Hej på Er,

mitt första inlägg här, tyvärr ett mycket tråkigt sådant:

Jag och min sambo köpte för 8 månader sedan ett 150kvm-timmerhus från 1890. Huset flyttades till tomten där det står nu 1981. Före köpet genomfördes en överlåtelsebesiktning, besiktningsmannen gick undersökte även torpargrunden och sa att allt är okay, ändå skrev han upp torpargrunden som riskkonstruktion (det är väl standard, eller?) Efter renovering av badrum flyttade vi in i Augusti 2012.

Igår öppnade en hantverkare golvet i ett annat hörn av huset, där tvättstugan ska inredas (nytt golv, avlopp, etc) och han hittar direkt omfattande svampangrepp under golvplankorna.Han mistänker äkta hussvamp,prover skickades in till ANTICIMEX. Vi är naturligtvis chokade efter alla bilder etc. på totalförstörda hus på nätet.

Till detta kommer att Länsförsäkringar INTE täcker hussvamp-skador!

Nu undrar jag: Är denna hussvamp att betrakta som dolt fel? Som sagt, vi lät besiktningsmannen krypa genom torpargrunden, allt var okay då sa han och nu har vi plötsligen hussvamp (och den fans säkerligen där redan vid köpet, tror jag, men detta kan säkert analyseras...)


Hoppas någon har ett bra svar...

MVH

Michael
 
Om det gick att upptäcka - vilket är rimligt med tanke på att grunden var inspekterbar och jag fattar på dig som att det syns underifrån - kan det inte bli klassat som ett "dolt fel". Och även om det inte hade gått att upptäcka (ponera att grunden inte är inspekterbar utan förstörande ingrepp just där, inte ens få in en kamera genom ev. "kattgluggar") är jag tveksam med tanke på husets höga ålder.

Däremot är frågan varför besiktningsmannen inte upptäckt något. Tror (utan att veta bättre dock) att ert "case" skulle kunna vara mot besiktningsmannen och dennes försäkring - lite beroende på hur riskformuleringen om grunden är skriven.
 
Var det även Anticimex som besiktigade?
 
Nej, det var inte Anticimex utan en besiktningsman som mäklaren föreslog. Han hade ett bra rykte.
Ja, hela grunden är inspekterbar utan det hörnet där vi nu hittade svamp när vi öppnade golvet ovanifrån. Just i detta hörn är höjden av grunden bara 40cm. Jag gick själv inte när utan trodde att experten/besiktningsmannen kan det här så mycket bättre. Han sa inte heller att han inte kunde besikta detta hörn okulärt. Allt var bara bra med grunden, men vi skulle i framtiden inspektera minst en gång/år för att detta är en riskkonstruktion. En ytterligare teknisk undersökning rekommenderades inte.
 
Sa besiktningsmannen att det är en "riskkonstruktion". I såfall så har han nog friskrivit sig. Då skulle ni besiktigat noggrannare.

Hur kom det fram att detta hörn ej vart besiktigat?

I detta läge är det nog viktigt att all kommunikation sker skriftligt.
 
Jag gick själv ner igår för att se skadorna. Efter alla bilder jag sett på nätet, blev jag naturligtvis mycket rädd att svampen finns nu under hela huset! Själv ser jag ingen svamp där nere, men jag kan inte krypa under detta hörn för att höjden är för låg. Han borde alltså inte heller ha kunnat inspektera detta hörn av huset.

I golvet däremot i tvättstugehörnet ärredan allt förstörd och bjälkar liknar mest maräng...
 
riskkosnstruktion står det i protokollet.
 
Hej !
Detta är inte något som en husägare vill hitta i sin grund men få ingen panik. Utan att ha sett din skada så är min erfarenhet att om ändrar förutsättningarna radikalt för husavsmpen så brukar den ge upp ganska enkelt.
Så har man en krypgrund som har fått svamp kan det räcka att ta bort det uppenbara orsaken eller skadorna för att sedan säkerställa klimatet med en avfuktare samt en behandling, ta kontakt med firmor som jobbar med fuktskador obs! det är inte bara Anticimex som jobbar med detta kolla med fler så att du inte betalar mer mot vad du behöver.samt att de gärna spelar på din rädsla, be cool.
Är orsaken till ditt svampangrepp att du har ett rörläckage så skall skadan vara ersättningsbar men kommer den av att det är en konstruktions miss eller naturliga förhållanden så får du beskosta det själv. Gör det du kan innom rimliga gränser samt behandla med Boracol 21% samt säkerställ klimatet i grunden så tror jag att det kommer att orda sig.
Ps Att få dit en besiktningsman är inte lätt, riskkonstruktion..du vet.Likaså är ett dolt fel något som någon har vetat om men typ har målat om lagom till försäljningen. Lycka till.;)
 
Redigerat:
För det första ska man själv välja vem som ska besikta och ingen som en mäklare rekommenderar...
Hussvamp går att åtgärda även om det är en del arbete....
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Fast det måste inte vara dåligt bara för att det är en mäklare. Jag har haft besiktningsmän som gjort att jag avstått affärer och det har varit mäklarens rekommendation av besiktningsman. Men det här går att ordna till iaf.
 
Jag som trodde länsförsökringar täckte Äkta hussvamp. Har för mig det står i mina försäkringsvillkor iaf
 
öringen skrev:
Jag som trodde länsförsökringar täckte Äkta hussvamp. Har för mig det står i mina försäkringsvillkor iaf
Jag är ganska säker på att det står likadant i mitt försäkringsavtal från länsförsäkringar. Jag har inte villa försäkring utan gårds försäkring.
 
Saxat från länsförsäkringar.

"F 2.14 SKADA ORSAKAD AV ÄKTA HUSSVAMP
Försäkringen gäller
Försäkringen gäller för nödvändig sanering och reparation vid skada orsakad av äkta hussvamp vid
 invändig skada på bostadshus
 skada på lösegendom inomhus
Med äkta hussvamp menas Serpula lacrymans samt dess vilda form Serpula himantioides, som kan fastställas vid
typbestämning av fruktkropp och mycel.
Reparation innebär att vi byter ut eller förstärker virke vars bärförmåga riskeras genom angreppet. "

http://www.lansforsakringar.se/priv...kala villkor bol 04/villkor vh12 Älvsborg.pdf
 
Ja, i Västerbotten finns detta inte med....
 
Vi fick teckna en separat försäkring mot hussvamp och vi har LF Bergslagen. De besiktade kåken innan utan kostnad. Hade tur att få en mycket kunnig och intresserad besiktningsman som gick igenom hela kåken, inte bara map på hussvamp. Lite skillnad mot Anticimex som besiktade innan köp, som var ett skämt.


Bara besiktningen var i sig värd flera års premie som denna försäkring kostar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.