I mitt 42 år gamla hus, så har köksgolvet där vi går mest börja svikta en aning. Lite irriterande.

Huset är byggt på ordentlig gjuten betongsula runt om och genomgående mitt i huset.
Sockeln är av på högkant stående 60 x 25 cm Ytongbalk. Även linan i mitten.
Ovanpå allt liggande Ytongbalkar. Som ett stort dansgolv.
Krypgrund.

Så har stommen rests innanför ytterväggar av halvtimmer.
Golvbjälkar med golvskivor ovanpå.

Lilla problemet likt TS:s

När man går över golvet i köket, sviktar golvbjälkarna något.

Kommer sig av att bjälkarna inte är "pallade" mellan bjälke o Ytongolvet.

Man har helt enkelt spikat stöttor på sidan av varje bjälke. Och dessa har med tiden gett med sig. Är inte längre helt stumt.

-När/om jag river upp för att lägga nytt ytskikt så sågar jag upp golvspånet ett stråk rakt över.
Kilar ordentligt under varje golvbjälke under mätning med laserpass.

Lägger in kortlingar utefter springorna som blev när jag sågade och monterar ihop det hela.

Så skulle TS förmodligen kunna göra själv.

Kostar nytt skikt på golvet och en del annat.


-Visst skulle jag kunna lägga in ett helt nytt golv. Men det medför så mycket merarbete.

Alla fast monterade köksskåp måste rivas ned. Dessutom tror jag att golvskivorna går hela vägen ut under ytterväggen. Alltså fram till stockarna som ligger utanför resvirket till väggarna.

- O andra sidan kan man väl upplysa om det hela vid försäljning på ålderns höst. Eller lägga till upplysningar i huspärmen. Typ "vad jag känner till".
 
Redigerat:
Vet att min grund är mycket stabil. Likväl rör den sig lite under året. Man kan se någon liten spricka i färgen på sockeln.

Vi satte in en stor stenklump till ugn, mitt i huset för 20 år sedan, totalvikt mer än 3 ton med skorsten. Bodelens enda uppvärmningskälla.

Givetvis stående på stabil gjuten grund.
Inget har rört sig. Inte ens huset i förhållande till ugnen och dess egna fundament.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.