P pmd skrev:
Jag tycker inte att det framgår klart. TS skrev att de bara träffat på grannen som hastigast, så om kravet framfördes muntligen vid det tillfället så kan TS gära vänta på ett skriftligt krav, eller om grannen sa något att han förväntade sig ett svar så kan svaret också vara muntligt.

Hursomhelst så är det upp till grannen att specificera sitt krav med ett ordentligt underlag som visar den rättsligt gällande gränsen samt en beräkning som ligger till grund för kravets storlek.
Fd ägaren (en åldrig kvinna) har pratat med grannen innan försäljningen och föreslagit en summa för att rita om gränsen/skriva servitut/köpa det som står på fel sida, men gick helt bet. Det finns inskrivet i kontraktet att köparen (vi) är medveten om att det ser ut som om husknuten ligger på fel tomt och att vi tar över förfarandet. Nu ska vi kavla upp ärmarna och kolla upp koordinater, tomtrör mm. Vi bor dock en bit ifrån så det får ta sin tid. Vi ligger lågt "utåt". Vi vill bara se om vårt eget hus och vara förberedd om grannen kontaktar oss. Vi lär ju stöta på varandra desto mer nu under sommaren än vad vi gjort under vintern/våren. ;-)
Tack för alla bra tips och råd som vi får ta med oss! Vilket bra forum för husbyggare/ägare!
 
M MetteKson skrev:
Vad är det som gör dig så besviken på samhället i TS ärende?

TS har hamnat i en tråkig situation, och som flera föreslagit, man behöver reda ut var gränsen verkligen går. Därefter får TS och grannen komma överens om en vettig lösning (om grannen har rätt).

Jag skulle föredra att köpa loss en bit av grannens fastighet så att mitt hus ligger på min fastighet (om det är möjligt). Sen sättas upp ett staket. :)
Du kanske ska läsa vad jag skrivit en gång till?

Att folk ska hävda att de skall ha ersättning utan att ens veta grunderna eller om dem har rätt till det, är skrämmande..

Lider med TS, mycket trist situation.
 
Bara för att påvisa hur dåliga dom digitala kartorna kan vara så tänkte jag visa hur vår karta ser ut. Vi bor i det högra huset (193) och på kartan ser det ut som om grannens garage står helt och hållet på vår tomt, vilket det inte gör.

Alla gränsmarkeringar förutom en finns kvar och ritar man ut gränsen efter dessa så får man den röda streckade linjen istället. Då stämmer det också med hur tomten ser ut och ligger i förhållande till vägen i avstyckningshandlingarna.

Digital karta med markerade tomter och byggnader, husnummer 193 felaktigt visat med grannens garage på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NilsFallman och 8 till
  • Laddar…
Tycker inte att det är det minsta konstigt att grannen vill ha pengar det är nästan så att jag själv också vill ha...


Om det nu faktiskt är så att ert hus delvis ligger på grannens tomt så är det något som ni behöver komma överens om nu när grannen har tagit upp frågan men bara om grannen väljer att driva frågan vidare.

Vad är det för kostnader för er att göra ingenting?
1.En sur granne.
2.Risk för tvist som kostar, kanske större risk för er granne som är den som måste initiera ärendet.

Vad har ni att vinna på att komma överens med grannen?
Bättre grannsämja och att det vid en framtida försäljning inte finns någon (prissänkande) osäkerhet.
Stycka av och köpa loss?
7 kvm plus zon mot granntomt.
Ni hindrar ju faktiskt hans möjlighet att bygga just där.

Att komma överens på frivillig bas är nästan alltid bäst.
Billigast lär ett servitut vara men kanske kan ett framtida högre pris för er fastighet motivera att få försöka få till en avstyckning.

Grannen har ju nyligen köpt sin fastighet och då vet ni åtminstone vad han betalade totalt.
Hur mycket hans tomtmark är värd är kanske olika beroende på vem man frågar.
Värde är inte ett objektivt mått, olika personer värderar samma sak olika.
Förhoppningsvis så värderar ni tillskott av mark högre än vad grannen värderar förlusten av sin mark för då har ni riktigt goda förutsättningar att komma överens tillsammans.
Är det tvärtom så lär det inte bli någon avstyckning och markaffär.

Slutligen så är rådet att vara generösa och gästfria och försöka hjälpa denne granne med allt som ni kan komma på då kanske det inte längre är ett problem om 7 kvm möjligen är på fel sida gränsen?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Tycker inte att det är det minsta konstigt att grannen vill ha pengar det är nästan så att jag själv också vill ha...


Om det nu faktiskt är så att ert hus delvis ligger på grannens tomt så är det något som ni behöver komma överens om nu när grannen har tagit upp frågan men bara om grannen väljer att driva frågan vidare.

Vad är det för kostnader för er att göra ingenting?
1.En sur granne.
2.Risk för tvist som kostar, kanske större risk för er granne som är den som måste initiera ärendet.

