teed skrev:
Jag är ganska säker på att det står likadant i mitt försäkringsavtal från länsförsäkringar. Jag har inte villa försäkring utan gårds försäkring.
Olika beroende vilket länsbolag. En del ersätter ej hussvamp.

Andra länsbolag ersätter hästmyra och äkta hussvamp

Några få länsbolag har så att man får ett trygghetsavtal med anticimex i villaförsäkringen(eller gård) och där ingår bla hussvamp

Så det är olika.

Gällande huvudfrågan så går hussvamp att åtgärda i vissa fall samtidigt som en hel del hus löses in/år och man river för återuppbyggnad istället, så även det beror på.

Hussvamp kan räknas som ett dolt fel, inte helt omöjligt ens vid torpargrund som har klassats som riskkonstruktion. På samma gång så kan det i slutändan bedömas som besiktningsmannens ansvar men där blir frågan om indikationerna var tydliga ockulärt. En överlåtelsebesiktning innebär inte att allting gås igenom så där är det omständigheterna som avgör om ansvar kan föreligga för felaktig besiktning.

Ni bör i absolut första skede besiktiga skadan och få ett utlåtande. Därefter kan reklamation ställas mot säljare eller besiktningsman beroende på hur man bedömer skadan. För att göra denna bedömning behövs dock mer uppgifter och jag kan rekommendera att anlita jurist några timmar om skada bedöms som allvarlig
 
Redigerat:
  • Gilla
Michimakaha
  • Laddar…
Tack för alla svar, ska nu avvakta analysen...
 
Hur har det gått??
 
Hej!
Undersökningen av materialet visar att det handlar om Äkta hussvamp. Saneringen kommer att kosta oss efter en första undersökning ca. 120.000-150.000 plus avfuktare plus nytt kök (svampen finns under den gamla inredningen, som efter rivning inte ska ställas tillbaka.

Just nu har vi en dialog med säljare, reklamation till BoSyn (besiktningsman) har gjorts.

Det som är bra är att detta KAN saneras och upptäcktes inte först om några år när skadorna är mycket värre.

Vem som betala för det här: Time will tell...
 
Ok, mycket pengar men iaf hanterbara summor. Hoppas besiktningsmannen får ta smällen.
 
Usch, inte kul. Lycka till!
 
Surt...
 
har precis själv råkat ut för samma sak, hur har det gått för er?

MVH/T
 
Hej, vi fick 40.000:-SEK tillbaka från säljaren och 10.000:-SEK (deras arvode för besiktningen) från BOSYN utan att dra till rätten med detta. Sedan kunde vi nyttja mycket ROT-avdrag för arbetet med rivning och sanering, så det var surt men hanterbart.

BoSyns ansvarsförsäkringar och min egen husförsäkring var samma bolag: Länsförsäkringar, de ville gärna gå till rätten med detta...

Sedan installerade jag en Acetec PD-250 avfuktare i krypgrunden som förhoppningsvis skyddar oss från svampen i framtiden.

Hur går det för dig? Hur ser skadan ut? Har Ni just köpt ett hus med fuktskador?

MVH

M
 
trevligt med feedback även om utfallet inte var så bra...

hur står sig dessa 50000 mot vad kostnaden för saneringen blev?

hu mycket fick ni riva? fanns det i både golvbjälklag och väggar?

vad kostade själva saneringen och avfuktaren?

för min del är det ett hus som i slutändan inte blir värt så mycket med tanke på läget så man vill inte kosta på för mkt.

det har just uppdagats så jag vet inte mkt än men har precis skapat en ny tråd om det... http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/229330-hussvamp-och-somnproblem.html

MVH/T
 
michimakaha hur gick ni tillväga för att få tillbaka 40000 av säljaren? fick ni processa i domstol eller gick det smidigt?

MVH
 
thestrut, hur har det gått med hussvampen, försäkringar och dolda fel etc?

*valde en av dina trådar*
 
Försäkringen går inte, har "överklagat" några gånger,
Kvar är dolt fel, har ännu inte skickat krav till säljaren, tror inte det kommer gå heller..
Har dock rivit upp 50% av alla golv och det verkar hittils var begränsat runt murstocken
 
Oj det här var inte min tråd:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.