Ett tips som vi gjorde och är nöjda med är att låta fönstren vara i höjd med bänkskivan. Då kan skivan gå hela vägen in i fönsternichen fram till fönstret vilket ger mycket djupare arbetsbänk och cool design utan att äta golvyta. :love:
 
  • Gilla
Kalasson och 5 till
  • Laddar…
Om det är möjligt så rekommenderar jag absolut att montera diskmaskinen upphöjd (35-40cm) från golvet. Det underlättar avsevärt vid i och urplockning, något som görs ofta i en barnfamilj.

Efter att själv ha haft detta i snart två år så kan jag inte tänka mig att ha en golvstående diskmaskin igen.
 
  • Gilla
Kalasson och 4 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
[bild]
Köket är placerat i ett burspråk där vi hoppas det kan bli ett fint ljusinsläpp. Vi kommer satsa på ett platsbyggt och massivt kök som kan överleva oss. Det mer ekonomiska men icke-cirkulära valet är såklart ett IKEA-kök som får stå ut med att barnen använder det som canvas, för att sedan bytas ut om 10 år. Men vi gillar verkligen tanken på att sätta in något gediget och reparerbart som vi kanske kan ha kvar för alltid.

I vår rendering har vi fått med det mesta på önskelistan: ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensskiva.

Men - vad ska vi inte missa när det gäller köket? Tar gladeligen alla tips.
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
[bild]
Köket är placerat i ett burspråk där vi hoppas det kan bli ett fint ljusinsläpp. Vi kommer satsa på ett platsbyggt och massivt kök som kan överleva oss. Det mer ekonomiska men icke-cirkulära valet är såklart ett IKEA-kök som får stå ut med att barnen använder det som canvas, för att sedan bytas ut om 10 år. Men vi gillar verkligen tanken på att sätta in något gediget och reparerbart som vi kanske kan ha kvar för alltid.

I vår rendering har vi fått med det mesta på önskelistan: ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensskiva.

Men - vad ska vi inte missa när det gäller köket? Tar gladeligen alla tips.
Så snyggt med burspråket!

Vi körde två diskhoar på olika ställen i köket. Sjukt bra! Den ena är ofta upptagen med varmvatten när vi lagar mat och då tar man den andra för att fylla på vatten eller skölja grönsaker.
sen hade jag nog tagit två inbyggda pumpar, en för diskmedel och en för handtvål, det missade vi.
Kan även tipsa om två diskmaskiner, sjukt skönt att slippa plocka ur för att kunna ställa in ny disk och alltid kunna plocka rena saker från den andra.
Vi körde kalkstensskiva i vårt förra kök men gillade inte det, blev massa fula märken och extremt skör för tryck osv (kunde inte sitta på den som jag brukar). Nu kör vi enstavs ekskiva som är lite sådär gyllenbrun med vår oljebehandling.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Nice! Funderar själv på att byta ut fönstrena hemma med typ av fönster man kan öppna i sidled. Detta för att smälta ihop köket med altanen likt nedan. Det hade varit snyggt!.. och funktionellt. Man slipper springa in och ut med maten.
 
  • Kök med sidledes öppningsbart fönster som förbinder med altanen utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalasson och 9 till
  • Laddar…
Många bra tips, precis detta är rätt oslagbart med det här forumet. Tack allesammans!

T TrädgårdsBjörnen skrev:
Fläktmotor monterad ute på yttertaket och gärna något material som dämpar ljud.
Frågade om detta men faktum var att det inte skulle hjälpt i vårt fall enligt fläktleverantören eftersom vi gjort burspråket lägre än resten av huset, kanalen blev för kort för att det skulle vara lönt. De rekommenderade inbyggd så får se hur det blir.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har en Grohe Blue. Kran med kolsyrat vatten. Används mycket flitigt, vill inte vara utan den
Intressant! Skönt att slippa en kolsyremaskin på bänken, det kollar vi in.