Vad har ni att vinna på att komma överens med grannen?
Bättre grannsämja och att det vid en framtida försäljning inte finns någon (prissänkande) osäkerhet.
Stycka av och köpa loss?
7 kvm plus zon mot granntomt.
Ni hindrar ju faktiskt hans möjlighet att bygga just där.

Att komma överens på frivillig bas är nästan alltid bäst.
Billigast lär ett servitut vara men kanske kan ett framtida högre pris för er fastighet motivera att få försöka få till en avstyckning.

Grannen har ju nyligen köpt sin fastighet och då vet ni åtminstone vad han betalade totalt.
Hur mycket hans tomtmark är värd är kanske olika beroende på vem man frågar.
Värde är inte ett objektivt mått, olika personer värderar samma sak olika.
Förhoppningsvis så värderar ni tillskott av mark högre än vad grannen värderar förlusten av sin mark för då har ni riktigt goda förutsättningar att komma överens tillsammans.
Är det tvärtom så lär det inte bli någon avstyckning och markaffär.

Slutligen så är rådet att vara generösa och gästfria och försöka hjälpa denne granne med allt som ni kan komma på då kanske det inte längre är ett problem om 7 kvm möjligen är på fel sida gränsen?
lunnabo lunnabo skrev:
Tycker inte att det är det minsta konstigt att grannen vill ha pengar det är nästan så att jag själv också vill ha...


Om det nu faktiskt är så att ert hus delvis ligger på grannens tomt så är det något som ni behöver komma överens om nu när grannen har tagit upp frågan men bara om grannen väljer att driva frågan vidare.



2.Risk för tvist som kostar, kanske större risk för er granne som är den som måste initiera ärendet.

Vad har ni att vinna på att komma överens med grannen?
Bättre grannsämja och att det vid en framtida försäljning inte finns någon (prissänkande) osäkerhet.
Stycka av och köpa loss?
7 kvm plus zon mot granntomt.
Ni hindrar ju faktiskt hans möjlighet att bygga just där.

Att komma överens på frivillig bas är nästan alltid bäst.
Billigast lär ett servitut vara men kanske kan ett framtida högre pris för er fastighet motivera att få försöka få till en avstyckning.

Grannen har ju nyligen köpt sin fastighet och då vet ni åtminstone vad han betalade totalt.
Hur mycket hans tomtmark är värd är kanske olika beroende på vem man frågar.
Värde är inte ett objektivt mått, olika personer värderar samma sak olika.
Förhoppningsvis så värderar ni tillskott av mark högre än vad grannen värderar förlusten av sin mark för då har ni riktigt goda förutsättningar att komma överens tillsammans.
Är det tvärtom så lär det inte bli någon avstyckning och markaffär.

Slutligen så är rådet att vara generösa
Trollar du?
Av din insändare kunde man tro att du är bundsförvant till grannen...:rofl:
Vi lever i ett civiliserat samhälle och lagen finns i jordabalken, inte vad du godtyckligt tycker/känner...
Dessutom utan att ha satt dig in närmare. Inlägget innan ( Fredrik K ) beskriver sakligt hur det ligger till.
Tråkigt att du inte vill ta till dig fakta...

(Off topic: vet du om att det är olagligt att kräva pengar av någon, oavsett om det är granne eller ej?.. sådana transaktioner bör man undvika)..
 
Redigerat:
harry73
E Elsabe skrev:
Enligt fd ägarens bygglovsansökan och enligt den ritning som finns i ansökan, ser det ut som om fd ägaren har markerat att utbyggnaden ligger inom aktuell tomtgräns (tom 4,5 meter från tomtgräns) . Vi har kopia på den beviljade ansökan.
Egentligen räcker detta för att få saken ur världen.
Skicka mejl med lämpliga delar av bygglovet (t ex nybyggnadskarta och inmätning) till grannen och skriv att ni anser att huset ligger på er fastighet. Poängtera också att onlinekarta inte har rättsverkan.
Därefter är det upp till grannen att gå vidare om hen vill
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
[QUOTE="Granatäpple

(Off topic: vet du om att det är olagligt att kräva pengar av någon, oavsett om det är granne eller ej?.. sådana transaktioner bör man undvika)..[/QUOTE]

Bäste Granatäpple,
Du skriver att det är "olagligt att kräva pengar... ".
I detta fall så är det inte orimligt att anta att grannen tycker sig ha skäl att kräva pengar även om det är fullt möjligt att han inte skulle ha rätt till det.

Tvistemål vid allmänna domstolar handlar inte sällan om någons rätt till pengar.
Ibland ger domstol käranden rätt till pengar i andra fall inte.

Sällan eller faktiskt aldrig har jag noterat att domstol har hävdat att det var en olaglig handling att försöka få ett krav fastställt.

Ogrundade krav har jag däremot sett.
Mer än tacksam om du kan skicka mig några målnummer för dessa "olagliga krav".

Alla år som jag länge och väl studerade Handelsrätt vid Lunds universitet så såg ej till den lag? som du refererar till.

Hjälp därför en något okunnig jurist med att hänvisa till vilket lagrum du åsyftar.

