Hej,

Vi ska dra in fiber till vår villa. Vi köpte huset hösten 2019 och huset ska en papper vara förberett för fiber. Dumt nog frågade vi inte mer om det, det vart aktuellt först i år att dra in fiber från tomtgräns till huset.

I huset som är byggt 2007 finns fiberuttag i varje rum. I garderoben i tvättstugan kommer det ett rör upp med en okänd kabel som vi inte kan lista ut vad den är för (el eller fiber? Se bilder) samt att vi inte vet vart gulröret tar vägen efter väggen. Jag har letat i alla ritningar vi fått från tidigare ägaren men kan inte hitta något över ev kanalisation på tomten eller i plattan. Om det nu finns kanalisation vill vi undvika att schakta nytt.

En annan fundering vi har är om mediekonverter måste sitta nära dessa uttag i har för att vi ska få ut fiber i övriga huset.

Någon kunnig som kan hjälpa mig?

Väggmonterat fiberuttag märkt med nummer 4 på en ljusgrå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat eluttag i vägg med grön kabel och gult rör, osäkerhet om kablage för fiberanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått rör som sticker ut från husväggen och går ner bland stenar, okänd kabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt kabelrör med okända kablar som sticker ut ur en vit vägg i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt kabelrör med flerafärgade kablar synliga genom avskalad isolering, bakgrund av en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en nätverkskabel som du visar på bilden, ej fiber.
 
  • Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
Även uttaget är för nätverkskabel.

Kan det vara fibern som kommer in via den gula slangen?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Det lär behövas någon mediaomvandlare där fibern ansluts. Från denna enhet kan du ansluta nätverkskabel via någon router/switch.
Kolla ex. hos Kjell& Co så ser du hur ett hemmanätverk kan byggas ihop.
 
Uttaget på första bilden är ett nätverksuttag, in i baksidan ett sådant kopplar man in en kabel av den sorten som du inte vet vad den är till för. Den tjocka gröna med massa olika färger i.

En fiberkabel sur ut ungefär som den tunna gröna på bild nr2, fiberinstallatörerna kopplar in den i mediaomvandlaren som ni i sin tur kan koppla vanliga nätverkskablar i, den sorten som passar i uttaget på första bilden.
 
tommib
Den tunna linan i gulröret är dragtråden.

För att hitta andra änden på gulröret så använder man en kabelsökare om röret slutar blint under mark. Om andra änden kommer upp någonstans så kan man stoppa ner en rörål och se var den tittar fram.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Den lilla gröna ser ut ungefär som vår fiber. Till den måste du koppla en medieomvandlare. Efter omvandlare kommer router mm. Uttaget är ett nätverksuttag

metallröret ser ut som vår inkommande fiber.
 
Du lär behöva ta kontakt med företaget som har ansvar för fibern för att få ihop detta.
Det krävs hårdvara och en fysisk inkoppling av fiber, något som man själv inte kan göra.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Uttagen är inte fiber. Det är RJ45 don för ethernet. De bör dyka upp på någon central plats dör du kan placera en switch. Ledningarna du hittat är också nätverkskablage.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Tack för era svar. Eltel kommer hit för projekteringsmöte nästa vecka så jag tänkte förbereda mig för att ha lite kunskap själv. Bakom våra nätverksuttag (bild 1) finns tjocka gröna kablar så det finns ett nätverk förberett i huset.

Jag har också tänkt att det är ett dragsnöre, men vet som sagt inte vart gulröret tar vägen efter väggen. Jag hoppas Eltel kan hjälpa till med det så vi slipper ev schakt av tomten.
 
Det är ju kanon med ett trådat nät i huset! Hoppas att det löser sig smidigt med inkopplingen av fibern.
 
Det gula röret är säkert där det är tänkt att fibern ska komma in. Ni behöver ta reda på var andra änden är.

Den första bilden är ett nätverksuttag där du ansluter en dator/annan enhet med en nätverkskabel. Den gröna sladden är en nätverkskabel, men det är märkligt att det kommer ut en nätverkskabel när du har flera uttag eftersom det inte är möjligt att dela upp signalen utan aktiv utrustning i form av en switch, hubb eller liknande.
 
Jag överväger att kontakta tidigare husägare för att få någon klarhet i det gula röret. Jag har letat igenom hela huset inkl. vinden efter en nätverksswitch men kan inte hitta någon..
 
Ser ut som gul markslang/rör med dragtråd

Är fiber nätägaren noga så kan de vägra dra in fiber i "gulröret"
Gula rör =starkström
Grönt = fiber
Orange = tele
Blå= vatten
Mm.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Du behöver inte leta efter en switch... men du bör ha en patchpanel någonstans i kåken där alla uttagen i respektive rum går till. Om en patchpanel inte finns så bör du ha en plats där alla nätverkskabel kommer ut (en central punkt)

Gissningsvis så är den gröna nätverkskabeln som kommer ut fritt (vid samma hål där troligtvis kanalisationen för inkommande fiber är) just en förberedd kabel för att kunna koppla ihop mediaconverten med en framtida router.

Så... har du hittat en patchpanel eller en massa nätverkskablar som kommer ut någonstans?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.