E Mats Lindfors 2 skrev:
Jodå de har enligt förvaltningslagen en upplysninskyldighet men där jar flera peroner missat totalt.
Dessutom påpekar t.ex Växjö LM att det första de de gjorde innan de fortsötter handläggningen var att kontrollera ombdet öht gick att genomföra
Och det tror du dom gör gratis? Klart dom måste kunna sätta sig in i ärendet innan dom kan ge ett besked.
Sen att du fått ett svar från en nu pensionerad lantmätare som inte stämmer med verkligheten är ju isf hans fel och inte dom som jobbar där nu.
Du hade kanske inte gett han all information som det är och därför fick ett felaktigt svar.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Hur vet du att paradisäppelträdet egentligen är inblandat i det här om det var 15 år sedan? Har grannen sagt det?
 
K Kirre2 skrev:
Hur vet du att paradisäppelträdet egentligen är inblandat i det här om det var 15 år sedan? Har grannen sagt det?
TS raserade förvisso delar av grannens tomt också när han grävde lite under sitt garage... Men det framgår av tidigare inlägg att relationen till grannen blev dålig efter att han mot grannarnas vilja kapade av trädgrenar som sköt in på hans fastighet (eller ja det är min tolkning, TS själv beskriver det som att han "ansade" trädet ifråga). Se TSs inlägg #15 för detaljer.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är väl så att "genom sig själv känner man andra"
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
TS raserade förvisso delar av grannens tomt också när han grävde lite under sitt garage... Men det framgår av tidigare inlägg att relationen till grannen blev dålig efter att han mot grannarnas vilja kapade av trädgrenar som sköt in på hans fastighet (eller ja det är min tolkning, TS själv beskriver det som att han "ansade" trädet ifråga). Se TSs inlägg #15 för detaljer.
Jag såg det också, men tänkte att det kanske är i ts's huvud som det är nåt problem. Kan ju vara så att grannen släppte det för 14 år sedan...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag såg det också, men tänkte att det kanske är i ts's huvud som det är nåt problem. Kan ju vara så att grannen släppte det för 14 år sedan...
Ah du menar så, det är väl förvisso inte uteslutet att du har en poäng i det. Man kan kanske tänka sig att grannen är lagom taggad på TS byggplaner efter att han a) raserar delar av hennes tomt och b) försöker tvinga till sig delar av hennes fastighet... Men vad vet jag? Trots att hämnden är ljuv och samtidigt är en rätt som serveras bäst kall så kan man tänka sig att senare tids agerande från grannen väckt mer ont blod än den 15 år gamla trädfejden, för all del.

Men får vi tro TS verkar det ju som att situationen varit infekterad sedan han gav sig på grannens paradisäppelträd i varje fall.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Det här har vi ju redan gått igenom. Och jag har redogjort för vad som gäller. Kom med något vettigt istället. Gå tillbaka till mitt inlägg där jag förklarat detta för dig.

Jag försvarar inte någon, jag bara anser att du är en grinig gubbe som inte fått vad du vill och skyller då på att alla andra inte kan sitt jobb. Ett jobb som är relativt komplicerat men som du som totalt nybörjare anser dig ha bättre koll på.

Jag tycker det framgår mer och mer här att du faktiskt förstått vad alla här säger till dig men att du helt enkelt inte vill acceptera att du tänkt helt fel från början till slut. Det är uppenbart när du istället för sakfrågan går på personer här i tråden helt plötsligt.

Ta tag i dig själv och se din egen del i det hela istället för att skylla på alla andra.
Jag har redan sagt att jag ångrade att jag ansökte om Lantmäteriförtättning om officialservitut som sedan spårade ur det verkar ingen lösa utan de som är kvar här försvarar bara LM istället för att inse att de gjorde fel från början men ni som är kvar är kanske lantmätare själva eller har någon koppling till de eftersom ni försvara lantmätarna och jag hoppats att jag skulle få lite hjälp att komma ur en lantmäteriförrättning som spårat ur men det får jag uppenbarligen inte så nu läggeh jag ned och slutar med att varna alla för art ens starta en lantmäteriförrättning om ni inte absolut måste.
Speciellt i Västerås
Och måste ni så ta in fast pris
Tack för mig!
 