Klaugust Klaugust skrev:
Jag har funderat på en lite oortodox lösning när det kommer till köksö (om man har dubbla skåp djup, 120 cm djup) och det är att ha diskmaskinen på baksidan, mot matplatsen. Dels genererar matplatsen minst lika mycket disk som matlagningen och om man lagar mat skjuter man bara över disken på bortre sidan av bänkskivan (kan vara skönt om det är stressigt i matlagningen). Disken tar man sen själv hand om eller så gör en hjälpreda det, då står man dessutom på varsin sida av köksön och står inte i vägen för varandra. En utfälld diskmaskin är dessutom inte i vägen för den/de som lagar maten (rekommendation är att inte ha diskmaskin mellan diskho och spis av just denna anledning, detta är bara steget längre).

Eller, om man har ett stort kök, varför inte en diskmaskin på varje sida? Då kan man alternera mellan diskmaskinerna och inte behöva ställa in och ur skåpen särskilt mycket.
Inte dumt. Det hade kunnat fungera för oss om vår ö hade varit djupare, nu är den bara 100 cm. I kombination med en till diskho för att skölja av så gillar jag den idéen!

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skulle välja djupare bänkskåp än standard, typ 70 cm, blir mycket rymligare och trevligare bänkyta.

Tycker också det ser trevligt ut med breda högskåp där man kan "gömma" dörrarna och använda skåpet för köksmaskiner som brödrost, blender och andra maskiner man inte vill ha framme på bänken.
Vet inte vad detta kallas, men såg det i Villa Fernström, hittade en bild när jag letade, dock inte från deras villa, [bild]
Gillar detta, det ger verkligen en generösare känsla. Testade att rita köket med det men upplevde till slut att vi behövde den ytan mer till matsalsplatsen. Vi har så pass begränsad BYA så varje halv kvadratmeter spelade roll :)

Ett sådant skåp har min fru verkligen velat få till. Från vänster är nuvarande upplägg frys, ugn, mikro och kyl och ett sådant skåp hade antingen kunnat vara placerat där ugn/mikro är eller till vänster vid den öppna hyllan. Har inte känts helt naturligt men får fundera en vända till!
Köksmiljö med inbyggd ugn och mikrovågsugn i ljusa träskåp, bredvid en bänkskiva med kaffeapparat och öppna trähyllor med köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klaugust Klaugust skrev:
Jag tror att de kallade lösningen för ”pocket door” men för mig är det den engelska benämningen på en infälld skjutdörr med karm.
Tror detta stämmer.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Inget som säger att ett IKEA-kök är ”sämre” för miljön än ett massivt platsbyggt? Det bästa för miljön är ju att inte bygga någonting alls.

Tänker att det är komfort och estetik som är den egentliga anledningen men att miljön slängs in som samvete när det i själva verket tar mycket mer resurser att bygga så.

Om 15 år kanske någon annan bor i ert hus och det första de gör är kanske att riva ut köket och sätta in nytt, det är utom er kontroll. Även dyra köksluckor kan bli fin canvas för konstnärliga barn.

Viktigaste här tycker jag att ni får ett så trevligt kök som möjligt som ni gillar. Har ni resurser till ett dyrt kök kör på men det klingar illa i mina öron att det är ett miljötänk som ligger bakom snarare än estetik och lyx. :love:
Bra inspel med flera kloka tankar. Är själv besvärad av den typen av greenwashing du beskriver men vill påstå att så inte är fallet här. Såhär tänker jag: om vi väljer ett IKEA-kök idag kan jag garantera att min fru vill byta det om 5-10 år. Hon har stark vilja och kommer få igenom det, så det valet innebär alltså ett kök i onödan. Om vi däremot väljer ett platsbyggt nu är min bedömning att ett byte om 10 år är högst osannolikt och jag kan argumentera emot det. Vi har därtill möjlighet att snarare renovera när det nu skulle bli aktuellt, något som spånstomme och luckor inte lämpar sig för. Det alternativet har alltså lägre sannolikhet för utbyte. Visst, vi kanske flyttar, men ambitionen med projektet är att bygga för livet.

