Det är historiskt. Från början när man elektrifierade järnvägen och det inte fanns frekvensomsriktare använde man seriemagnetiserade likströmsmotorer. Den funkade bäst med likström. Växelström gav ökad gnistbildning i kommutatorn, mer vid högre frekvens. Å andra sidan blir transformatorer större för lägre frekvens och vid likström funkar dom inte alls. 50/3 blev en lagom optimal kompromiss.

/m

Edit: Det här inlägget är svar på varför järnvägens elnät har 16 2/3 Hz.
 
Tycker inte ni ska oroa er för kraftledningar. Speciellt inte om kabeln är nedgrävd. Själv så skulle jag inte bygga huset om luftledningar skulle vara krav enbart därför den är så jäkla ful ;)

Har jobbat med högspänning dagligen i några år nu och är än så länge hyfsat normal :surprised: Har även på senare år börjat med AMS (Arbete Med Spänning) där vi jobbar med isolerade stänger direkt på spänningar upp till 130kV. Har kollegor som utövar "barhandsmetoden" där man arbetar i isolerad korg med händerna direkt på 130kV.. de flesta är normala;) och utan men pga av strålning..

..så känner ni bara att ni vill kosta på och gräva ned kabel åt nätägaren så tycker jag att ni ska köra på :)
 
Linjemontoren skrev:
Har kollegor som utövar "barhandsmetoden" där man arbetar i isolerad korg med händerna direkt på 130kV.. de flesta är normala;) och utan men pga av strålning..


...än så länge, ja. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.