MathiasS skrev:
Nu tror jag vi är en lösning på spåren:

[bild]
Haha.
Hade en fast lite större :)

Konstig att min V70 får dra mindre än min gamla 855(1520kg). Konstigt och synd :S
 
inte konstigt, det beror sannolikt på att den har högre tjänstevikt.
 
MathiasS skrev:
inte konstigt, det beror sannolikt på att den har högre tjänstevikt.
Klart. Den har lägre tot. vikt. 1980 kg. V70 2180 kg.
 
Göran.W
kamilenski skrev:
Klart. Den har lägre tot. vikt. 1980 kg. V70 2180 kg.
Måste ta tillbaka mitt påstående att bilen skulle vägas upp för nu har allt klarnat för mig då jag trode det inte var en så tung bil innan.
Siffrorn nedad är från en v70 diesel men kan skilja lite beroende på vilken utrustning den har.
Tjäste vikt 1630 kg
Max last vikt 530 kg
Total vikt 2160 kg
Max släpvagns vikt b kort 1340 kg
Då ligger begränsningen i att man kommer upp i 3500 kg
Total vikt 2160 kg + 1340 kg släp = 3500 kg

Det man gör då är att man sänker max last vikt på bilen som då gör att man får dra mer.
Då blir det tex så här.
Tjäste vikt 1630 kg
Max last vikt 370 kg
Total vikt 2000 kg
Nu får man helt plötsligt dra 1500 kg med b kort
Total vikt 2000 kg + släp 1500 = 3500 kg

I tjänste vikten ingår bilen full tankad och en förare på 70 kg så en max last på 370 kg bör räcka rätt långt.

Tror en sänkning av total vikten räknas som en begränsag registrering besiktning med enbart vägning om bilen redan är besiktigad.

Det är inte ovanligt att folk sänker last vikten så det är inga konstigheter utan borde gå att fixa tämligen fort.
Ev ska bilen vägas och då ska alla bra att ha grejor ut innan vägningen så det bara finns det som fanns i bilen när den var ny samt den ska då vara full tankad.
Det är super viktigt att man värkligen tömmer bilen för annars kan få högre tjänste vikt.

Ring bil provningen och hör hur det funkar.
 
kamilenski skrev:
Är det en utedass du visar? ;)

Fått veta att Adria ligger bra till med vikten. En 542 för 5 pers 1200kg.

Letar vidare.

p.s. vad ni är kinkiga ;)

Problemet kommer när man är ute och kör och polisen har tillgång till en våg, då är man ofta rätt körd. Husvagnstillverkarna skiter rätt fullständigt att folk lastar både in grill/cyklar/tält och allehanda grejer i vagnen. Ofta är inte lasten som man får plocka in i husvagnen särskilt stor. Efter du fyllt på med lite kläder och några stekpannor så får du ofta inte ha så mycket mer. Så ett råd är att kolla lite över hur mycket man kan lasta i husvagnen också.
 
Göran.W
Locos skrev:
Problemet kommer när man är ute och kör och polisen har tillgång till en våg, då är man ofta rätt körd. Husvagnstillverkarna skiter rätt fullständigt att folk lastar både in grill/cyklar/tält och allehanda grejer i vagnen. Ofta är inte lasten som man får plocka in i husvagnen särskilt stor. Efter du fyllt på med lite kläder och några stekpannor så får du ofta inte ha så mycket mer. Så ett råd är att kolla lite över hur mycket man kan lasta i husvagnen också.
Där har du en poäng.
Det finns vagnar som har så låg last vikt som 90kgq(;^;)p har jag hört
Då kan man lasta 2 st gasol tuber och kläderna resten får bli hemma eller lastas i bilen men då får man se upp med vikten där med om man är många personer i bilen.
 
Hittade en Adria tot 1200 som lastar 130 kg. Inte mycket det. Vet att man väger ekipage på ostkusten. Får fundera vidare.
Det blir ett samtal med bilprovningen på måndag.
 
Hur många av er har blivit stoppade och vägda med husvagnen?
 
kamilenski skrev:
Hur många av er har blivit stoppade och vägda med husvagnen?
När vi ska kappsegla i sm och vm väger dom både oss och båten. Båten får inte väga för lite och vi får inte väga för mycket, tänk så bakvänt. :)
 
Göran.W
kamilenski skrev:
Hittade en Adria tot 1200 som lastar 130 kg. Inte mycket det. Vet att man väger ekipage på ostkusten. Får fundera vidare.
Det blir ett samtal med bilprovningen på måndag.
Hur gick samtalet till bil provningen?
 
Göran.W skrev:
Hur gick samtalet till bil provningen?
Det gick bra :)
Vagnen kan vägas upp till 1300kg. Då blir det 230kg som får lastas. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.