O
Lycka till
 
Fairlane
Elektrikern kan mycket väl ha lagt det så smart det bara går, om du drar 16A på en fas för att ladda bilen så har du bara 4A kvar på den fasen. Du har troligen 3-fas(?) till värmen så när nallas det lite till, särskilt nu när det är kallt. Sen häll eller ugn och kanske tvättmaskin på det.

Jag tycker det ser lite konstigt ut med två säkringar med nummer 5 (tvättmaskin och torktumlare). Är det ett uttag där man har en fas i ena brunnen och en annan fas i den andra brunnen? Kanske kan du byta på tvättmaskin och torktumlare, då tumlaren väl drar mycket mindre el. Har du tur hjälper det. Har du ptur belastar du den den redan belastade fasen ännu mer. Bäst vore nog en effektvakt som drar ner effekten till laddningen av bilen när något annan tungt drar igång.
 
Den inbyggda laddaren i Passat GTE är på 16A 1-fas =3,7 kW.

Ställ ned laddningen i bilen. "Reducerad" i menyn på de nyare GTE ger 8A. På de äldre kan du välja laddström som siffra, tex 8A. Du hinner ladda bilen fullt på natten ändå.

Sen kan du även ställa in "nattström" så prioriterar den att ladda under det tidsintervall du ställer. Dock laddar den först upp till "min laddnivå" innan den bryr sig om din inställning på nattström.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Och det funkar utmärkt på kontinenten men inte här
Ja precis. Det jag egentligen undrar är varför TS är överraskad över att mätarsäkringen löser. Det borde inte hända, och jag tycker säljarna har ett ansvar där.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E sthlm01 skrev:
En av tre huvudsäkringar (3x20a) har på sistone börjat gå väl ofta (minst en varannan dag). Det är alltid samma säkring (längst till vänster). Detta har inte hänt innan. Huvudcentral och all el i källaren är ny från 2020, installerad av behörig elektriker. Vid samma tillfälle tillkom billaddaren.

Någon som utifrån bilderna har en tanke vad som kan stå på? Jag kan själv tyvärr inte utläsa vad som ligger på den säkring som slår ifrån.
Har du något kopplat till 3-fasuttaget i pannrummet?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Elektrikern kan mycket väl ha lagt det så smart det bara går, om du drar 16A på en fas för att ladda bilen så har du bara 4A kvar på den fasen. Du har troligen 3-fas(?) till värmen så när nallas det lite till, särskilt nu när det är kallt. Sen häll eller ugn och kanske tvättmaskin på det.

Jag tycker det ser lite konstigt ut med två säkringar med nummer 5 (tvättmaskin och torktumlare). Är det ett uttag där man har en fas i ena brunnen och en annan fas i den andra brunnen? Kanske kan du byta på tvättmaskin och torktumlare, då tumlaren väl drar mycket mindre el. Har du tur hjälper det. Har du ptur belastar du den den redan belastade fasen ännu mer. Bäst vore nog en effektvakt som drar ner effekten till laddningen av bilen när något annan tungt drar igång.
Kablarna ligger i rör så kan ej beskriva mer än att ”på ett rör” från centralen sitter denna https://www.byggfabriken.com/el-och...svart-bakelit/info/product/710-426-vagguttag/ där tvättmaskin kommer först och sedan torktumlare på andra uttaget.
 
S skogstomten skrev:
Den inbyggda laddaren i Passat GTE är på 16A 1-fas =3,7 kW.

Ställ ned laddningen i bilen. "Reducerad" i menyn på de nyare GTE ger 8A. På de äldre kan du välja laddström som siffra, tex 8A. Du hinner ladda bilen fullt på natten ändå.

Sen kan du även ställa in "nattström" så prioriterar den att ladda under det tidsintervall du ställer. Dock laddar den först upp till "min laddnivå" innan den bryr sig om din inställning på nattström.
Tack, det klargör det hela. Laddar alltid på natten (har satt min. laddnivå till 0%), och säkringen har aldrig gått då, så i praktiken gissningsvis tvättmaskin och/eller spis som gör att bägaren rinner över. Med det sagt kan det gångbara vara, om än ologiskt och egentligen önskar man ju tvärtom, att ladda med maximal effekt på natten och reducerad på dagen.
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Har du något kopplat till 3-fasuttaget i pannrummet?
Nej, det har jag inte.
 
