F fac skrev:
Om nu kortet är kortslutet pga myror så brukar det ofta bli bränt och det kan eventuellt ses om man öppnar enheten.
Men serviceverkstaden har alltså konstaterat kortslutning. Och detta pga insekter.
Detta gäller ju inte Husqvarnas garanti. Utan du vill använda dig av reklamationsrätten.

Läste detta som gäller för företag som säljer
[länk]


är för köp gjorda efter maj 2022.
Före maj 2022 var den tiden 6 månader.

Efter 6 månader så är det kunden som ska bevisa att det är fel på produkten. Och det är vad som kan vara svårt ibland.
En del tillverkare brukar ta ansvaret när man kontaktar dem direkt.
Men i detta fall så verkar ingen vilja ta ansvar.
Se till att ha sakerna skriftligt (mejl) eller inspelat på mobilen.

Om nu inte garantin ens gäller för insektsangrepp så bör de kanske inte sälja produkten.
För insekter brukar det finnas rätt mycket av i en vanlig trädgård.
Står det i manualen att man ska skydda enheten för insekter?
Om inte så bör ju garantin räcka om den är 2 år.

Kanske du ska fråga en konsumentvägledare i din kommun.
[länk]
Kolla under punken 5 "Behöver du vägledning?"
Där finns kontaktinformation så du kan fråga de som är mer insatta på konsumenträtt.


Enligt servicerapporten har insekter tagit sig in i laddstationen och avföring på styrkortet har orsakat kortslutning.Vilken typ av insekter de syftar på är svårt att säga. Jag ställde följande fråga till Husqvarna:
-Om insekter kan ta sig in, kan laddstationen betraktas som skyddad mot fukt?
Svaret blev att laddstationen avger värme, så kortet påverkas inte av detta. Denna värme skulle enligt dem gör att insekterna lockades in i stationen.
Dock har den inte förvarats utomhus under den kalla tiden, så det beror antagligen inte på det.
Min syn på saken är att en apparat som är avsedd att placeras på marken utomhus också ska vara skyddad mot de faktorer som garanterat kommer finnas där. Exempelvis vatten och insekter.

Robotklipparen är inköpt 2021 och då innefattas den av de tidigare reglerna på 6 månader. Jag mailade dock Husqvarna samma dag som klipparen var lagad, eftersom det inte gick på garantin.
All konversation finns sparad.

Det finns inget skrivet i maualen om att det ska göras speciella åtgärder för placeringen av laddstationen. Det medföljer desutom markskruvar, så den är bevisligen avsedd att placeras på mjukt underlag utomhus.
 
F fac skrev:
Du har väl gjort köpet av en återförsäljare så det är dem i första hand som du ska ta det med.
Vad jag kan läsa så ska du inte behöva ta det mot Husqvarna direkt.

[länk]


[länk]


[länk]


Hoppas detta klarar upp saken lite mer om ansvarsfrågan.


Tackar. Får läsa på mer om detta märker jag. Skyddet för konsumenter finns där, men Husqvarna verkar förutsätta att folk inte orkar sätta sig in i det och bråka. Tyvärr vinner de nog ofta pga det.
Dock inte i detta fallet.
 
H
J Joggin skrev:
Jag har varit i kontakt med dem. Det är de som sagt att det inte innefattar garanti. Mailade dem tre gånger, fick två svar, båda lika kortfattade.
Trist med ett företag man trodde stod för kvalité.
Håller med! Så dåligt! Då vet man vilket märke man inte ska köpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.