2 384 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Husqvarnas "garanti"
Sida 1 av 2
Vår Husqvarna Automover inköptes förra våren. I somras slutade den plötsligt fungera och det blev en tur till reparationsverkstaden för garantiärende.
Det visade sig att det kommit in insekter i laddstationen och detta täcktes inte av garantin. Ett par tusenlappar ville de ha för byte av styrkortet.
Ska man acceptera att den robotklippare som är gjord för utomhusbruk inte klarar en sådan självklar sak som insekter? Installationen är gjord enligt instruktionerna.
Tycker detta är aningen pinsamt för en så dyr maskin, eller är det något man få ta?
Det visade sig att det kommit in insekter i laddstationen och detta täcktes inte av garantin. Ett par tusenlappar ville de ha för byte av styrkortet.
Ska man acceptera att den robotklippare som är gjord för utomhusbruk inte klarar en sådan självklar sak som insekter? Installationen är gjord enligt instruktionerna.
Tycker detta är aningen pinsamt för en så dyr maskin, eller är det något man få ta?
Det verkar ju rätt dåligt att de inte tar den skadan.
Hur lång garanti är det på varan?
Man tycker att de borde skydda kretskorten i apparater som ska vara utomhus från myror, regn mm.
Här kan du läsa mer om reklamationsrätt och garanti. och https://www.hallakonsument.se/omrade/reklamationsratt-och-garanti/
Hur lång garanti är det på varan?
Om de inte tar det på garanti så tycker jag att det bör hamna på reklamationsrätten.Garanti – vad gäller?
- Det är frivilligt för företaget att erbjuda garanti.
- Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär.
- Du har enligt lag alltid rätt att reklamera, alltså att klaga på fel i varan eller tjänsten. Reklamationsrätten gäller minst i tre år och har ingen koppling till garanti.
Man tycker att de borde skydda kretskorten i apparater som ska vara utomhus från myror, regn mm.
Här kan du läsa mer om reklamationsrätt och garanti. och https://www.hallakonsument.se/omrade/reklamationsratt-och-garanti/
När garantin inte gäller
För att företaget ska slippa stå för garantin måste de bevisa att det är du som ansvarar för felet på varan eller tjänsten. Du är till exempel ansvarig för fel på varan eller tjänsten om:
Vad är skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?
- det har skett en olycka efter att du har fått varan
- du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
- du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
- felet beror på normalt slitage.
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för företag att lämna men du har alltid rätt att reklamera enligt konsumentlagstiftningen. Rätten att reklamera en felaktig vara finns i tre års tid, oavsett om du har garanti på din vara eller inte. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vilken typ av tjänst du har köpt.
Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och varan går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till, eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet.
Läs mer om att reklamera
Redigerat:
Precis som ovan.
"Vår garanti täcker inte <xxx>." är inte relevant så länge du är inom reklamationstid.
I det här fallet så är varan uppenbart inte anpassad för ändamålet.
"Vår garanti täcker inte <xxx>." är inte relevant så länge du är inom reklamationstid.
I det här fallet så är varan uppenbart inte anpassad för ändamålet.
KKL skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 749 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 749 inlägg
Ring Husqvarna och prata med dem, verkar helt fel att inte garantin gäller för det. Måste vara ett fabriksfel, måste vara anpassad för utomhusbruk, man kan inte förvänta sig att man skall ha laddstationen inomhus.J Joggin skrev:Vår Husqvarna Automover inköptes förra våren. I somras slutade den plötsligt fungera och det blev en tur till reparationsverkstaden för garantiärende.
Det visade sig att det kommit in insekter i laddstationen och detta täcktes inte av garantin. Ett par tusenlappar ville de ha för byte av styrkortet.
Ska man acceptera att den robotklippare som är gjord för utomhusbruk inte klarar en sådan självklar sak som insekter? Installationen är gjord enligt instruktionerna.
Tycker detta är aningen pinsamt för en så dyr maskin, eller är det något man få ta?
Jag har varit i kontakt med dem. Det är de som sagt att det inte innefattar garanti. Mailade dem tre gånger, fick två svar, båda lika kortfattade.H HEM2121 skrev:
Trist med ett företag man trodde stod för kvalité.
Ifall de inte tar det på garanti så kan du alltid testa reklamationsrätten.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
Läs mer informationen på denna sidan
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Sedan hävdar du inte att det är garantin utan att du vill använda reklamationsrätten på varan som inte verkar vara utformad för ändamålet.
När man söker på Google så finns det flera som har haft problem med att småkryp har orsakat att kort behövts bytas ut.
Det finns mall att använda på sidan
Läs på lite mer om reklamationsrätten och kolla om den kan passa bättre. Garantin är ju frivillig att lämna för företag.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
Varan inte anpassad efter ändamålet.Reklamera felaktig vara
Välj detta alternativ om du har köpt en vara som är felaktig. Det kan till exempel handla om att:
Till information om att reklamera felaktig vara
- varan är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig
- varan inte stämmer överens med informationen du har fått
- varan är inte anpassad efter ändamålet.
Läs mer informationen på denna sidan
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Sedan hävdar du inte att det är garantin utan att du vill använda reklamationsrätten på varan som inte verkar vara utformad för ändamålet.
