däremot vara rätt noga med att skruva åt tillräckligt hårt speciellt när man byter säkring med strömmen på.
 
Jag brukar alltid dela upp vägguttagen i kök på två säkringar ( i köket som jag var i dag så blev det tre olika faser, men det var nog undantaget som bekräftar regeln).

Hene skrev:
Vafannurå
"Va' fan nulå" eller "Aa, men va' fan älä nulå" ;)

Finns det någon här som säger "Aa, men va' fan är det nu då" eller som kanske t.o.m. uttalar d:et i "vad"?

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Skaffa ett 20A abonnemang;)
 
en ny ugn drar 16A... proppsäkringar mattas.... huvudsäkringen bör vara större än gruppsäkr.
skifta två utg grupper för att jämna belastn.
men det kommer inte hjälpa så sen får du ändå sätta i 20A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.