  • Ledsen
Bror9
  • Laddar…
Kan man få fast pris från LM???
 
N
E elmont skrev:
Kan man få fast pris från LM???
Yes, i de fall det går att lämna ett fast pris. Inte alla fall.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N
(y)(y)
E Mats Lindfors 2 skrev:
Jag har redan sagt att jag ångrade att jag ansökte om Lantmäteriförtättning om officialservitut som sedan spårade ur det verkar ingen lösa utan de som är kvar här försvarar bara LM istället för att inse att de gjorde fel från början men ni som är kvar är kanske lantmätare själva eller har någon koppling till de eftersom ni försvara lantmätarna och jag hoppats att jag skulle få lite hjälp att komma ur en lantmäteriförrättning som spårat ur men det får jag uppenbarligen inte så nu läggeh jag ned och slutar med att varna alla för art ens starta en lantmäteriförrättning om ni inte absolut måste.
Speciellt i Västerås
Och måste ni så ta in fast pris
Tack för mig!
Härlig självinsikt
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rådet är bra. Starta inga förrättningar hos Lantmäteriet om ni inte måste. Och var överens först. De är dyra lekledare.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
E Mats Lindfors 2 skrev:
Alltså vad gör man när grannen inte ansar grenarna, jo då ansar men de själv med stöd av jordabalken....
Så enkelt är det
..Och vad gör då grannen ? ..ger dej ett stort jävla finger nästa gång du vill ha hjälp.

Så enkelt är det.

Om grenarna växer in på granntomten så skapar de en olägenhet för grannen, vad gäller gräsmattan skiter jag fullständigt i hur de sköter den men vad gäller den gemensamma hagtornshäcken i tomtgränsen så ska den klippas på bägge sidor för att fortsätta vara grön och när man slutar med det så blir den yvig och till slut tom på grönska när grannen slutar klippa den så där finns ett gemensamt intresse.
Granenn väljer hur han sköter sin sida och du din..

Grannen kasnke inte bryr sej så mycket om hur den ser ut, eller kanske gillar när den växer naturligt.

Men när fastighetsbolag som detta köper grannfastigheten enbart för att hyra ut den och tjäna pengar så blir man rätt ledsen, hade varit bättre om det hade blivit en köpare som avsett att bo där.
Samma fenomen har ju uppmärksammats i Skellefteå där fastighetsbolag dammsuger marknaden på bostäder och slår mynt av bostadsbristen....
Trist utveckling...
Visst är det så, jag skulle inte gilla om det skedde med någon av mina granntomter, men det är inte så mycket att göra åt saken.

Att jag själv skulle köpa grannfastigheten när den ligger ute till försäljning hör ju till de dumma kommentarerna i detta forum, hur tänkte du där?
Vaddå ? det är det ENDA sättet om du vill bestämma hur granntomterna sköts och vad som försejgår där.

Ägaren bestämmer, och vill du bestämma så ser du till att äga fastigheten.

Så enkelt är det.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Visst är det så, jag skulle inte gilla om det skedde med någon av mina granntomter, men det är inte så mycket att göra åt saken.



Vaddå ? det är det ENDA sättet om du vill bestämma hur granntomterna sköts och vad som försejgår där.

Ägaren bestämmer, och vill du bestämma så ser du till att äga fastigheten.

