Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Familjen Annie skrev:
vems ansvar är det om man har köpt en tomt och haft en husleverantör att bygga hus på den och det visar sig sen att tomten/mark inte var ordentlig gjord?är det inte husleverantörens skyldighet att kolla så marken är ok att bygga på ?eller vems ansvar är det?
Jag tror det i slutändan beror mycket på vilka entreprenader, vilka entrepenadformer och viktigast - vilka avtal ni haft.


Jag vill bara be er att verkligen förberede er för det värsta. Det här kan verkligen bli hur drygt som helst om ni inte har ett fantastiskt företag (i denna småruttna branch) att göra med.

Fixa en bra advokat med gott kunnande i entreprenadjuridik, som har erfarenhet av mål som gäller småhus och småhustillverkare.
Har inte den första advokatbyrån ni kontaktar den erfarenheten och specialiteten kan ni be dom föreslå någon annan.

Välj en dyr advokat som vunnit många mål !!!
Ty h*n vill inte få dåliga "records" i sin meritförteckning.
 
Vi håller på att kolla runt lite vad som är rätt och fel, vems ansvar det är osv..
Hitta en bra advokat blir nog prio ett snart...Vi valde ändå ett stort husleverantör företag som vi hade förtroende för, som är kända men oj vad man blev besviken...
Det är deras entreprenader så det är deras skyldighet att kolla en tomt innan bygger på den..man kan väll inte bygga ett hus bara varstans???

Är så irreterad!!!!
 
Kan ni lämna bort byggherreansvaret? Vem har det i så fall? Vad säger KA?
 
KA säger ingeting, alla skyller på varandra!
 
Mikael_L skrev:
Om jag vore dig så skulle jag imorgon anlita en advokat, ta en dyr meriterad bra. Andledningen till att välja bland de dyraste mest meriterade är att andra billigare kanske åtar sig jobbet för att tjäna pengar. Om ni har noll chans att vinna vill ni veta det och inte lägga ytterligare en halv mille på en process.

Ge honom alla papper, dokumentation ni har och låt honom gå igenom o titta. Det som sagts muntligt är irrelevant.

Försök att hålla dig trevlig men saklig. Min erfarehet är att det bara blir värre med hård ton.
 
Men jag har fortfarande svårt att tro att KA inte är ansvarig att kolla så bygget går rätt till, kolla så plattan är gjord ordentligt m.m
Jo, det blir nog en bra advokat...
 
Jo, men de flesta hus byggs nog med fel. De kan ju vara mer eller mindre allvarliga. Jag tror inte en KA jobbar med personligt ansvar? Någon som vet?
 
Det beror väl lite på vad ni avtalat med er KA gällande kontroller under byggets gång och om ni anlitat en seriös KA. När vi byggde så skulle vår anlitade KA enligt kommunens regler göra en grundbottenbesiktning samt en besiktning av stommen och i vårt fall så hade vi inget avtalat om att kolla själva plattan men grunden för plattan. Jag meddelade vår KA vid byggsamrådet att jag ville delta vid hans besiktningar men hörde aldrig någonting. Eftersom det var så mycket annat under bygget så glömdes hans kontroller bort, men när han skrev ut sitt intyg till kommunen att han gjort sin grundbottenbesiktning på ett datum då plattan redan var klar så insåg jag att den mannen hade aldrig brytt sig om att besöka bygget överhuvudtaget:x.

Så om man inte avtalat annat så kan man på sin höjd hoppas att den KA man anlitat i alla fall gjort de kontroller som kommunen föreskriver. Men vill man ha en verklig koll på sitt bygge då ser man till att hitta en seriös KA och gör upp en plan på vad som ska kontrolleras under byggets gång oavsett vilka krav som kommunen ställer.
 
Mikael_L
Familjen Annie skrev:
Men jag har fortfarande svårt att tro att KA inte är ansvarig att kolla så bygget går rätt till, kolla så plattan är gjord ordentligt m.m
Jo, det blir nog en bra advokat...
Ja det där är ju en både svår och delikat fråga.
KA borde i alla fall kontrollerat bygget för din/er räkning, i detta fall kanske enligt 4 kapitlet i BKR.
http://webtjanst.boverket.se/boverket/rattsinfoweb/vault/BKR/PDF/BKR2010-2BKR13.pdf
Sid 37 och någon sida framåt.

Om det nu är marken under huset som har sjunkit.

Men vad för reellt ansvar KA har är ju inte helt självklart.
Om utföraren eller byggherren skiter i vad KA säger har ju KA inget mer att göra, så något totalt ansvar har nog inte KA i vilket fall.
 
så här står det på boverkets hemsida:
" Byggherre kallas enligt lagen den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads- rivnings- eller markarbeten. Byggherren ska se till att arbetena utförs enligt lag och enligt de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen. Exempel på föreskrifter är Boverkets byggregler, BBR och exempel på beslut är beslut om bygglov, beslut om kontrollplan och beslut om förbud att fortsätta byggnadsarbeten."

"REGLER SOM GÄLLER*FÖR KVALITETSANSVARIGA*I ÄRENDEN SOM HAR PÅBÖRJATS FÖRE DEN 2 MAJ 2011
Den kvalitetsansvarige ska enligt 9 kap. 13 § i plan- och bygglagen hjälpa byggherren att bland annat se till att alla kontroller görs som är nödvändiga för att bygglagstiftningens krav kan uppfyllas. Byggherren*är den som utför eller för vars räkning ett byggnadsprojekt utförs."

hjälpa byggherren alltså....
 
Redigerat:
Är det bara jag som tycker att firman som gjorde grunden borde lämna garanti på det? Det är väl nästan alltid samma firma som utför markarbetena som gjuter?

Om grund och markarbeten ingår i entreprenadavtalet med husföretaget så borde väl allt bli deras ansvar?
 
men om jag förstod har företaget inte sagt att de inte kommer åtgärda ännu. Förbered dig, ta reda på saker, men försök att få totalentreprenadföretaget att rätta felet.
 
Totalentreprenaden är från husleverantören...suck...
vi känner att KA borde bett om den här kontrollen för tomten antingen från oss eller från de som sålde tomten.
För husleverantören har inte ens frågat oss om tomten, ingenting...
det stämmer att husleverantören inte vill ta sitt ansvar för detta Grundläggararen från husleverantören har packat tomten på toppen på tomten som de måste göra innan de sätter plattan och inte ens det är är gjort bra.
 
Men om ni har en totalentreprenad så ansvarar väl husleverantören för alla delar inklusive grundläggningen. Hävdar de att det är ert fel att de misslyckats med underlaget för grunden och hur motiverar de att de inte har något ansvar?
 
Jag håller med Mr Bygg. Har de någon förklaring till varför de inte ansvarar? ...fast jag är inte förvånad, tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.