Annars verkar det ju bara som att du inte har ens ett uns av fakta bakom ditt påstående.

Eller är det rent av en nästintill avgrundsdjup okunskap?
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
G Granatäpple skrev:
Till och med om utbyggnaden skulle uppförts ”olagligt” eller utan samtycke av grannen, så har ”nya” grannen väldigt lite att komma med...
Länkar ett liknande fall, dock inte samma... men omvänd bevisbörda är mycket svår att ro i land...
[länk]
Nej försök inte att smita undan.

Ange lagrum för "olagligt"!
Eller är det något som du bara har hittat på?
Eller drömt?
 
  • Gilla
Båtenisjön och 1 till
  • Laddar…
G Granatäpple skrev:
Trollar du?
Av din insändare kunde man tro att du är bundsförvant till grannen...:rofl:
Vi lever i ett civiliserat samhälle och lagen finns i jordabalken, inte vad du godtyckligt tycker/känner...
Dessutom utan att ha satt dig in närmare. Inlägget innan ( Fredrik K ) beskriver sakligt hur det ligger till.
Tråkigt att du inte vill ta till dig fakta...

(Off topic: vet du om att det är olagligt att kräva pengar av någon, oavsett om det är granne eller ej?.. sådana transaktioner bör man undvika)..
Vi ser tydligen helt olika på saken. :)

Jag tycker att @lunnabo för ett mycket relevant resonemang, sett ur både grannens och TS perspektiv. Jag förstår inte riktigt vad i det han skriver som får dig att tro att han trollar...?

Nu har ju TS i tidigare inlägg skrivit att ”de ska kavla upp ärmarna” och ta reda på var gränsen faktiskt går. Jättebra början. Beroende på resultat kan de gå vidare och återkoppla till grannen.

Har grannen rätt skulle jag föredra att göra en fastighetsreglering (om det är möjligt) och köpa loss biten byggnaden står på + lite till.
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Bara för att påvisa hur dåliga dom digitala kartorna kan vara så tänkte jag visa hur vår karta ser ut. Vi bor i det högra huset (193) och på kartan ser det ut som om grannens garage står helt och hållet på vår tomt, vilket det inte gör.

Alla gränsmarkeringar förutom en finns kvar och ritar man ut gränsen efter dessa så får man den röda streckade linjen istället. Då stämmer det också med hur tomten ser ut och ligger i förhållande till vägen i avstyckningshandlingarna.

[bild]
Du har säkert rätt i detta fall. Vad vet jag?
Vi hade också gränsmarkeringar på vår tomt som vi köpt. När jag letade upp dessa och drog ett snöre så upptänkte jag att gränsen diffade på ca 50-70 cm till vår nackdel. Jag fick sedan hjälp på detta forum och det visade sig att tomtpinnarna inte var juridiskt gällande. När Lantmäteriet gjort 2 st nya förrättningar under årens lopp hade man helt enkelt struntat i att leta upp markeringar. Istället hade man gått på koordinater från 20-talet.
Så summan av kardemumman är att den juridiskt fastställda gränsen ligger ca 50-70 cm innanför gränsmarkeringarna. Detta på en sträcka på +100.

Så bara för att man hittar sina gränsmarkeringar så är det långt ifrån säkert att dom är juridiskt bindande.

Ps. När jag kollar på din karta ser det lite lustigt ut med byggnaderna till väster hos din granne. Om grannens gräns ligger längre österut in på din fastighet borde rimligen den västra gränsen också flyttas österut. Annars är det fel storlek på grannens tomt också mot de digitala gränserna.
Flyttas grannens västra gräns österut hamnar byggnaderna där fel ser det ut som.
 
G Granatäpple skrev:
Trollar du?
Av din insändare kunde man tro att du är bundsförvant till grannen...:rofl:
Vi lever i ett civiliserat samhälle och lagen finns i jordabalken, inte vad du godtyckligt tycker/känner...
/QUOTE]

Någon lever tydligen under en sten.
"civiliserat samhälle" missat alla gängskjutningar och den senaste tidens makabra mord på kvinnor som har varit på löpsedlar och även i debatt från Riksdagen till Agenda?
För Granatäpple må detta vara civiliserat så icke för mig!
 
Nu handlar denna tråden om ett hus, med ett hörn, kanske på någon annans tomt.

Om du vill prata om gängvåld finns det andra forum.
 
En fråga, håller utbyggnad sökta mått?
I sådana fall lär det ju finnas med i kommuns handlingar ett ok från förra granne att det fick byggas närmre än 4,5 m från tomtgräns
 
S Secondhandhomsted skrev:
En fråga, håller utbyggnad sökta mått?
I sådana fall lär det ju finnas med i kommuns handlingar ett ok från förra granne att det fick byggas närmre än 4,5 m från tomtgräns
Det var väl så att på nybyggnadskartan i det beviljade bygglovet låg tillbyggnaden på 4,5 m? Då hörs inte grannen, men detta bör stå i bygglovet. Sen om f d ägaren följt lovet har TS inte skrivit något om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.