E sthlm01 skrev:
Jag kan själv tyvärr inte utläsa vad som ligger på den säkring som slår ifrån.
Men du märker väl vad som blir spänningslöst när säkringen går?
 
O Ovation skrev:
Nästan alla plugg in hybrider laddar enfas.. Så far inte med osanning.
Så att något är vanligt gör det lämpligt? Jag håller helt med Bo att en stor enfasbelastning inte passar i Sverige. Att det är vanligt på annat håll med elsystem uppsatta efter andra tankesätt gör inte att det är lämpligt här.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men du märker väl vad som blir spänningslöst när säkringen går?
Sant. :)

Då går VP, TT, TM, laddbox och uttag/belysning Garage. Det är därför jag är förvånad, för mig är det orimligt att alla de tunga grejerna av elektrikern lades på samma fas. Sen vet jag inte om jag uttrycker mig/förstår fel, då jag inte är elektriker.
 
E sthlm01 skrev:
för mig är det orimligt att alla de tunga grejerna av elektrikern lades på samma fas.
En elektriker försöker nog så gott det går att fördela belastningen men har man redan ganska hög och jämn belastning finns det kanske inget bra sätt att lägga till en tung enfasbelastning som en laddbox,

"Någon" borde nog mäta/utreda om du har sån tur att det bara går att "flytta om något" för att uppnå jämnare fördelning på de tre faserna. Går inte det är det nog bara uppsäkring som kvarstår eller möjligen en effektvakt om det är rimligt i praktiken.
 
  • Gilla
Eken08
  • Laddar…
O
Alfredo Alfredo skrev:
Så att något är vanligt gör det lämpligt? Jag håller helt med Bo att en stor enfasbelastning inte passar i Sverige. Att det är vanligt på annat håll med elsystem uppsatta efter andra tankesätt gör inte att det är lämpligt här.
Näe men om du nu räknar på bilförsäljningen i lilla trefas Sverige och jämför med försäljningsaspekten i Europa och USA, då ser du att det blir lite löjligt att utforma en bil för den svenska marknaden.
 
O
Biltillverkarna ska tjäna pengar på att strömlinje forma sin tillverkning, och att ha den minsta marknaden som bas är inte lite dumt. Att ladda ett litet batteripaket med större utrustning blir förmodligen ganska dyrt. Helt klart skulle ju det bästa vara att ha basen som alla kan nyttja, men på de små skit batterierna i plug blir det förmodligen ganska kostsamt med diverse temperatur kontroller, kylning datacontroller och annat som ska sköta laddningen.
Om du kan ladda bilen full på ett par timmar med en adapter så finns ju inte riktigt ekonomin där för att laddkontroll AC/DC
 
  • Haha
faf
  • Laddar…
Fairlane
E sthlm01 skrev:
Sant. :)

Då går VP, TT, TM, laddbox och uttag/belysning Garage. Det är därför jag är förvånad, för mig är det orimligt att alla de tunga grejerna av elektrikern lades på samma fas. Sen vet jag inte om jag uttrycker mig/förstår fel, då jag inte är elektriker.
Värmepumpen går väl på alla tre faserna?
Tappar du en borde den ändå ge något, om än lägre. Det som förvånar mig är att torktumlare och tvättmaskin går på samma. Redan där riskerar man ju problem sätter man de på samma 10 A säkring riskerar den att lösa när båda körs samtidigt. Därför har man valt att sätta de på varsin 10 A säkring men eftersom de ligger på samma fas då går risken för att säkringen löser ut istället till huvudsäkringen. Värmepump och lite annat räcker för att riskera att pruta det över gränsen.
Å andra sidan drar ju varken TM eller TT max effekt hela tiden och porslinssäkringen klarar överlast ett tag så det är kanske därför man gjort så?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.