Elen är väldigt fonky i det huset. Ovanligt många uttag är kopplade till väggströmbrytare för att användas till belysning. Även i småsovrummen där det är ett enda uttag kan det vara styrd via väggströmbrytaren. Man hade väl inte el till så mycket annat 1974, en radio kanske. Självklart kan det bara vara på och man använder strömbrytaren på lampsladden ;-)
 
Sonoff kräver cirka 10MB data per månad, med 7 enheter skulle 1GB räcka cirka ett år. Verkar som om Telia har rätt kort men jag lyckas inte förstå villkoren fullt...
Men jag skulle vilja lägga till en huvudbrytare och en jordfelsbrytare på inkommande el, att behöva ha brytaren i en stolpe 150m bort är inte optimalt.
Visst kan en elektriker lägga till en låda bredvid den gamla centralen med de komponenterna i?
 
Jag har löst värmebekymret så länge med mina byggfläktar och Ontech system. Jag upptäckte ännu fler konstigheter när jag skulle koppla in byggsågen till ena uttaget på fasaden. Ja, de är såklart kokta av solen och jag ska byta de, men, det ena är kopplat till samma brytare som för uttaget i sovrummet, redan då är det cirkus, värre blir det med andra uttaget som är kopplat strömmen för värmen. Dvs för att koppla in min sticksåg och bygga min bod måste jag slå på värmen på eltavlan. Underligast med det uttaget är att det finns ett permanentuttag för köksfläkten precis på andra sidan väggen och att närmaste elementställe är mkt längre bort. Då är det rentav High Chaparall. Men det kan aldrig slå rörmokeriet :rolleyes:
 
Var tvungen att öppna diazedcentralen och där låg det en fulltändigt uttorkad råtta som fått i sig ström, när är okänt. Kunde inte förstå hur den kommit dit, men så såg jag att det gick som ett schakt rakt ner inuti en vägg till undersidan av huset där kablarna går ut o in.
 
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Visst kan en elektriker lägga till en låda bredvid den gamla centralen med de komponenterna i?
Ja

Har du fler frågor? Vi besvara dem gärna. Annars skulle kanske bloggen på bh passa dig?
 
Tänkte om ngn hade fler tips om diazedcentraler eller Sonoff styrningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.