HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad menar du är nackdelen med rundade hörn?
"nackdelen med rundade hörn". Jag har ett rum med rundade hörn. Inget passar där. Inga tavlor går att hänga upp, runda soffor finns det inte många av, hopplöst med ett bord eller skåp.
 
  • Gilla
Lovisasj och 6 till
  • Laddar…
Så tråkigt producerat avsnitt av SVT. Förra veckans avsnitt med tjejen som gjorde allt var grymt bra däremot.

14 millar är svårt att svälja….
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Om man får flika in med något positivt bland all kritik så tycker jag att bänkskivan på köksön var fin. Den syntes tydligare i TV-programmet än i annonsen på Hemnet. Någon som vet vad det var för material?
 
  • Gilla
jonaskop och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
N Nilsson i Boda skrev:
"nackdelen med rundade hörn". Jag har ett rum med rundade hörn. Inget passar där. Inga tavlor går att hänga upp, runda soffor finns det inte många av, hopplöst med ett bord eller skåp.
Får bli en fåtölj eller växt då.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nu ska dem sälja för utgångspris 11 miljoner. Hur ser marknaden ut i området? Lättsålt?

Tråkigt att det blev som det blev, men kan tycka att det var extremt naivt, bygga ett sånt hus om man inte tar höjd för att det kan dra iväg.

Blir det hyresrätt för familjen nu tro? betala av lån på ingenting?
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
MONTREAL
  • Laddar…
P
S Strontus skrev:
Varför skriver man artikeln som om currylinjer vore riktiga? "En currylinje är en form av jordstrålning – en sorts energifält som finns i ett regelbundet rutnät över hela jorden."
Det är ett referat av programmet. Byggahusredaktionens egen uppfattning kan vara något helt annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Zixten Zixten skrev:
För övrigt var ju huset fint, men jag skulle nog ändå velat ändra på några detaljer för att det kulle passat mig bra.
Ja, huset var lite koolt, men kanske opraktiskt i vissa avseenden. Som någon redan påpekat så är platt tak i Sverige inte alltid det bästa valet, och rundade hörn är knepiga.

Övervåningen tilltalar mig, men jag skulle ha lagt badrummet intill sovrummet. Lite femtonspel med rummen på övervåningen skulle nog lösa det. På interiörbilderna på Hemnet ser det fint ut, förutom att inredningen är tråkigt färgsatt. Lite för mycket olika nyanser av grått för min smak.

Fyra sovrum! Planerar paret fler barn eller har de ofta många gäster, månntro?

Har teveprogrammet anmälts till Granskningsnämnden än? Alla får vi förstås tro på vad vi vill men i SVTs uppdrag ingår att vara saklig. Det är knappast sakligt att okritiskt anamma vidskepelse.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, huset var lite koolt, men kanske opraktiskt i vissa avseenden. Som någon redan påpekat så är platt tak i Sverige inte alltid det bästa valet, och rundade hörn är knepiga.

Övervåningen tilltalar mig, men jag skulle ha lagt badrummet intill sovrummet. Lite femtonspel med rummen på övervåningen skulle nog lösa det. På interiörbilderna på Hemnet ser det fint ut, förutom att inredningen är tråkigt färgsatt. Lite för mycket olika nyanser av grått för min smak.

Fyra sovrum! Planerar paret fler barn eller har de ofta många gäster, månntro?

Har teveprogrammet anmälts till Granskningsnämnden än? Alla får vi förstås tro på vad vi vill men i SVTs uppdrag ingår att vara saklig. Det är knappast sakligt att okritiskt anamma vidskepelse.
Paret försöker sälja sin bostad så några fler barn blir det nog inte!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla får vi förstås tro på vad vi vill men i SVTs uppdrag ingår att vara saklig. Det är knappast sakligt att okritiskt anamma vidskepelse
Det är ju noll skillnad mot annan vidskepelse så ...
Exempelvis helgmålsringning, gudstjänster är lika illa det.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Rundade hörn och platta tak kostar inga 14 miljoner. Det är ju bara några timmar extra. Huset i sig verkar ganska enkelt byggt men 5 miljoner på markarbeten och vad som skulle kunna vara dyra ytskikt interiört drar nog ifrån.

Kollade på planen och förstod grejen med bron. Övervåningen är gjord för tillgänglighet. Om ateljén blir kök/mat kan du leva i rullstol där uppe. Kanske sades i programmen... spolar alltid
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Fint genomtänkt hus men det lär ju kosta ytterligare ett par miljoner att färdigställa allt med garaget, komplementbyggnaden och framförallt den stora tomten. Nu ska tydligen kommunalt VA dras in i området och det kommer att bli höga obligatoriska anslutningsavgifter och extra grävning och kanske sprängning för det. Väldigt trist för dem när det alldeles nyss lagt jättemycket pengar på egen dricksvattenbrunn, grävning av eget avlopp med reningsverk och markbädd med infiltration. Otur med tajmingen har de verkligen haft med tanke på pandemin, inflationen och räntorna.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad menar du är nackdelen med rundade hörn?
Rundade hörn inomhus gör det väldigt svårt att möblera, och att möblera om.

På bilderna finns få möbler i huset, något som kanske de som byggt gillar, men hus ska stå länge, och inredningstrender kommer och går. Nya ägare, nya familjekonstellationer och nya tider ger upphov till behov att ändra inredning.

P.g.a. de stora glaspartierna från golv till tak, och vägg till vägg, så skapar man också begränsningar vad avser möbleringen och flexibiliteten i "hur man bor".

Totalt sett, så har just det här huset bristande väggytor för möblering.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
C
S skogaliten skrev:
Rundade hörn inomhus gör det väldigt svårt att möblera, och att möblera om.
Så även t.ex. öppen planlösning. Men form före funktion är väl nutidens melodi? Trots att man kallar det funkis...
 
  • Gilla
  • Älska
Joakim654 och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Var det ett garage och ett förråd bredvid eller vad?
 
B ByggCD skrev:
Ma kan tycka vad man vill om vad som är hoax om currylinjer, I forna tiders Sverige byggdes hus och ladugårdar ofta längs/efter dessa linjer. Vi flyttade vårt sovrum efter att ha gått runt med två avklippta kemtvättgalgar i nypan och konstaterade att de snurrade i vårt sovrum . Sedan sov vi mycket bättre. På sommarstället växer en björk som delat sig i tre från roten. Jag kollade upp den och - jodå currykors där med. Så även om du inte tror på det - varför bygga in ett problem i huset som går att undvika med en så billig mätinstrument som hälften av en avklippt kemgalge i varje nypa.
Wow bevisa detta och du får en miljon. Finns flera som utsatt belöning till dom som kan bevisa att sådant hokuspokus fungerar😂
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.