Husköp, hur sjutton hade ni gjort?

Vi har letat hus i snart två år nu, men har väl insett att det i princip är omöjligt att hitta ett hus med vettig standard i närheten av de städer (Helsingborg med omnejd) vi är intresserade av inom vår budget, som bara ligger runt 2 000 000.

Vi vet till 99% var vi vill bo, men har som sagt inte råd att flytta till de områdena just nu. Till och med de mest fallfärdiga renoveringsobjekten går för 2 - 3 000 000 kr.

Jag funderar nu på hur vi ska gå vidare. Har funderat på några olika scenarion, och jag skulle vilja höra hur ni hade tänkt.

Alternativ ett: Köpa ett mindre hus med renoveringsbehov en bit bort men ändå med pendlingsavstånd från Helsingborg /Höganäs/Ängelholm och försöka spara så att vi har råd och flytta närmre de områden vi verkligen är intresserad av. Försöka renovera upp sagda hus och sälja det i framtiden.

Alternativ två: Köpa ett hus i den standard och storlek som vi drömmer om men helt byta stad / område. Man kan ju absolut få ett hus i ganska fint skick för vår budget om man flyttar längre ut på landet / upp i skogen och så vidare. Det här alternativet har vi funderat skarpt på många gånger, och också varit på flera visningar runt om i hela Skåne och Halland. Vi har sträckt och så långt som upp mot Småland till och med. Och visst har vi hittat några fina objekt, men det har aldrig känts riktigt bra. Det känns som att vi flyttat långt från allt vad vi känner och jag längtar bara tillbaka ner mot öppna Skåne igen. Samtidigt så är vår budget liten och ska vi få det vi vill ha just nu så måste vi ju röra på oss.

Alternativ tre: Det här är det alternativ jag just nu vill minst av allt, då vi bor i en väldigt liten hyreslägenhet med två småbarn, dessutom hägrar ett stambyte i vår då vi ändå inte kommer kunna bo i lägenheten på två månader. Men alternativet finns ju att bo kvar i denna väldigt billiga lägenhet och spara i ett år eller två år till. En del av mig ryser vid tanken då jag verkligen inte vill vänta med att skaffa hus och trädgård, men alternativet känns å andra sidan rätt vettigt.

Ursäkta för långt och lite rörigt inlägg, men hade varit skönt att bolla dessa tankar med någon utifrån, få lite nya inputs och tankar kring det.
Ha det fint ☀️
 
Beroende på hur man renoverar så skulle jag nog köra med alt 1)

Köpa något lite mindre (så man har pengar kvar för renovering) och renovera upp (ett rum i taget så man inte bor i ett renoverings kaos) och sen efter nått år sälja (om man nu inte då tycker att det blev ju bra det här och vill bo kvar)

Dels får man den allmänna värdeökningen (om inte bostadsmarknaden krashar) och sen värdeökningen pga renovering då man säljer.
Det gäller dock att renovera rätt och så mycket man kan själv.
Tex badrum & kök brukar kostar mer än det smakar ur renovera-sälja perspektiv har jag fått för mig.
Men ytskikt, bling och prål ger bra utväxling
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Att flytta till det område där ni till 99% vill bo låter ju uteslutet med er budget, så stryk den tanken så länge. Många kanske vill bo med strandläge i Djursholm, men kommer aldrig få råd. Dröm & Glöm.

Hur gamla är barnen, och hur rotade är ni på era jobb? Jag skulle nog sätta upp ett mål att försöka hitta ett mer långsiktigt och större boende där familjen kan etablera sig, lagom tills de ska börja i förskoleklass. Tills dess bo så billigt som möjligt och spara pengar. Ni kan ju också leta en större lägenhet så länge.
Själva bodde vi i en tvåa rätt länge medan vi letade villa, men det dök aldrig upp nåt vi både gillade och hade råd med. Så till slut (när barn behövde eget rum) flyttade vi till en 4:a så länge. Något år senare dök en villa upp som vi hade råd med.

Sen finns det en bra tumregel - att köpa det risigaste huset i det bästa området, är oftast en bra affär. Hus går alltid att rusta eller riva, men området kan man inte ändra.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Hur ser den ekonomiska situationen ut? Har ni nån potentiell förändring/förbättring i jobbsituationen som gör att ni skulle kunna öka er budget och köpa det ni verkligen vill ha? Eller handlar det mest om att ni skulle behöva mer tid för att spara undan mer pengar?

