Hej

Behöver hjälp.
Förra året sevade jag jag min gräsklippare och den fungerade jättebra en hel säsong tills sista gången jag skulle använda den då startade den inte alls, hände inget när jag vred på nyckeln.

Laddade batteriet för denna säsong och startade utan problem de 3-4 ggr jag hunnit klippa gräsmattan tills för någon dag sedan då den inte stratde igen.

Laddade batteriet till fullt men vill ändå inte starta, dvs helt död.

Någon som vet vad det kan vara?
Kan så klart starta byta olika reläer men testar här först.

Obs har ingen multimeter till hands så får köpa en mom jag måste.
 
C
Om inte ens startmotorn snurrar är det uppenbarligen något elfel som du själv är inne på.
Börja med att kolla säkringarna och "dödmansgreppen" (brytarna i sätet, bromspedalen och kopplingsspaken till klippagreggatet). En sådan 12V testlampa man kan köpa på vissa bensinmackar räcker bra för felsökning.
 
C cpalm skrev:
Om inte ens startmotorn snurrar är det uppenbarligen något elfel som du själv är inne på.
Börja med att kolla säkringarna och "dödmansgreppen" (brytarna i sätet, bromspedalen och kopplingsspaken till klippagreggatet). En sådan 12V testlampa man kan köpa på vissa bensinmackar räcker bra för felsökning.
Jättebra.
Skruvade bort brytaren under sätet och rengjorde samt säkring.
Ska köpa en 12 v mätare och dr vad som händer.

Vart sitter relä för broms och kopplingspaken ?
 
C
B bergquist skrev:
Vart sitter relä för broms och kopplingspaken ?
Schematisk illustration av elsystemet för Rider 13, inkluderar batteri, kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lista med komponenter eller system i ett fordon, inklusive brytare, tändlås, relä och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen ingen brytare på bromspedalen, men det är 1, 3 och 4 jag menar.

https://www.manualslib.com/manual/716829/Husqvarna-Rider-13.html
 
C cpalm skrev:
[bild]
[bild]
Tydligen ingen brytare på bromspedalen, men det är 1, 3 och 4 jag menar.

[länk]
Jättebra, införskaffar imorgon och börjar mäta.

En dum fråga, hur mäter man ett relä?
Vet hur jag mäter på ett kretskort men ett relä?
 
C
Verkar helt saknas information om startreläet och hur man felsöker det i verkstadshandboken jag länkade till.
Men en kvalificerad gissning är att terminalerna på startreläet är följande:

Relä för startmotor med kopplingsinstruktioner. Husqvarna-logotyp, elanslutningar markerade för batteri och startnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs. det skall vara 12V konstant på den nedre skruvterminalen. Och när du vrider startnyckeln i startläge skall det komma 12V på det "ensamma" flatstiftet. Reläet skall då dra och du skall få 12V på den övre skruvterminalen till startmotorn.

Dvs. kommer det 12V på flatstiftet men inte på skruvterminalen är reläet trasigt, annars ligger felet någon annanstans.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Verkar helt saknas information om startreläet och hur man felsöker det i verkstadshandboken jag länkade till.
Men en kvalificera gissning är att terminalerna på startreläet är följande:

[bild]

Dvs. det skall vara 12V konstant på den nedre skruvterminalen. Och när du vrider startnyckeln i startläge skall det komma 12V på det "ensamma" flatstiftet. Reläet skall då dra och du skall få 12V på den övre skruvterminalen till startmotorn.

Dvs. kommer det 12V på flatstiftet men inte på skruvterminalen är reläet trasigt, annars ligger felet någon annanstans.
Tackar, återkommer om det fungerar eller inte :)
 
Dödmansgrepp på Rider bryter tändningen. Så om det är fel på dem, så går startmotorn, men den startar inte.
Tändningslåset brukar ganska ofta krångla på Rider. Ta bort det och mät på kablarna, eller kortslut kabkarna direkt. Fungerar inte det, så prova att kortsluta på startmotorn.
Jag antar att du kollat batteripolerna, så det inte rostat, eller är dåligt åtskruvat. Samt kollat spänningen.
 
A AG A skrev:
Dödmansgrepp på Rider bryter tändningen. Så om det är fel på dem, så går startmotorn, men den startar inte.
Tändningslåset brukar ganska ofta krångla på Rider. Ta bort det och mät på kablarna, eller kortslut kabkarna direkt. Fungerar inte det, så prova att kortsluta på startmotorn.
Jag antar att du kollat batteripolerna, så det inte rostat, eller är dåligt åtskruvat. Samt kollat spänningen.
Batteriet är uppladdat till ungefär hälften, men bör ö fungera, har testat det i fyrhjulingen och inte några problem där.

Kan testa kortsluta och se om den startar
 
Tack så mycket för hjälp allihoppa.

Mätte upp alla komponenter och slutade med att det var batteriet som var slut, gick bara ladda upp till ca 50%.

Men även när jag testade byta batteri så fungerade den inte så rengjorde varenda kontaktyta, från brytare under stolen till nyckel och startmotor och då kickade den igång.

Frågan är nu vilket batteri jag ska köpa, står 12V 24ah, är märke viktigt?
 
Aldrig köpt batteri till gräsklippare förr så frågan är, vad duger... Vill inte betala flera tusen för något jag inte har nytta av
 
B bergquist skrev:
Tack så mycket för hjälp allihoppa.

Mätte upp alla komponenter och slutade med att det var batteriet som var slut, gick bara ladda upp till ca 50%.

Men även när jag testade byta batteri så fungerade den inte så rengjorde varenda kontaktyta, från brytare under stolen till nyckel och startmotor och då kickade den igång.

Frågan är nu vilket batteri jag ska köpa, står 12V 24ah, är märke viktigt?
bara V och Ah är lika köp inte billigaste och inte det dyraste :D och att polerna är rätt placerade :D är det viktigaste SAMT hXbXd är lika också :D
 
Hehe det har jag koll på :)
Biltema fungerar inte då de inte verkar ha 12v
Lutar nog mot ett Exide om jag inte hittar något annat.
 
Det måste som sagt vara 12V. Ah är egentligen inte noga att det är exakt lika. Men det är ju bra om det inte är mindre än 24. Ju mer det är, dessto längre går det att köra startmotorn. Samt att man har mer tillgodo, alltefteftersom batteriet blir slitet.
Viktigt är väl däremot storleken, så det får plats. Det kan även, troligtvis inte, vara viktigt vilken sida plus/minus-polerna sitter. Så att kablarna räcker.
 
A AG A skrev:
Det måste som sagt vara 12V. Ah är egentligen inte noga att det är exakt lika. Men det är ju bra om det inte är mindre än 24. Ju mer det är, dessto längre går det att köra startmotorn. Samt att man har mer tillgodo, alltefteftersom batteriet blir slitet.
Viktigt är väl däremot storleken, så det får plats. Det kan även, troligtvis inte, vara viktigt vilken sida plus/minus-polerna sitter. Så att kablarna räcker.
Vad bra, det begränsar mig bara till storlek och infästning/placering, tack för svar.

Nu blir det att felsöka fyrhjulingen.... Tror att någon klåpare på verkstan har satt i en fel säkring.. sitter en 30 säkring där det står att en 10a ska sitta.. synd att man inte hade de där mini flatstift säkringarna hemma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.