Vedeldarn skrev:
Varför inte förbjuda husbilar, vans och stadsjeepar också när vi är i gång?  För att inte tala om trädgårdstraktorer, utegrillar, växthus, parasoll och trädgårdstomtar.
Och KOMPOSTKVARNAR!!! ;D
 
yonna skrev:
nyfikna tanter som kollar över häcken ;D
Gardena har iofs en utmärkt pryl för just dom - vattenspridare med rörelsedetektor för att jaga bort rådjur. Fungerar på bajsande hundar också....

Tittade på en tomt i ett område där det i detaljplanen specifikt står att man får ha en båtuppställningsplats men att ytan räknas i den bebygda ytan på tomten (max 250 kvm byggyta). Sen är det som man säger - du måste kunna bo med din granne i fortsättningen också - i vårat kvarter är det ett staketbråk - en granne ville bygga bullerplank mot en väg - tvärsöver gatan överklagade - problemet för dom är nu att dom i sin tur inte heller får bygga plank pga av överklagande ;-)

Grannsämja är viktigare än millimetrar
 
Angelven skrev:
Grannsämja är viktigare än millimetrar
Japp! Våra blivande grannar har faktisk accepterad at det blir et hus på den tomten, som tar en del av deres sjöutsikt fra en av deres uteplatser
 
Ibland behövs det inte god grannsämja.......

"Urklipp från hindra någon att bygga"
Till exempel, Bara för några dagar sedan lyckades en kille i Kullavik stoppa ett pågående parhusområdesbygge tack vare några vatten salamandrar. 6 parhus står nu och funderar över om dom skall bli iordningsställda. Samt dess ägare som vill flytta in.... Och det är betydligt fler hus som skall byggas bredvid.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=762&a=201643 "

Ni skall se hur det ser ut där nu.....
 
Jag har i 7 månader av 12, med undantag av någon helg och två semesterveckor en husvagn stående i tomtgränsen- söderläge.Har vid flera tillfällen bett ägaren ställa vagnen på annan plats, utan resultat. Det enda jag ser, när jag öppnar ytterdörren till min fastighet är en röd-vit hus vagnsvägg i tre av köksfönstrena.Tomtgränsen är 4-5 meter från husväggen. Hur skall jag agera resp. vilka regler för uppställning av husvagn finns gällande även för liten landsbygdskommun?   Tacksam för svar. :-[
 
Lilla_G skrev:
Efter att ha läst igenom den här mycket underhållande tråden, är mitt tips att:
1. Ring och fråga din kommun vilka regler som gäller.
2. Om du har rätt att be grannen flytta på husvagnen, fundera på om det är värt att hamna i osämja över.
Dom är väl redan i osämja..... 8)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.