När man söker på Google så finns det flera som har haft problem med att småkryp har orsakat att kort behövts bytas ut.
Det finns mall att använda på sidan
Läs på lite mer om reklamationsrätten och kolla om den kan passa bättre. Garantin är ju frivillig att lämna för företag.
Det var ett riktigt bra tips. Stort tack. Ska testa detta.F fac skrev:Ifall de inte tar det på garanti så kan du alltid testa reklamationsrätten.
[länk]
Varan inte anpassad efter ändamålet.
Läs mer informationen på denna sidan
[länk]
Sedan hävdar du inte att det är garantin utan att du vill använda reklamationsrätten på varan som inte verkar vara utformad för ändamålet.
När man söker på Google så finns det flera som har haft problem med att småkryp har orsakat att kort behövts bytas ut.
Det finns mall att använda på sidan
Läs på lite mer om reklamationsrätten och kolla om den kan passa bättre. Garantin är ju frivillig att lämna för företag.
Det gav inte så mycket. Husqvarna svarade mig att reklamationer ska tas med återförsäljaren.
Återförsäljaren hänvisar till Husqvarna och deras garanti, vilken inte gäller för insektsangrepp.
Vill jag reklamera, ska det göras mot verkstaden som gjorde reparationen, men en vild gissning är att de hänvisar till Husqvarna eller återförsäljaren.
Känns som ingen vill ta ansvar?
Återförsäljaren hänvisar till Husqvarna och deras garanti, vilken inte gäller för insektsangrepp.
Vill jag reklamera, ska det göras mot verkstaden som gjorde reparationen, men en vild gissning är att de hänvisar till Husqvarna eller återförsäljaren.
Känns som ingen vill ta ansvar?
Om nu kortet är kortslutet pga myror så brukar det ofta bli bränt och det kan eventuellt ses om man öppnar enheten.
Men serviceverkstaden har alltså konstaterat kortslutning. Och detta pga insekter.
Detta gäller ju inte Husqvarnas garanti. Utan du vill använda dig av reklamationsrätten.
Läste detta som gäller för företag som säljer
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
- Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera varan i tre år.
- För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.
- De första två åren, eller den längre tid som avtal löper för varor med digitalt innehåll, är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.
är för köp gjorda efter maj 2022.
Före maj 2022 var den tiden 6 månader.
Efter 6 månader så är det kunden som ska bevisa att det är fel på produkten. Och det är vad som kan vara svårt ibland.
En del tillverkare brukar ta ansvaret när man kontaktar dem direkt.
Men i detta fall så verkar ingen vilja ta ansvar.
Se till att ha sakerna skriftligt (mejl) eller inspelat på mobilen.
Om nu inte garantin ens gäller för insektsangrepp så bör de kanske inte sälja produkten.
För insekter brukar det finnas rätt mycket av i en vanlig trädgård.
Står det i manualen att man ska skydda enheten för insekter?
Om inte så bör ju garantin räcka om den är 2 år.
Kanske du ska fråga en konsumentvägledare i din kommun.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Kolla under punken 5 "Behöver du vägledning?"
Där finns kontaktinformation så du kan fråga de som är mer insatta på konsumenträtt.
Du har väl gjort köpet av en återförsäljare så det är dem i första hand som du ska ta det med.
Vad jag kan läsa så ska du inte behöva ta det mot Husqvarna direkt.
https://lawline.se/answers/11666
https://lawline.se/answers/ratt-att-hanvisa-till-tillverkarenHej! Konsumentköplagen säger att reklamationen ska ske till säljaren. Eftersom att lagen är tvingande enligt 3 § så kan inte Elgiganten i det här fallet tvinga dig att göra reklamationen hos tillverkaren. I vissa fall kan det vara smidigare för konsumenten att reklamera direkt hos tillverkaren om de hänvisar dig dit, så kan fallet vara om de har större kunskap eller dylikt. Men detta är ett val du har som konsument, Elgiganten kan inte tvinga dig att göra det. Här finner du konsumentköplagen: [länk] Vänligen,
https://www.radron.se/vardagskunskap/guide-sa-klagar-du-nar-kopet-gar-snett-/Har företaget rätt att hänvisa kunden till tillverkaren?
Enligt 3§ KKL är denna lag tvingande till konsumentens fördel. Reklamationen ska ske till säljaren (23§ KKL) och vid fel i vara kan påföljder så som avhjälpande bli aktuellt (22§ KKL). Företaget har alltid en rätt att hänvisa en eventuell reparation till tillverkaren, då det kan vara så att tillverkaren har de resurser som krävs för att reparera en vara. Som köpare ska man alltså kunna reklamera hos säljaren, utan att bli hänvisad vidare. En tolkning av detta kan resultera i att det i sådana fall är säljaren som ska kontakta tillverkaren, om inte konsumenten själv vill göra det såklart. I och med att en enligt lag ska reklamera hos sin säljare, ska det räcka.
Hoppas detta klarar upp saken lite mer om ansvarsfrågan.å reklamera du om det är fel på varan
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år efter köp. Reklamera så snart som du upptäcker felet och senast inom två månader. Vänd dig till butiken eller där du köpt varan.
Det ska gälla ett så kallat ursprungligt fel och inte något som du själv har orsakat. Under det första halvåret efter köpet har säljaren bevisbördan, sedan är det du som har det.