Darth Peter skrev:
Det var inte min avsikt att vara cool. Ursäkta om det uppfattades så...
Jag kanske tog i lite för mycket i det jag skrev.
Det som är svårast att ha insikt i är ju faktiskt sig själv :(

Men jag är lite känslig för farbroderliga,lite överlägsna förmaningar som
Kan fortsätta med att roa er och
Sov gott nu.

Men det går över snabbt, och jag hoppas att vi kan fortsätta att vara vänner!
Snart vet vi nog var vi har varandra. Sov gott själv ;)

//KoW
 
ullberg skrev:
Förlåt?!

Nu vet inte jag om ni två har något gammalt groll som bubblade över, men annars är väl just denna "cool/tuff" attityd _din_ paradgren KoW? Några exempel jag minns från hygglig närtid (<1mån):

[länk]

[länk]

[länk]

Eller varför inte ditt inlägg #27 i denna tråd, där du så otroligt säkert vet att detta är hokus pokus att det är "din förbannande skyldighet" att dementera. I just denna fråga råkar vi dela uppfattning om ev. hälsorisker med bly, men redan jag tyckte jag var ganska nära att överträda §4.4.3 med mitt inlägg och min uppfattning är att du egentligen passerar den med ovanstående åsikt (men jag gillar inte riktigt de nya paragraferna som diskuterats tidigare*)

Jag kan leva med din attityd KoW (du gör ju en hel del nytta också), men skulle personligen uppskatta om du var lite ödmjukare mot andra (du vet stenar och glashus), Darth Peter har ju rätt i sak, dvs. att mässing ibland innehåller arsenik (tror det är ett sätt att göra mässing avzinkningshärdig, dvs. relevant i detta kontext). Om det görs i tappvatteninstallationer vet jag inte (jag är tveksam), och Inte heller detta är något jag personligen skulle orka bry mig om, men om TS nu är orolig är det väl bra att få all fakta på bordet.

* OT: Jo jag förstår att jag driver det lite lågt, och som det i regeldiskussionen uppkom har våra moderatorer utmärkt fingerspitzengefühl, men just detta är problemet med dessa regler, det är alltid en tolkningsfråga, och jag tycker det är fullt möjligt att tolka ditt inlägg som ett övertramp (även om jag inte tycker man borde göra det)

/U
Tack för dina kommentarer! Kul att höra att jag har en paradgren (y)
Jag erkänner gärna att jag lätt håller mig nära gränsen för det tillåtna, och att jag gärna säger min mening rakt ut i stället för att linda in och mumla obegripligheter.

Men jag tycker inte du har på fötterna i din kritik med de länkade exemplen.
a)
"Ursäkta en negativ kommentar, som låter nedvärderande tyvärr:
Jag tycker det känns andefattigt att inreda i svart-vitt
."
Vad är coolt/tufft med detta? Jag anmäler en avvikande mening och ber om ursäkt om den uppfattas negativt.
Menar du att jag inte får skriva vad jag tycker i en smakfråga?

b)
"Fusk, de där har du köpt på Ebay. Eller?"
Nu har vi inte fått något svar, men varför skulle jag inte få ställa en sådan fråga?
Grejerna ser ju ut att vara köpta färdiga, eller hur?

c)
"De blir rena när man duschar cool.gif
Men det är väl bara att prova. Listerna brukar vara enkla att ta av och sätta tillbaka.
Eller ta av den ena och gör en jämförande studie smile.gif
"
Vad var det nu för coolt/tufft med de meningarna?

d)
Ditt sista exempel.
i regeln står "Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat."
Men jag svarade ju inte frågeställaren.
Jag skrev en kommentar till en av de andra skribenterna.
Och hur ofta ger inte en utvidgning en bättre lösning på "problemet" än ett rakt kortfattat svar rätt upp och ner.
Och som frågeställaren ser som en ny bättre väg att gå.
Exempel på sådant är inte svårt att hitta.
Det är väl normalt att en diskussion grenar ut sig, hamnar i många sidospår och återvändsgränder
och så småningom hittar tillbaka till huvudfåra igen.
Detta är ju ett antal diskussionsforum, inte en regelsamling, eller hur?

