JK skrev:
Pudelns kärna är inte alls vad som är avtalat, utan vad man som kund rimligen kan förvänta sig. Att ha en tomt med så många plåtbitar att man inte kan skicka ut ungarna utan att bli nervös är inget man avtalar om - utan något man förväntar sig.
.
Men inte skall väl barnen springa runt på en rå markyta, eller var det så att viss trädgårdsanläggning ingick?
Tex. är det då orimligt att plåtklipp finns dolt i återfylld matjord, sättgrus etc.
Dock är min erfarenhet från de flesta byggen att man inte tänker på trädgården förrän en bra stund efter man flyttat in. Då är det också trist när trädgården är en stor lervällningspöl, geggahög eller liknande.
Kvarstår min kommentar att om du kan förvänta dig avstdning av tomten enligt ditt avtal så skulle besiktningsmannen nämnt detta i sitt protokoll och du skulle påpekat problemet för honom vid besiktningstillfället.

JK skrev:
Att det inte ska stå "Pelle kuk" i betongen är inte heller något man avtalar om - utan något man förväntar sig att det inte gör.
Självklart skall denna sortens kommentarer inte finnas synligt. Även här undrar jag vad besiktningsmannen hade att säga om detta.
 
Att besiktningmannen inte var nöjd var inte min poäng, utan att husföretaget tyckte var nöjda men sin insats - medan jag inte alls häll med. Sedan bygge vi på naturtomt och har behållt delar av denna som inte alls skulle täckas med jord. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.