När det gäller märken och kvalité så finns det idag inget som säger att ett stort och känt märke har bättre produkter trots att de är dyrare än ett litet.
Om vi tex tar elmotorer som är mitt yrke.
Om jag får välja mellan ett polskt fabrikat, eller motorer av ett stort svenskt-schweiziskt märke skulle jag välja de polska
1 de är billigare (upp till 50%)
2 de är robustare
3 de håller högre kvalité
MEN då VET jag av erfarenhet att det polska märket håller hög kvalité, ett annat märke kanske har egenskap 1 och 2 men inte 3. Ett tredje har 2 och 3 men inte egenskap 1.
Det är väl det Kicki vill veta, hur får man alla tre egenskaper PLUS estetiska och praktiska egenskaper..
Inte lätt det här ;)

...
Men om det är en frekvensomvandlare vi ska ha så kan det svensk-schweiziska märket vara att föredra... ;D
 
Vi fick också välja Husqvarna eller Bosch.
Vi valde Husqvarna.
 
Är ni nöjda med Husqvarna?

//Kicki
 
Hade tidigare Husqvarna , har nu Bosch, kommer få Siemens i nya huset.

Husqvarnas varmluftsugn var klart bättre än den vi har nu från Bosch.
Jag tycker Boschs är mycket långsammare och ger sämre resultat vid bak.

Kyl och frys märker jag igen skillnad på.

Skulle jag få valet Husqvarna vs Bosch idag skulle jag välja Husqvarna.
Förutsatt att de båda är lika snygga designmässigt för det är också viktigt...
 
Bosch - no doubt! Men får du skulle jag ta Siemens - samma företag men lite snyggare design!
 
Ägna gärna en tanke till den ensamstående tvåbarnsmamman som står och monterar kylskåp på fabriken i Motala.
 
Vi blandade vitvaror från både Siemens, Husqvarna och Wirlpool (micro). Vi tittade på funktion, A-klass och design. I Siemens blev det tvätt, torktumlare och diskmaskin, resten varor från Husqvarna. Det kostade oss 500 kr extra (extra frakt). Vi har snart bott i huset och är jättenöjda.
 
Jag skulle skriva att vi hade bott i huset i ett år snart...
 
b-stream skrev:
Ägna gärna en tanke till den ensamstående tvåbarnsmamman som står och monterar kylskåp på fabriken i Motala.
???? menar du att vi skall köpa svenskt? Kanske skulle fundera över regeringens syn på företagande i detta land i stället, arb avg, skatter etc?!
 
b-stream skrev:
Ägna gärna en tanke till den ensamstående tvåbarnsmamman som står och monterar kylskåp på fabriken i Motala.
Visst vore det bra om vi kunde exportera såna jobb och om hon fick tillfälle att vidareutbilda sig så att hon kunde få ett mer utvecklande och lönsammare jobb. Det vinner både vi och tillväxtländerna på. Alternativet vore att bygga importtullar som hindrar tillväxt eller sänka hennes lön för att matcha lönerna i tillväxtländerna. Det låter inte lika lockande tycker jag.
Finns inget att vinna på att försöka hålla fast vid olönsamma industrijobb. De kommer att försvinna förr eller senare. Ska vi anpassa oss nu eller ta kallduschen senare?

mvh
David
 
I våran lägenhet är maskinerna Siemens, maskinerna är jätte tysta och det är extra skönt när man har tvättmaskin och torktumlare i badrummet.
Diskmaskinen är också tyst så man kan kolla på teven när den är på i köket utan problem, en 45cm diskmaskin från dom är kanon i ett trångt lägenhetskök.

När vi bygger kommer det att bli SIEMENS igen för det rockar fet. ;) ;)
 
kicki skrev:
Är ni nöjda med Husqvarna?

//Kicki
Vi har inte huset klart ännu men vi har bekanta som har Husqvarna och de är mkt nöjda.
 
obs ! efter ny info/demo igår väljer jag bort aeg´s (electroluxkoncernens) tvättmaskin och torktumlare, de är alldeles för veka/klent (snålt) byggda av zanussifabriken i italien.

tvätt och tork får bli miele eller siemens som var betydligt robustare och mer påkostade.
 
Även om det estetiska är viktigt så finns det även en praktisk aspekt på valet. För egen del föredrar jag Bosch framför Husqvarna ur båda aspekter, men smaken är som baken. Om man exempelvis ser på Husqvarnas kyl/sval så är kylelementet utanpåliggande medan det på Bosch är inskummat. Utrymmet bakom det utanpåliggande kylelementet är svåråtkomligt för rengöring och efter 4-5 år kan man misstänka att där samlats diverse "skräp". Fördel Bosch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.