Men, tack för att du skrev vad du tyckte.
Jag gillar rak, öppen kommunikation! Och alla behöver vi tas ner på jorden då och då :cool:

//KoW
 
ullberg
KoW: Denna diskussion är sannolikt inte det minsta intressant för någon annan läsare (förutom möjligtvis Darth Peter, det var därför jag la min utläggning här, men det har vi nog lämnat bakom oss vid det här laget) jag föreslår att vi slutar skräpa ner denna tråd och i så fall tar det via PM.

/U
 
@ullberg tack för svaret och engagemanget med att hitta information. Jag talade med Swerea KIMAB idag det är föredetta korrosionsinstitutet (tipsad av boverket att prata med dom). Enligt dem var rostfritt det som var det bästa. tydligen blir det ingen galvanisk korrosion mellan det och mässing. De använder till och med ett rostfritt rör då de kopplar på mässingen för att mäta hur mycket bly det läcker från mässingen. Vidare sa de att beroende på vattenkvalitet kan det bli stora skillnader i mätningen av hur mycket bly något innehåller. Men generellt så är kommunalt vatten bra det är mer problem med egna brunnar som ska hålla ett visst pH-intervall för att inte få mässing att läcka bly.
 
palbin skrev:
Romarna använde dricksvattenrör av mer eller mindre rent bly - se här tex

[länk]
Och hur gick det med romarriket :(
 
  • Gilla
poppe12 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan med säkerhet säga att blyet i våra mässingskopplingar är långt mycket säkrare än det radioaktiva vattnet som tog död på Eben Byers i artikeln. Det jag ville säga var bara att man gjort mycket dumt i historien. Att det en gång gjorts behöver inte betyda att det med dagens mått mätt, är särskilt klokt...
 
Snailman
Tyskland har väl krav på lägre blyhalt än vad vi har här, så man kanske ska handla grejorna där istället tills de sänkt värdet i sverige oxå?
 
Tja - romarna sötade även tex surt vin med bly - lyssna här

http://fof.se/sites/fof.se/files/poddsanding/fofpod nr 5 2011.mp3

Detta får man väl säga är ett område där folkbildningen gjort framsteg
enär få väl skulle få för sig samma nuförtiden :) ?

Romarna hade nog kul ändå - de uppfann betongen (som är det bärande
under alla deras till synes tegelstenskonstruktioner) och importerade gre-
ker för att utföra intellektuellt komplicerade ting :) ... .

Forts: Ostia - Roms hamnstad - den såg ut precis (ja nästan i vart fall :) )
som tex Gbg's Aveny idag - affärer på första våningen och hyreslägenhe-
ter ett par betongvåningar upp däröver - för 2000 år sen alltså ... .


MVH
 
Redigerat:
Nu ska jag till att byta huvudkranen och undrar lite om hur man gör då röris inte verkar ha tid. (Han skulle varit här för 2 veckor sedan). Jag har hört att man ska täta med lin och något guck. Tog lite bilder på existerande ventil och undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med vilka delar jag behöver?
Det är tydligen rörgänga på existerande ventil. Jag vill sätta rostfritt på det jag behöver byta eller på allt. Men om ni vet delarna i mässing borde jag själv kunna hitta dem i rostfritt om ni inte orkar hjälpa till med det.
Måtten är ca och storleken är tum men jag kan inte bli klok på dem så jag skrev i mm istället.
Existerande ventil har inre gänga. i båda anslutningarna.
Mvh.

20130924_130714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131023_102113 diameter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131023_102105 diameter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Hur har TS tänkt med kopplingarna till vattenmätaren som krävs även fast du inte vill montera en inkommande kula i mässing.

Själva vattenmätaren, i mässing, är ju (nästan) aldrig din egen egendom.

Eller missade jag något i tråden?
 
Bara en liten undran, kan du stänga av inkommande vatten när du byter kran?
Är det kommunalt så måste ju någon gubbe komma och stänga för gör det inte själv om du drar av kranstången....

Protte
 
krilleman_215 skrev:
Eller missade jag något i tråden?
Det kan man kanske säga... TS önskar byta ut de delar han kan. Övriga får sitta där de sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.