Återstår att se om det är rätt tänkt! Men jag tror att kvalitet och rustika val är ett delsvar mot något mer hållbart, och får man till något man är nöjd med utan alltför hög "modegrad" som snart är inaktuell så kan man nog behålla det länge :) Hyr just nu ett hus med ett originalkök i trä från -70, inte illa...
 
  • Gilla
anjaw och 2 till
  • Laddar…
M Kinchen skrev:
Mycket vackert med burspråket och ljusinsläpp.
Vi gör om ett kök just nu och vill minska på underhållsarbetet så mycket som möjligt. Av den anledningen har vi handtag som går enkelt att torka av och en kompositbänkskiva.

Integrerade handtag innebär att du alltid är och tar på träet med ökat slitage/kladd som följd. Speciellt om det är (vit)oljade luckor, lackade bör ju klara sig bättre. Men detta har ni säkert redan vägt in.
Hur tålig är kalkstensskivan? Vi valde bort marmor för att vi inte vill behöva vakta på spill från kaffe, blåbär, lime etc. Keramikbänkskiva gick bort pga risken för flisor (kolla t ex demostenarna i butik, keramiken har ofta skador vad vi sett).

En lösning vi inte fått in pga platsbrist är att ha sopsortering i ett separat bänkskåp istället för under diskho. Med den lösningen får man sophanteringen nästan i höjd med bänkskivan och någon som står vid diskhon blockerar inte att någon ska slänga sopor.
Har försökt tänka på underhållet när vi utformar köket, bl.a. har vi undvikt integrerade handtag som är skålformade där skräp kan hamna. Vänner har detta och svär över underhållet.
Kalkstenen är helt riktigt inte tålig. Har försökt föreslå mer tåliga alternativ under småbarnsåren men min frus vision om naturliga materialval har hittills segrat. Den här får jag jobba mer på...

Smart angående sopsorteringen! Ska skissa på det, det borde vi kunna få till. Vad har ni under diskhon istället?

Torbjärn Torbjärn skrev:
Ett tips som vi gjorde och är nöjda med är att låta fönstren vara i höjd med bänkskivan. Då kan skivan gå hela vägen in i fönsternichen fram till fönstret vilket ger mycket djupare arbetsbänk och cool design utan att äta golvyta. :love:
Detta! Gillar skarpt och hade gärna haft precis så. Vår arkitekt ritade köket så men byggaren ställde sig på tvären och hävdade med emfas att det kommer bli fuktskador i fönsterbänken. Nu har vi en 5 cm hög sarg däremellan, på det stora hela blir kanske upplevelsen snarlik men den där djupa bänken tappar vi helt...
 
G Gabbe1 skrev:
Om det är möjligt så rekommenderar jag absolut att montera diskmaskinen upphöjd (35-40cm) från golvet. Det underlättar avsevärt vid i och urplockning, något som görs ofta i en barnfamilj.

Efter att själv ha haft detta i snart två år så kan jag inte tänka mig att ha en golvstående diskmaskin igen.
Smart. Hade gärna haft detta men svårt att se var! Min kassa rygg hade uppskattat det. Hmm, efter alla bra tips här i tråden funderar jag lite över hur högt estetiken egentligen ska få stå gentemot funktion, kanske att vi tippar lite väl långt åt det förra.

J JLM-A skrev:
Så snyggt med burspråket!

Vi körde två diskhoar på olika ställen i köket. Sjukt bra! Den ena är ofta upptagen med varmvatten när vi lagar mat och då tar man den andra för att fylla på vatten eller skölja grönsaker.
sen hade jag nog tagit två inbyggda pumpar, en för diskmedel och en för handtvål, det missade vi.
Kan även tipsa om två diskmaskiner, sjukt skönt att slippa plocka ur för att kunna ställa in ny disk och alltid kunna plocka rena saker från den andra.
Vi körde kalkstensskiva i vårt förra kök men gillade inte det, blev massa fula märken och extremt skör för tryck osv (kunde inte sitta på den som jag brukar). Nu kör vi enstavs ekskiva som är lite sådär gyllenbrun med vår oljebehandling.
Flera bra tips! Ska se om vi kan få till något av det. Intressant angående kalkstensskivan, hur märktes det att den var skör för tryck - blev det sprickor?

