För att göra en lång historia kort:

* Vi har fått bygglov för en tillbyggnad som gör att vi totalt hamnar just under den maximala byggnadsarea som detaljplanen tillåter
* Tillbyggnaden är i stort sett klar
* När vi nu kontrollmäter huset har det blivit 2 dm längre än planerat (av konstruktionskäl enligt byggaren)
* Vi är nu utanför detaljplanens maximala byggnadsarea med knappt 2%

Vad gör man i detta skede?
* Ber byggaren göra om men med en sämre byggnad som resultat?
* Anmäler det inträffade till kommunen?
* Spelar dum?
* Övriga förslag?
 
2 dm hit eller dit? Jag skulle nog råka glömma bort att jag gjort den där kontrollmätningen,
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
lbgu skrev:
2 dm hit eller dit? Jag skulle nog råka glömma bort att jag gjort den där kontrollmätningen,
Men det är väl Kontrollansvarig som måste "glömma" att mäta i det här fallet? Sen måste väl även kommunen glömma kolla det? Vad händer om man blir tagen med fingrarna i syltburken? Är det sanktionsavgift och söka nytt bygglov i bästa fall?
 
Jag håller med Ibgu. 2 dm är ju mer eller mindre försumbart.
 
Det finns ett begrepp som heter byggfel. Det innebär att smärre avvikelser som inträffar under bygget, godkänns i efterhand. Men om 20cm går in under det är väl kanske inte uppenbart. De fall jag hört har gällt att man glömt fasadtjockleken. Så att husets stomme har rätt mått, men med fasad på så blir det typ 10cm extra.
 
Jag hade känt mig mindre orolig om det inte vore för att de extra decimetrarna gjorde att detaljplanens bestämmelser nu överskrids. Det ser ju dessutom ut som att man åker på sanktionsavgift oavsett om det är en uppsåtligt överskridelse eller ej.

Är 10 cm för "byggfel" någon slags praxis? Jag vill ju inte be kontrollansvarig om att missköta sitt jobb.
 
Karl_Pedal skrev:
Men det är väl Kontrollansvarig som måste "glömma" att mäta i det här fallet? Sen måste väl även kommunen glömma kolla det? Vad händer om man blir tagen med fingrarna i syltburken? Är det sanktionsavgift och söka nytt bygglov i bästa fall?
Jag trodde att det var du själv som mätt.

Fast jag skulle nog ändå låtsas som att det regnar och hoppas att ingen annan bryr sig. Är kommunens tjänsteman det minsta smidig (kanske att hoppas på för mycket) så kan det ju gå igenom då det är en väldigt liten överträdelse.
 
Jag skulle nog vilja få en bättre (och skriftlig) förklaring från byggaren än bara "konstruktionsskäl". Vad menar man med det, VARFÖR kunde man inte följa ritningen? Är det bara lättja för att hålla jämna cc600-mått, jämnt antal tegelpannor på taket, eller något annat svepskäl?
 
Nej, jag tror inte att just 10cm är en praxis. Det råkar bara vara så mycket det handlat om i ett par fall jag känner till.

Jag vet en annan villa där reglerna satte stopp för en viss bredd på en kupa, den skulle linjera med ett par små "flyglar" på bottenvåningen. Bygglovshandläggaren tvingade fram en ritning där kupan inte linjerade mot flyglarna, det skilde 7,5cm åt båda håll om jag minns rätt. Handläggaren hade helt rätt i förhållande till reglerna om hur stora kupor man fick ha.

Då efter långa och sega förhandlingar så sade deras arkitekt "vi struntar i handläggaren, det får bli ett byggfel". Så de byggde kupan i den önskadee bredden, kupan finns kvar nu 8år senare.
 
Var är överträdelsen uppmätt? Utsida fasad, utsida grund? Har själv en tillbyggnad som bygger ut 20cm från bygglovet pga just felräkning på fasaddelen. Men kartgubbarna från kommunen som var ute och gjorde kontroll mätte på grunden, öven om de såklart såg att fasaden stack ut lite mer än tänkt....de vill inte krångla i onödan de heller.

Väck inte den björn som sover... ingen kommer misstänka att ni gjort det avsikligt...det är ju inte flera nya fönster, en meter in på grannens tomt osv...
 
Forbo skrev:
Var är överträdelsen uppmätt? Utsida fasad, utsida grund? Har själv en tillbyggnad som bygger ut 20cm från bygglovet pga just felräkning på fasaddelen. Men kartgubbarna från kommunen som var ute och gjorde kontroll mätte på grunden, öven om de såklart såg att fasaden stack ut lite mer än tänkt....de vill inte krångla i onödan de heller.

Väck inte den björn som sover... ingen kommer misstänka att ni gjort det avsikligt...det är ju inte flera nya fönster, en meter in på grannens tomt osv...
Det är mätt utsida fasad (vilket i och för sig är rätt sätt att mäta BYA) så vi borde kanske göra en till mätning så som du gjorde och se om vi är på målet där.
 
Det är ju möjligt att byggaren med stor erfarenhet vet att detta blir inget problem med kommunen. Men det kan också vara så att byggaren gjort en grov tabbe, som han nu skylle på "konstruktionen".

Det jag tycker är lite skumt är just förklaringen om konstruktionsskäl. Be byggaren redovisa varför det blivit såhär. Du tar en risk om felet får bestå, men frågan är om det är en stor risk, eller näst intill omöjligt att det kan bli problem.
 
Personligen så hade jag tyckt att det var bäst att ta tjuren vid hornen och säga som det är till stadsbyggnadskontoret. Det är ju inte ditt fel och förmodligen godkänner de det. Eller hur är bygglovhandläggaren? Är det en normal människa med mycket att göra på jobbet, så borde hon/han se alla fördelar som finns med att låta det passera som en liten avvikelse.
 
Orsaken till att byggaren tyckte det var lämpligt att förlänga huset var för att kunna ta av last från en rätt bred glasdörr och enligt byggingenjör jag talat med så var det nog korrekt gjort (dvs. förarbetet till bygglovet var inte helt perfekt).

Det är kanske lika bra att köra detta med öppna kort gentemot stadsbyggnadskontoret. Det som dock talar emot att man ska släppa det som en liten avvikelse utan att kurra är ju att den lilla avvikelsen är skillnad mellan att följa detaljplan och inte...
 
Hemmakatten
Jag hade, precis som Marlen, kontaktat kommunen. Inte roligt om detta upptäcks om några år. Även om det går 10 år så preskriptionstiden är över så är det fortfarande ett svartbygge i dessa delar. Mycket bättre att få ett besked från kommunen nu. Utifall kommunen är omedgörliga så kan du nu kräva byggaren att han åtgärdar. Det kan du inte göra om några år.

Vi fick mitt under vårt bygge be om att få bygga ut gaveln med 3dm, just pga konstuktionsmiss. Det gick bra, men vi hade redan gått över planbestämmelsens byggarea med åtskilliga kvm så några kvm till gjorde nog ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.