ftx ??
 
bryggstun skrev:
ftx ??
FTX är en förkortning för Frånluft -Tilluft Värmeväxling.
Man suger alltså ut använd luft från bad- toalett, tvättrum och kök,
och överför värmen i denna luft till till-luften som leds in i sovrum och vardagsrum.

På så sätt tar man till vara på 80% - 95% av värmen i luften.

Tilluften behöver alltså inte värmas upp på nytt :)
 
Hemmakatten
Det finns ju vattemantlade kaminer, om man inte vill hålla på med ved.
 
Hemmakatten skrev:
Det finns ju vattemantlade kaminer, om man inte vill hålla på med ved.
De flesta kaminer eldas väl med ved?
 
Ja, även en vattenmantlad kamin borde ju eldas med ved.

Jag kan nog hålla på lite med ved men jag vill inte vara beroende av att behöva elda.

Lite hjälpeldning när det är 20-30 minus kan jag syssla med.

Träd till ved av diverse trädslag finns det och traktordriven hydraulisk vedklyv av gammal hederlig typ. (bara en enkel klyv. Ingen kap).


Det där ftx: är det samma som frånluftsvärmepump?

Ibland undrar jag om folk är rädda för att slita ut tangentbordet eller nått när man ska ha förkortningar på allt!
 
Redigerat:
Ftx är frånluftsåtervinning. FLVP är frånluftsvärmepump.

Vattenmantlad kamin med pelletsmatning?
 
Förkortningar är bra när man skriver på telefon. Förvånansvärt många kör också med pekfingervalsen.
 
bryggstun skrev:
...

Det där ftx: är det samma som frånluftsvärmepump?

Ibland undrar jag om folk är rädda för att slita ut tangentbordet eller nått när man ska ha förkortningar på allt!
Nej, det är väl bara att man är lite lat. Ett tangentbord är väl nästan gratis numera.

FTX = frånluft tilluft återkoppling av värmen. Bäst att du läser här:

http://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/
 
Jösses! Jag kan ha bott i ett hus med FTX i ca. 35-40år och jag har aldrig hört den förkortningen.

Kallar den bara "värmeväxlarn". Huset är ungefär 40 år gammalt och även värmeväxlarn.
Jag blir irriterad på det svaga knappt hörbara ljudet som hörs. Troligen fläkt och luft-ljud.
Tycker även att det drar lite ibland.

Dessutom brukar jag fundera på vad som finns inuti rören efter 40år. Dom har blivit rengjorda en gång men det blev ju knappast kliniskt rent.
 
jordvärmetunnel för ventilationen och luft till vatten värmepump till ett elementsystem med självcirkulation med en kamin med värmemantel då är du bra rustad
 
byggarätt skrev:
jordvärmetunnel för ventilationen
Fet risk för mögel i sådana tunnlar, med risk för att en massa sporer sugs in i huset. Jag skulle aldrig utsätta mig för en sån hälsorisk för att spara några stackars kilowatttimmar.
 
Hemmakatten
KnockOnWood skrev:
De flesta kaminer eldas väl med ved?
Ursäkta. Det skulle förstås stå vattemantlade PELLETSkaminer.
 
Jordvärmetunnel? Har aldrig hört talas om nånn som har det.
Är det nått som är vanligare i södra sverige?
 
K
bryggstun skrev:
Jordvärmetunnel? Har aldrig hört talas om nånn som har det.
Är det nått som är vanligare i södra sverige?
Har aldrig stött på det i verkligheten, men flera gånger i teorin. Låter som något som kanske finns i Tyskland....

Men den stora vinsten borde väl vara att förvärma luft i norrland där det är kallt oftare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.