M Mekanikles skrev:
Nice! Funderar själv på att byta ut fönstrena hemma med typ av fönster man kan öppna i sidled. Detta för att smälta ihop köket med altanen likt nedan. Det hade varit snyggt!.. och funktionellt. Man slipper springa in och ut med maten.
Så jäkla snyggt... Vi tog in offert på skjutparti men dels var det dyrt och dels blev konstruktionen stabbigare än vad vi ville med samma karmdimensioner som en skjutdörr. Tillverkaren sa lite trött att inspirationsbilder från medelhavet inte hade mycket med svenska förhållanden att göra :D Men vikparti ser ju inte dumt ut alltså.
 
Badkarsutsikten! Blir kul att se när formen tas bort :)
Betongform för badkar under konstruktion med utsikt över träd och klippig natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Har försökt tänka på underhållet när vi utformar köket, bl.a. har vi undvikt integrerade handtag som är skålformade där skräp kan hamna. Vänner har detta och svär över underhållet.
Kalkstenen är helt riktigt inte tålig. Har försökt föreslå mer tåliga alternativ under småbarnsåren men min frus vision om naturliga materialval har hittills segrat. Den här får jag jobba mer på...

Smart angående sopsorteringen! Ska skissa på det, det borde vi kunna få till. Vad har ni under diskhon istället?


Detta! Gillar skarpt och hade gärna haft precis så. Vår arkitekt ritade köket så men byggaren ställde sig på tvären och hävdade med emfas att det kommer bli fuktskador i fönsterbänken. Nu har vi en 5 cm hög sarg däremellan, på det stora hela blir kanske upplevelsen snarlik men den där djupa bänken tappar vi helt...
Om inte huset är byggt än så kan ni ju ändra så ni får som ni vill. Det där med fuktskador tror jag inte på låter överdrivet :love:
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Flera bra tips! Ska se om vi kan få till något av det. Intressant angående kalkstensskivan, hur märktes det att den var skör för tryck - blev det sprickor?
Det hann inte hända under de ca 6 månaderna vi hade köket innan vi flyttade :) Men han som installerade den skakade på huvudet och sa att det är som att ta hand om en bebis. Man får inte stödja sig mot en smal kant t ex vid diskhon och man får inte sitta på den, då kan den spricka. Han var lite mer hardcore och rekommenderade typ granit. Tål allt. Det är alls lika snyggt dock.
 
  • Gilla
Project Mellangården
  • Laddar…
Vi blev precis klara med vårat kök och det blev också ett 5cm hög "stänkskydd" och jag tycker att det kan vara bra med en separation om man t.ex vill ha blommor eller färska örter på fönsterbänken vilket är skönt när man skall torka av bänken. Vill man få bort "trappeffekten" så skulle ett allternativ kunna vara att sänka fönsterkarmen så att fönsterbänken möter "glaset".

Badkaret ser ju kanon ut, får man fråga hur det utformas? dvs är det någon speciell betong eller hur fungerar tätskiktet?
 
Kan vara lite smakfråga men jag hade tittat över ordningen på högskåpen. Tolkade jag det rätt så var kylen längst till höger och se ut som längst från avställningsyta? Det är ju smidigt både när man handlat och när man lagar mat att ha avställning nära den.
Avställning precis i anslutning till ugn är ju annars också en bra sak, speciellt när man har små barn så man inte riskerar att snubbla på någon med en plåt i händerna.
Sen sist en fundering på att ha mikro och ugn i samma skåp, så får ni ett helt skafferi. Fast tycker samtidigt det är snyggare som ni har det när de är bredvid varandra. När vi gjorde vårt förra kök så struntade vi i mikro faktiskt, bara för det estetiska. Det är ju snyggaste lösningen

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Många bra tips, precis detta är rätt oslagbart med det här forumet. Tack allesammans!


