Ja, vad tycker ni jag ska köpa utefter mina förutsättningar? Tomten som ni ser på den dåligt utförda ritningen är ca 1500m2. Där de ljusgröna strecken är finns där en ganska stor lutning på 41%. Där singeln är kan ej gräsklipparen köra. Så där blir två "smala" passager ovanför lutningarna. Totala antalet begränsningskabel jag behöver använda är ca 210meter.

320 klipparen klarar jag mig på. Frågan är om det är värt att lägga på ytterligare 4000:- för att få 330x? Det som jag ser bra med den senare är att där finns två guidekablar vilket kunde vara bra att dra upp en på varje sida av singeln. Sen är jag lite osäker om 320 styrs av GPS också? Fast då kanske man behöver något abonnemang eller liknade till klipparen? Tror ni jag klarar mig med 320 klipparen?

Trädgård.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Vi har en robot av varje och 330x klipper runt huset med två guide kablar.Laddstationen placerad vid ena husgaveln och den klipper baksidan och vid andra husgaveln där ena guiden går.Den andra guiden går mot framsidan av huset.

Tror inte 320 har gps,den gräsyta som denna klipper har bara två träd på ca 1200m2,330x klipper på drygt 2500m2
med många buskar och träd.

Vi har haft dessa i drift ett par månader och har fått intrycket att 330x är mkt effektivare än 320 som till stor del av den inprogrammerade tiden står och laddar.En annan liten sak är att 330x har en parkeringsknapp på laddstationen,det har inte 320.
 
320 klarar det där men jag hade hellre valt 330x. Den kostar i sammanhanget inte så mycket mer och man får så mycket mer. Gps:en gör mycket på effektiviteten, dubbla guider ökar ju möjligheten att placera laddstationen mer fritt. Perfekt att placera laddstationen på baksidan och sen dra en guiden på varje håll runt huset. Då kommer den hitta hem på nolltid oavsett vad den är på tomten. 330x:en har dubbla batterier så den går längre på en laddning än 320:in. Med 330:in får du med 400m kabel istället för 250m till 320:in. Vilket är värt en hel del om man nu inte klarar sig på 250m men det är nog inte många som gör om man ska ha till guiden oxå. 330x har ju lite högre ball faktor speciellt om man köper till lampkitet :)
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
Ja, 330x lockar ju en del att ha så det kanske blir den:). Utsprunget på baksidan är en överbyggd altan där det vore perfekt att ha klipparen under. Sen med en guidekabel till varje sida om singeln. Har även en bit gräsmatta utanför den uppritade tomten som jag då nog kan klippa med roboten med också. Den ligger i direkt anslutning till höger om tomten. Då får jag lyfta över klipparen de gånger jag vill ha klippt där men bättre än att klippa med handgräsklippare:).
 
galento
FRS05 skrev:
Har även en bit gräsmatta utanför den uppritade tomten som jag då nog kan klippa med roboten med också. Den ligger i direkt anslutning till höger om tomten. Då får jag lyfta över klipparen de gånger jag vill ha klippt där men bättre än att klippa med handgräsklippare:).
Om du måste lyfta över klipparen dit,hur har du tänkt göra med gränskabeln ? Fortsätta med den i en slinga på gräsmattedelen utanför den uppritade tomten då kanske och att klipparen vänder mot hindret du måste lyfta den över.
 
Man får göra en ö utanför området och sen korsa trådarna så klipparen inte tycker att den är utanför.
 
Det är inga problem, man gör en ö som sagt och ställer in området som en biyta. Klipparen lyfts in och klipper tills batteriet är slut. Den kommer alltså inte själv söka laddning när den är i biytan.

Jag hade förresten också valt 330x, var själv i den situationen för tre år sen. En 320 hade räckt men jag hade ändå behövt köpa till tråd och märlor för flera tusen och då blir mellanskillnaden inte så stor längre. Jag ville också åt de dubbla guiderna som möjliggjorde en knepigare placering av laddstationen.
 
Redigerat:
galento
Ok,man har nog en hel del att lära sej om dessa maskiner ;) vi har ett tiotal öar men detta är inom "huvudytan".
Vi lejde bort installationen,det kostade en slant men det var skönt att få tråden ned i marken med maskin och vi
tyckte det var värt de pengarna faktiskt.
 
Det viktiga om man lejer bort det är väl att man inte ändrar för mycket i trädgården:). Fast det går givetvis att leja ut läggningen en andra gång också. Själv så ska jag lägga allt själv är tanken. Jag har inte så mycket buskar och grejer på tomten så det kommer förhoppningsvis gå hyfsat smidigt.

Har nu i princip bestämt mig för att det blir 330x jag köper. Jag drog ner på budgeten och köpte en billigare handgräsklippare än jag hade tänkt idag. Blev en Meec som de hade kampanj på för 899:- på Jula :). Det finns lite gräsmatta som inte går att klippa med robot så den får jag gott ta själv. Men det kanske rör sig om 70m2 på sin höjd. Lite beroende på om jag lägger in det området jag har utanför tomten hos robotgräsklipparen. Som flera varit inne på så är det "bara" att göra en form av ö så det ska nog lösa sig. Läst om en del som gjort så.
 
Glöm bara inte att korsa kablarna när du gör en biyta. Gör du inte det så tror den ju att den är i ön och då alltså utanför området.
 
Så jag ska göra som alternativ 2? Ända skillnaden är att jag i alternativ 1 drar tråden i de olika öglorna men på samma märla. Men då jag i alternativ drar tråden i samma märla men på samma "krok" på märlan? Eller ska jag göra någon form av större korsning av kablen? Fast jag antar det här står i manualen rätt bra. Med tanke på priset så borde det göra det:). Gardena har bra videor på youtube hur man installerar. Men just med biytor så visar de inte riktigt hur de kopplar kabeln i detalj vilket är synd.

Trädgård2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä ursäkta jag tänkte fel. Du ska göra som alternativ 1 och inte korsa kablar. Vet inte vad jag fick det ifrån. Lägg kablarna ihop under samma märla ut till Biytan. Står mer om det i manualen.
 
Yes, får se hur jag gör med biytan i alla fall. Där kan köra en traktor ibland, om än väldigt sällan, och då kanske det inte är så bra att ha kabel som är dragen där.
 
Ju längre kabel, de stå fler ställen kan den ju oxå gå av på.
 
Det står att man ska lägga kabeln snett nerför en slänt.Varför ska man egentligen göra det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.