Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi har byggt ett nytt hus med en husleverantör och nu sjunker vårat hus på ena delen av huset., vad kan vara orsken att det sjunker?hur fixar man en sån sak?kan det vara spricka i plattan?
Inne på den delen av huset så händer allt, fönster blir tröga, färgen spricker, golvlistorna lyfter på sig, tröga dörrar, kakelplattor sprickor..
Huset har sjunkt ganska mycket, det märker man ute.En boll rullar själv mot ena kanten av huset när man lägger ner den stilla på golvet.

Vad har man även för rättigheter att kräva, förutom att de skall fixa det.
 
Har det varit slut- resp garatibesiktning?
 
Slut besiktning har varit..men då märkte man ju inget, och besiktningsmannen kollade inte direkt på sådan saker...husleverantören motsäger inte att fixa det men jag skulle vilja veta ,hur man fixar något sådant och vad har man för rätt att kräva som ersättning från dom?Någon som vet?eller har en erfarenhet
 
Är huset byggt på en avschaktad yta eller en uppfylld yta?
Vad består undergrunden av enligt den geotekniska undersökningen?
Är ev fyllning packad på rätt sätt? Fyllt och packat med tjälade massor? Vad säger protokollet från packningskontrollen?
Hur gammalt är huset?
 
oj vilka bra frågor..
Var kan jag se vad undergrunden består av, det borde jag kanske kunna få av kvalitetsansvarig?
Packningskontrollen?aldrig sett något eller fått
huset är nytt, bara 6 månader gammalt..
 
Ja, kvalitetsansvarig kan ta fram de dokument som entreprenören lämnat in för sin egenkontroll av arbetet.

Jag rekommenderar er att ta kontakt med en byggnadskonstruktör som kan hjälpa er med tekniken och granska de åtgärdsförslag som husleverantören kommer med. I dessa fall finns många fallgropar både tekniskt och juridiskt så en kontakt med försäkringsbolag och advokat kan också behövas.

Ofta är det ju ex.vis inte husleverantören som utför grundläggning och bottenplatta utan detta är utfört av en sidoentreprenör (som ni har kontrakt med) Hur är det i ert fall?

Detta kanske skrämmer upp er i onödan men jag känner till ett fall där fyllningen var packad med tjälat material på vintern och som orsakade sättningar under huset lika din beskrivning.
I det fallet fick husägaren gå till domstol för att få rätt. Hela huset monterades ner, bottenplattan revs och grunden schaktades ut och gjordes om "från grunden" Innan det juridiska var avgjort och sedan byggarbetena hade familjen tvingats bo på annat boende i över två år....

/Ingenjören
 
Redigerat:
Grundläggarn jobbar för denna husleverantör så de borde ha kontakt med varandra.Och grundläggarn borde ju veta om det går att bygga ett hus på denna tomt/mark eller inte , tycker man.
Vi väntar fortfarande svar från husleverantören vad de kommer att göra men det som gör mig irreterad är att för mig känns detta som att man borde priotera detta och sen detta kom upp för ca 2 veckor sen så har ingen varit här och ens tittat på det och man har knappt hört ifrån dom.Det måste väll vara svårare att fixa en sån här sak på hösten och vintern när det är blöt och kallt??
Väntar på svar vad de kommer att göra, efter det blir det väll att kontakta försäkringsbolaget då..
men vad kan man kräva för ´skadestånd´för detta?
 
Jag tror att du genast skall börja leta efter en lämplig besiktningsman som kan denna typ av problem. Lita inte på husföretaget eller grundläggaren.

OM det handlar om grundläggningsproblem så kan detta bli ungefär hur dyrt som helst. De inblandade byggföretagen kommer att göra sitt yttersta för att slippa ansvar.

Nu kan det ju också vara falskt alarm (och det kommer byggarna att hävda).

vad hade ni för typ av avtal, totalentrepenad eller delad entrepenad?
 
Familjen Annie skrev:
Grundläggarn jobbar för denna husleverantör så de borde ha kontakt med varandra.Och grundläggarn borde ju veta om det går att bygga ett hus på denna tomt/mark eller inte , tycker man.
Den här meningen gör mig lite orolig, du har aldeles för mycket förtroende för de inblandade byggarna. Att de jobbar med varandra och har kontakt, betyder framförallt att de har bra kanaler när de skall prata ihop sig om hur de skall kunna skylla problemen på någon annan.
 
Du har nog rätt..Jag väntar på svar från dom så får jag ta det efter det..om de försöker neka eller så..
tack för era svar, har varit jätte bra.Om de inte ringer nästa vecka så får jag jaga dom som vanligt för då har det gått mer än 2 veckor sen detta kom fram
 
Hemmakatten
Jag skulle, oavsett om husföretaget tänker åtgärda eller ej, följa råden från hempularen och Ingenjören och omedelbart se till att få hem en oberoende besiktningsperson för att få ett utlåtande.
 
Antar att det är du som kommenterade en av förstasidesnyheterna här på byggahus? :)

Ni har ju totalentreprenad så jag tror inte ni behöver oroa er för kostnader om ni inte spelar korten väldigt fel. Men som de andra redan sagt så kommer de försöka slingra sig, precis som det gjort för oss. Man får välja sina strider för hälsans skull, men att huset sjunker är ju mycket allvarligt.

Hoppas jag inte gör nån slags otillåten reklam nu men villaägarna erbjuder en gratis timma juridisk rådgivning till sina medlemmar har jag hört. Vi gick med innan husbygget just av denna anledning och funderar på att slå dem en signal och höra vad man kan kräva för kompenastion för vårt strul.
 
Som många har sagt, anlita en egen besiktningsman, och ingen som företaget som byggde ert hus rekommenderar, allt för att undvika risken för jäv.
 
Jag skull ta kontakt med en konstruktör och en advokat redan nu som kan hjälpa till att översätta allt som mark och hus entr kommer att skriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.