Frågade om detta men faktum var att det inte skulle hjälpt i vårt fall enligt fläktleverantören eftersom vi gjort burspråket lägre än resten av huset, kanalen blev för kort för att det skulle vara lönt. De rekommenderade inbyggd så får se hur det blir.


Intressant! Skönt att slippa en kolsyremaskin på bänken, det kollar vi in.


Inte dumt. Det hade kunnat fungera för oss om vår ö hade varit djupare, nu är den bara 100 cm. I kombination med en till diskho för att skölja av så gillar jag den idéen!


Gillar detta, det ger verkligen en generösare känsla. Testade att rita köket med det men upplevde till slut att vi behövde den ytan mer till matsalsplatsen. Vi har så pass begränsad BYA så varje halv kvadratmeter spelade roll :)

Ett sådant skåp har min fru verkligen velat få till. Från vänster är nuvarande upplägg frys, ugn, mikro och kyl och ett sådant skåp hade antingen kunnat vara placerat där ugn/mikro är eller till vänster vid den öppna hyllan. Har inte känts helt naturligt men får fundera en vända till!
[bild]

Tror detta stämmer.
 
J JLM-A skrev:
Det hann inte hända under de ca 6 månaderna vi hade köket innan vi flyttade :) Men han som installerade den skakade på huvudet och sa att det är som att ta hand om en bebis. Man får inte stödja sig mot en smal kant t ex vid diskhon och man får inte sitta på den, då kan den spricka. Han var lite mer hardcore och rekommenderade typ granit. Tål allt. Det är alls lika snyggt dock.
Usch vad tråkigt att behöva tänka på ömtåliga stenskivor... Den kalkstensskivan vi har kollat på är billigare än de olika kompositlösningarna och är inte sugen på att öka ännu mer, får se om jag kan hitta några fina tåliga alternativ. Granit är man ju inte så sugen på kanske nej.
 
3 321Martin skrev:
Vi blev precis klara med vårat kök och det blev också ett 5cm hög "stänkskydd" och jag tycker att det kan vara bra med en separation om man t.ex vill ha blommor eller färska örter på fönsterbänken vilket är skönt när man skall torka av bänken. Vill man få bort "trappeffekten" så skulle ett allternativ kunna vara att sänka fönsterkarmen så att fönsterbänken möter "glaset".

Badkaret ser ju kanon ut, får man fråga hur det utformas? dvs är det någon speciell betong eller hur fungerar tätskiktet?
Tänker likadant! Tror vi kör på kant trots allt, estetiken har fått vinna rätt många gånger så det gör inte så mycket den här gången :)


Sätterman Sätterman skrev:
Kan vara lite smakfråga men jag hade tittat över ordningen på högskåpen. Tolkade jag det rätt så var kylen längst till höger och se ut som längst från avställningsyta? Det är ju smidigt både när man handlat och när man lagar mat att ha avställning nära den.
Avställning precis i anslutning till ugn är ju annars också en bra sak, speciellt när man har små barn så man inte riskerar att snubbla på någon med en plåt i händerna.
Sen sist en fundering på att ha mikro och ugn i samma skåp, så får ni ett helt skafferi. Fast tycker samtidigt det är snyggare som ni har det när de är bredvid varandra. När vi gjorde vårt förra kök så struntade vi i mikro faktiskt, bara för det estetiska. Det är ju snyggaste lösningen
Ja och nej - kylen är mycket riktigt längst till höger men precis bredvid avställningsyta, bifogar en tydligare bild! Tanken har varit att ha avställning framför ugnen på köksön. Inte ultimat eftersom du behöver lyfta den över golvet en kort bit. Mikro/ugn funderade vi på att ha i ön men landade hela tiden i att vi gillade detta mer...
Kök med ljusa träskåp, inbyggd ugn, kaffemaskin på avställningsyta och köksö framför stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sätterman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.