Jag läste en hel del här på forumet och lärde mig mycke som jag är tacksam för. d^_^b
Jag hittade en del svar på mina frågor men en del frågor är fortfarande obesvarade. Vi planerar renovering av vårat nyköpta hus. Jag tänkte köra Sat och vanlig TV signal via multiswitch till nästan alla rum. Tänkte också passa på och dra nätverkskablar samt tele kablar till visa platser. Jag undrar vilka installationsrör skulle jag dra? Får man i överhuvudtaget dra koaksial+nätverk+tele i ett och samma rör? Finns nån standard eller regler för detta?
 
koax- och ethernetkabel får du dra i samma rör. Men om du får dra tele där också får nån annan svara på. Våran tele går i separata rör iaf...
 
Signalkabel ska man väl kunna bland fritt? Jag blandar i alla fall en knippe nätverkskabel med en telekabel i samma kabelkanalisering utan problem.

När jag tänker på det, så i många nya installationer på kontor så skiljer man inte ens på tele och nätverk, utan utnyttjar det faktum att telejack passar i nätverksuttag också. Vad ett specifikt uttag sedan används som avgörs vid en patchpanel i ett rack någonstans.

Jag vill också slå ett slag för utanpåliggande kanalisering. Mycket enklare om man vill lägga till eller byta ut en kabel då.
 
OK, man kan blanda fritt signalkablar. Jag vet inte än exact hur mitt nätverk ska se ut så försöker jag lägga installationsrör och senare dra kablarna. Självklart att jag läser nogrant närverksskolan...
Mest troligt är att jag behöver en kombination av 3 kablar(vardagsrum 2 koax och nätverk, arbetsrum koax-nätverk-tele alt. koax+nätverkx2) och på andra ställen 2 kablar. Är jag på säker sidan med slang 20 mm överallt?
 
Det får jag till dubbla dosor i varje rum. En för tv och en för data/tele (dubbelt ej45 jack där).

Därmed behöver vi två 20 slangar. En som går till TV dosan och en till data/tele. Den ska vi då också ha två kablar i redan från början.
Vardagsrummet skulle jag dra en tredje dosa till på en gång
 
I en 20mm slang får du i två TP-kablar, men inte mer enligt min erfarenhet.
 
Jag har bestämd mig att köra med 20 mm slang (dubbelt vid behov av tre kablar). Kablar tänkte jag dra med en gång. Jag undrar om man hittar nånstans handbook för kabeldragning (hur man går genom väggar mm)?
 
Min erfarenhet säger att slang med dubbla TP kräver väldigt tät klamring av flexslangen. Annars får du problem med att dra i TP-kablarna. VP-rör är att föredra varje dag i veckan.
 
Då måste jag köpa VP-rör som går att gjuta eller hur? Det blir också lite större inrediameter självklart. Tack för tipset.

Jag frågade lite längre upp om handbok för kabeldragning. Det som jag vill veta mer om är hur man placerar kablar i väggar enligt gällande regler i Sverige? Hur man går genom våningar osv?

Jag undersöker fortfarande vem kan leverera bredband och TV (kanske fast telefoni också) så vet jag inte än detaljer. Det kan vara Telias paket eller CD(via sat) + ADSL bredband. Jag tänkte förbereda kablar så att jag kan även lätt byta lösningar. Om jag köper nu combiner tv-uttag och kopplar allt i stjärnan kan det funka bra om jag kör bara med vanlig antenn för att titta fra kanaler i två rum?
 
Efter flera dagar (och nätter) mest på det här forumet, har jag färdig idé för mitt husnätverk. Jag har tur med satellitantenn som kommer att placeras bara 0,5 m från en garderob på vindvåningen. Därifrån drar jag coax till alla planerade platser. På takvåningen blir det 3 sovrum och kablar till dem skulle lättast bli dra bakom golvlister (samma sak för cat6). Är det OK dra kablarna så? En annan dillema är hur gå igenom betongplatta mellan takvåningen och bottenplan? Jag har ett stenskott placerad centralt som jag inte använder. Kanske dra kablarna genom det eller fräsa spår uppifrån ner på utsidan?
 
Det är väl bara att borra mellan våningarna, det är inga problem. Hyr en maskin och borr
 
zlatan01 skrev:
...Jag har tur med satellitantenn som kommer att placeras bara 0,5 m från en garderob på vindvåningen. Därifrån drar jag coax till alla planerade platser...
Jag kanske missförstår din tanke, men tänk på att du inte kan seriekoppla flera boxar på samma kabel från parabolen. Om du ska ha multiabonnemang så krävs det separata kablar från varje box ut till parabolen.
 
Jag glömde säga att en multiswitch kommer att sitta i gardaroben. Från multiswitchen drar jag vidare kablar. Bredvid multiswitchen placerar jag ADSL modem, router och switch och drar dubbla cat6 kablar parallelt med coax för jag vill ha tv- och nätverksuttag i nästan varje rum. Det blir alltså ett sjärnnätverk. När alla kablar är dragna kommer jag säkert med frågor kring kopplingar. Det som gör mig lite problem är faktum att de flesta routrar som man får utav leverantörer numera är integrerade med modemet och funkar som trådlösa. I så fall kommer min trådlösa router att sitta på fel plats långt ifrån husets mittpunkten. Om jag använder teleuttag i hallen och kopplar modemet/router där så blir det inte ett gemensamt sjärnnätverk. Kanske går det att köpa separata aparater? Eller har någon erfarenhet med detta?
 
Du använder helt enkelt inte switchdelen i modemet/routern för distributionen utan har en separat switch vid navet i garderoben.

Eller skaffar en separat accesspunkt för trådlösa som placeras "radiomässigt" centralt. Du kan t.o.m ha radiodelen igång i bägge två för att öka täckningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.