Alternativ ett är jag smått skeptisk till. Ett renoveringsobjekt äter lätt upp pengarna så frågan om det ens kommer att vara möjligt att spara nåt samtidigt. Frågan är också om ni orkar med ett renoveringsobjekt med två små barn hemma?

Alternativ två är jag också tveksam till. Man brukar ju säga läge, läge, läge.
Kanske bättre ändå att köpa någon mindre hus med rätt läge men försöka hitta hus som funkar som det är men som är lämpligt att på sikt bygga ut så att ni kan bo kvar där.

Alternativ tre förstår jag inte är så lockande men köpa hus är verkligen inget man vill göra under stress så att ni känner er påjagade av stambytet är ju inte så bra. Har ni hört er för med hyresvärden om det finns möjlighet att byta lägenhet till en annan fastighet så att ni slipper leva i stambytet?
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Nu var vi i en helt annan situation än ni, som är mitt i småbarnsåren. Men en reflektion som jag har är att inte bara vänta och planera, medan åren går förbi. Givetvis ska man inte vara vårdslös och sätta sig i en situation som blir jobbig för att det var för dyrt, eller mer renovering och underhåll än man mäktar med. Samtidigt händer livet här och nu.

Jag gissar att det inte är branta prisökningar på gång de närmaste åren, så det är nog inte lika säkert att på kortare sikt göra en hacka när man säljer. Jag tror inte heller att huspriserna kommer att sjunka nämnvärt i den närmaste framtiden, så är det 2 M ni har att röra er med så hade jag börjat titta på alternativ till Helsingborgsområdet.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Mitt råd är att inte köpa i ett alltför oatraktivt område. Köp hellre något i sämre, men beboeligt skick och renovera i lagom takt.

Sedan är ju lite frågan, hur ser budgeten ut på lite sikt? Var ligger begränsningen nu, är det mer kontantinsats för att kunna låna mer som behövs, eller är det högre inkomst för att kunna klara bankens månadskalkyl?

Jobbar ni i en bransch där det går att anta att ni får bra löneökningar/befodran.

Kanske även överväga att som "mellanstation" köpa en bostadsrätt, för att få lite mer yta än ni har nu.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Ett alternativ som du inte angett kan vara att bo kvar i lägenhet men köpa ett landställe med trädgård max 1 timme bort vintertid dit ni kan åka till på helger och någon natt nu o då i veckan.

Vi gjorde det för några år sedan när vi gav upp om att få tag i ett hus. Det var toppen för barnen med dessa helger o extranätter vi spenderade där. Som en förlängd trädgård till vår lägenhet :)

Några år senare dök dessutom "vårt" hus upp i området och det var lite som någon skrev ovan, det risigaste i ett bra område (som vi nu renoverat upp).
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Jag vill lägga till lite att kanske ha med i funderingarna. De områden som gått upp mest i pris, särskilt senaste året är ju de områden som var "billiga". Och så har det egentligen varit under de snart 20 år som vi har haft hus. Område efter område som varit "mindre fint" och billigare, har ändrat karaktär och priserna har stigit. Jag vill tipsa om att köpa någonstans där det fortfarande är relativt billigt, och inte högstatus, men som ändå har ett bra läge geografiskt. Ett läge som kan bli nästa ställe där priserna kryper uppåt, helt enkelt för att många inte har råd att köpa i eller nära större städer längre.
Vi hade också tight budget. Lite större budget än ni har, men vi ville inte behöva renovera i större omfattning. Jag satt mycket med kartan och tittade på hur långt det var till tågstation, affär, havet (kan vara en badsjö också), skola, närmaste stad med visst kulturutbud osv, och hur lång tid det tog att köra till närmaste storstad. Inte för att vi behövde alla dessa, men den dagen man ska sälja sitt hus kan det bli avgörande för intresset. Vi köpte ute på landet, men med tågstation på cykelavstånd, "allt" inom en mils avstånd och en dryg timme i bil till storstad. Vi flyttade iofs till en annan del av Skåne i slutändan, men även i NV Skåne finns byar där priserna inte är lika skyhöga. Ännu.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Kollat i Perstorp med omnejd? Iofs har priserna även här ökat ganska kraftigt på senare år, många från de större städerna som söker sig hit just pga priset.
 
