B bergquist skrev:
Vad bra, det begränsar mig bara till storlek och infästning/placering, tack för svar.

Nu blir det att felsöka fyrhjulingen.... Tror att någon klåpare på verkstan har satt i en fel säkring.. sitter en 30 säkring där det står att en 10a ska sitta.. synd att man inte hade de där mini flatstift säkringarna hemma :)
Det ska fungera med 30Ah säkring, även fast det ska vara 10Ah. Säkringen ser bara till att det inte kommer för mycket ström. Det är bättre att säkringen går sönder, än delar på maskinen. Risken med för stor säkring är att delen på maskinen går sönder, om det blir ett elfel. Men om den större säkringen passar, så ska det fungera, sålänge inget annat elfel inträffar.
 
Hmm

Undra vad det kan vara då..när jag vrider på nyckeln så går startmotorn igång och sen dör den och börjar klicka från säkringarna, kan ju vara något av dem större också.

Ser iofs ut som att en av säkringarna som är för motor, är halv sönder .
 
C
A AG A skrev:
Det ska fungera med 30Ah säkring, även fast det ska vara 10Ah.
Fungera ja, men det är ofta en skitdålig idé den dagen det blir kortis. Vilket kanske inte är så långt bort med tanke på att verkstaden säkert bytt den av en anledning.
 
Ja någonstans klickar det, tack för alla svar.
Blir att leka med fyrhjulingen på torsdag.
Förhoppningsvis ett lika enkelt problem som gräsklipparen
 
C cpalm skrev:
Fungera ja, men det är ofta en skitdålig idé den dagen det blir kortis. Vilket kanske inte är så långt bort med tanke på att verkstaden säkert bytt den av en anledning.
Jag kanske var otydlig. Men jag försökte förklara säkringens funktion. Att det var dåligt med en för stor säkring. Men att felet på fyrhjulingen nog inte berodde på säkringen.
 
Gällande batteri finns prisvärda på biltema. 20ah och 30 ah.
Är man sparsam duger dock 10ah alldeles utmärkt. Startströmmen på dessa ligger på runt 140-150A och en Briggs med 1 kolv kräver ca 100A.

Mvh
 
B busgraab skrev:
Gällande batteri finns prisvärda på biltema. 20ah och 30 ah.
Är man sparsam duger dock 10ah alldeles utmärkt. Startströmmen på dessa ligger på runt 140-150A och en Briggs med 1 kolv kräver ca 100A.

Mvh
B bergquist skrev:
Hmm

Undra vad det kan vara då..när jag vrider på nyckeln så går startmotorn igång och sen dör den och börjar klicka från säkringarna, kan ju vara något av dem större också.

Ser iofs ut som att en av säkringarna som är för motor, är halv sönder .

Hej

Skulle detta batteri fungera?

https://www.biltema.se/bil---mc/for...-smf-12-v-22-ah-196-x-131-x-183-mm-2000048013

Isf hadej ag sparat ca 400 kr.

Kanske ska nämna att mått och poler är rätt :)
 
Funkar absolut, annars är dom vanligaste 80-2201 eller 80-2202 (olika pol-pos).
Vill du spara mer köper du 80-256. Funkar alldeles utmärkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.