Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag bor i ett litet hus på arrenderad tomt med en iordninggjord parkeringsplats på tomten och har just blivit ägare till en fin husbil som står där. Min granne är inte dock inte lika förtjust och gör vad hon kan för att jag inte skall kunna ha min husbil på min parkering. Hon har klagat hos markägaren och fått svar att ingen garanti om sol och utsikt ingår i arrendet. Hon har anmält mig till Byggnadsnämnden för: Otillåten parkering av husbil. De kommer att göra en inspektion så småningom, när de hinner. Grannen stöder på den nya lagen om uppställning på egen tomt under uppställningssäsongen utan krav på bygglov och kräver att min bil skall stå 4,5 m från hennes tomtgräns. Grannen har rätt i att lagen säger så men min husbil är inte uppställd, den är parkerad i väntan på nästa resa. Hur övertygar jag i första hand BN och i andra hand grannen om att min bil är ett fordon, skattad och trafikförsäkrad, och att parkering har jag rätt att göra ända intill tomtgränsen. Fler som har samma problem?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Ibland på den här sidan tänker skribenter bara på sina egna rättigheter. Det kan vara värdefullt att sätta sig in i andras situation och försöka visa hänsyn och hitta en kompromiss . Men om du är ihärdig får du säkert rätt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
F forsåker skrev:
men min husbil är inte uppställd, den är parkerad i väntan på nästa resa.
Vad är skillnaden?
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Med uppställd menas att en båt, husvagn eller husbil får säsongförvaras på egen tomt utan bygglov efter ny lag från 1/7 2017 med vissa restriktioner, bl a 4,5 m från tomtgräns. En parkerad bil är tillfälligt inte aktiv ute i trafik men den är skattad och trafikförsäkrad vilket inte behöver gälla vid uppställning.som i så fall innebär Körförbud
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
F forsåker skrev:
Med uppställd menas att en båt, husvagn eller husbil får säsongförvaras på egen tomt utan bygglov efter ny lag från 1/7 2017 med vissa restriktioner, bl a 4,5 m från tomtgräns. En parkerad bil är tillfälligt inte aktiv ute i trafik men den är skattad och trafikförsäkrad vilket inte behöver gälla vid uppställning.som i så fall innebär Körförbud
Uppställning innebär väl inte körförbud?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Uppställning innebär väl inte körförbud?
Nej, men ett fordon som inte är skattad och inte trafikförsäkrad verkar automatiskt få körförbud.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, men ett fordon som inte är skattad och inte trafikförsäkrad verkar automatiskt få körförbud.
Nej, ett oförsäkrat och oskattat får inte körförbud. Det får brukandeförbud. Körförbud har bara med besiktning att göra.
 
  • Gilla
antstein och 1 till
  • Laddar…
Om man får parkera på gatan utanför kan du ställa den där. Då kan du t.o.m. ställa den utmed hennes tomt om du känner för att vara jävlig.
 
  • Gilla
JPA666 och 1 till
  • Laddar…
Är det en stor eller liten husbil? Är det en mindre så skulle jag ta den till affären en gång i veckan eller varannan och parkera den lite olika så att det verkligen syns att den brukas
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ibland på den här sidan tänker skribenter bara på sina egna rättigheter. Det kan vara värdefullt att sätta sig in i andras situation och försöka visa hänsyn och hitta en kompromiss . Men om du är ihärdig får du säkert rätt
Ibland (ofta) blir jag trött på människor som tror att alla andra dj.vlas med dem bara för att.

Ägande/arrende/hyreskontrakt ger inte rätt till mer än det omfattar!!!! Allt därutanför ger motsvarande rätt till den har motsvarande kontrakt på den egendomen!
Det innebär bland annat utsikt!

Vill man inte acceptera det så får man köpa/arrendera/hyra en tillräckligt stor egendom så att det inte blir ett praktiskt problem.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Är husen hyrda också, eller är det bara marken de står på som ägs av annan? Om allt är hyrt har du ju fastighetsägarens tillstånd, så då är det rimligen ok, annars har du de 4,5 metrarna att förhålla dig till då tomträttshavaren kan hävda de rättigheter som fastighetsägaren normalt har vid denna typ av gränsfrågor.

Kan du byta plats på bil och husbil för att blidka grannen? Att någon i vissa lägen helst inte vill ha en 6 m lång plåt- och glasvägg i tomtgränsen kan man ju faktiskt förstå, även om det är en redan hårdgjord parkeringsyta där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ta några foton när du är ute med husbilen och sätt på datumfunktionen och kanske geotag med och maila till BN,...
 
Om jag förstår det rätt så har du plats för både bil och husbil på tomten. Hur kommer det sig att du inte byter plats på dem?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väl bara att köra husbilen lite då och då. Ta den till affären nån dag. Flytta runt den lite. Då är den helt klart parkerad, inte uppställd.

Bäst är väl att prata med grannen, förklara läget och se om ni kan hitta en lösning tillsammans som gör båda nöjda. Kan handla om väldigt små saker som gör grannen lycklig och som samtidigt löser hela frågan om parkering vs uppställning.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.