JLyck JLyck skrev:
Kollat i Perstorp med omnejd? Iofs har priserna även här ökat ganska kraftigt på senare år, många från de större städerna som söker sig hit just pga priset.
Hej. har kollat runt om i hela Skåne egentligen, men väldigt lite i Perstorp. Det är ju en bit bort, men samtidigt kanske värt om man kan få mycket för pengarna.

Pendlar forfarande fram och tillbaka mellan de olika alternativen, känns stört omöjligt att bestämma sig! XD Men man får väl ha förtröstan på att när rätt ställe dyker upp så ordnar det sig.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Alternativ två: Köpa ett hus i den standard och storlek som vi drömmer om men helt byta stad / område.

Kan du jobba där är det bara att flytta.
Storstäderna är skarpt överskattade och blir bara risigare , farligare och otrevligare för varje dag som går tyvärr. Tydlig trend i Europa som Sverige följer eller börjar nästan leda markant.

Funkar ekonomin och jobb längre ut och du har inga andra beroenden i staden så flytta ut och njut av alla fördelar :)
 
Ett fjärde alternativ kanske kan vara att köpa en lägenhet som renoveras och säljs vidare? Om man bara har det invändiga att ta ansvar för minimerar man riskerna för att renoveringen skenar i kostnad, som jag uppfattar att de ofta gör vid husrenoveringar.

Jag gjorde den resan själv för några år sedan och även om jag såklart har bostadsmarknaden att tacka för en stor del av förtjänsten så gjorde jag en reavinst på ca 400 000:-, eller ca 7000:-/månad under de 5 åren jag bodde i lägenheten. Utan det steget skulle jag aldrig kunnat lägga handpenningen på nuvarande bostad.
 
E Ensyltburk skrev:
Hej. har kollat runt om i hela Skåne egentligen, men väldigt lite i Perstorp. Det är ju en bit bort, men samtidigt kanske värt om man kan få mycket för pengarna.

Pendlar forfarande fram och tillbaka mellan de olika alternativen, känns stört omöjligt att bestämma sig! XD Men man får väl ha förtröstan på att när rätt ställe dyker upp så ordnar det sig.
Fördelen som jag ser det är att man har ungefär lika långt till både Hbg och Kristianstad. Och om jag förstått det rätt så ligger vi bland dom lägsta i Skåne på priset för fjärrvärme. Sen har vi en riktigt fin natur runt omkring. En del invånare lyckades även, nu nyligen, stoppa bygget av ett gäng vindkraftverk.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
A
B Bonzo2000 skrev:
Ett fjärde alternativ kanske kan vara att köpa en lägenhet som renoveras och säljs vidare? Om man bara har det invändiga att ta ansvar för minimerar man riskerna för att renoveringen skenar i kostnad, som jag uppfattar att de ofta gör vid husrenoveringar.

Jag gjorde den resan själv för några år sedan och även om jag såklart har bostadsmarknaden att tacka för en stor del av förtjänsten så gjorde jag en reavinst på ca 400 000:-, eller ca 7000:-/månad under de 5 åren jag bodde i lägenheten. Utan det steget skulle jag aldrig kunnat lägga handpenningen på nuvarande bostad.
Jag håller med. Ett hus kan ha mycket mer oförutsedda utgifter. I en bostadsrättsförening ingår tak, fasad, fönster osv i avgiften. Avgiften kan ju vara dyr tyvärr, men man vet iaf vad kostnaden är.
Pendla tar massa tid och kräver pengar till tåg/buss/bil. Med barn hade jag inte velat pendla alls helst.
Jag hade köpt en lägenhet i ett bra barnvänligt område. Tex Ramlösa
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-ramlosa-helsingborgs-kommun-harlemans-alle-9-17973102
 
I Påarp, Mörarp, Bårslöv, Kattarp, Ekeby Bjuv och Billesholm säljs villor för runt 2 miljoner fortfarande. Ni borde kunna hitta något här i krokarna. Håll korpgluggarna öppna, nu närmar sig en kallare period när det oftast är svårare att sälja.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.