Så enkelt är det.
Precis! Köp! Även om du sen hyr ut har du makt att bestämma över hur det sköts.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag har redan sagt att jag ångrade att jag ansökte om Lantmäteriförtättning om officialservitut som sedan spårade ur det verkar ingen lösa utan de som är kvar här försvarar bara LM istället för att inse att de gjorde fel från början men ni som är kvar är kanske lantmätare själva eller har någon koppling till de eftersom ni försvara lantmätarna och jag hoppats att jag skulle få lite hjälp att komma ur en lantmäteriförrättning som spårat ur men det får jag uppenbarligen inte så nu läggeh jag ned och slutar med att varna alla för art ens starta en lantmäteriförrättning om ni inte absolut måste.
Speciellt i Västerås
Och måste ni så ta in fast pris
Tack för mig!
30 sidor tråd, tog betydligt längre tid att ta sig igenom. Lite som lantmätaren nog kände. :)

Du kontaktade en (äldre, manlig, pålitlig) lantmätare för ett bra tag sedan och fick då en prisuppgift.
Då vi inte vet vad du sagt i sammanhanget så är det lite svårt att veta om han baserat på det han fick reda på av dig kunde avgöra att det här var något som skulle kosta något helt annat och dessutom inte vara praktiskt genomförbart.

Baserat på hur de ovanstående 30 sidorna utspelat sig gissar jag att han, den äldre manliga lantmätaren faktiskt kan ha varit sanningsenlig och gett dig en korrekt uppgift på vad ett motsvarande ärende som han uppfattat att du haft skulle kosta, åtminstone i rätt härad.

Sedan nämner du att de borde nämnt båtnad och väsentlighetskravet.
Även om han inte nämnt dem ordagrant så känns det inte helt orimligt att det i samtalet kan ha förekommit någon antydan om att man bör ha någon vinst och ett egentligt behov av en tjänst som man är beredd att betala 50.000 för.
Om du inte hade haft det hade det väl varit vägledande och avrådande nog?

Att det sedan under arbetets gång visat sig vara en betydligt större dynghög än de förväntat sig som de skulle börja gräva i och att ärendet visat sig vara både dyrare och meningslösare än förväntat kommer som sagt inte helt som en överraskning. Du var ju beredd på att det skulle kosta dig 50', nu är det uppe i 60. Se till att de avslutar ärendet så snart som möjligt och betala fakturan som du blivit rådd till ovan. Därefter kan du börja processen med att få den nedskriven och krediterad.
Dock skulle jag rekommendera dig att avstå från det senare, då du nog behöver ett juridiskt ombud som formulerar det, då dina argument ovan inte varit särskilt övertygande.
Men då lär den kostnaden snart överskrida eventuell kreditering.

För att hantera ditt ursprungsproblem (gaveln, inte äppelträdet) skulle jag dock rekommendera att du ber dem utföra en gränsutvisning. Det är något som är betydligt billigare och som du kan få till en fast kostnad.
Du nämner att det är onödigt då det gjordes av den kommunala lantmätaren när huset byggdes på 70-talet.
Dock så fanns det inte kommunala lantmätare på 70-talet. De kom först under 90-talet,
Och att en lägesbestämning under en slutbesiktning på 70-talet skulle gått för fort känns inte helt chockerande.

Då ritningen som delats ut inte är den tydligaste och gränsmarkeringar saknas så är det inte alls orimligt att gränsen går vid husväggen eller vid tak-kanten. Att huset är ett visst antal meter från vägens asfalt är inte heller pålitligt. Själv har jag asfalt några decimeter in på en del av framsidan, en halvmeter ut från tomtgränsen på en annan.
Själv har jag fått hjälp av en bekant mät-tekniker (som jobbar på privat byggföretag, inte lantmäteri) som stakade ut mina tomtgränser. Han mätte in var en saknad gränspinne borde suttit, men fick bara ner käppen han slog i några decimeter, sedan träffade han på gränsröret...

Men för att undvika oklarheter, be som sagt om ett fast pris och berätta att du enbart är ute efter en gränsutvisning. Dvs, de kommer dit och mäter upp var gränsen går och markerar det med tillfälliga markerings-pinnar (eller stift, färg etc. beroende på vad som går. träkäppar är knepiga att sätta i sten exempelvis)

Att mäta är att veta.
(Har du tur är en tillräckligt bra inmätning gjord i samband med ditt arbete 2008 och finnas med i dwg-filen, i så fall har du ju facit redan där och om den också säger att den går utmed fasaden så är behovet av en utsättning borta.)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förhoppningsvis driver grannen det till fogden och TS tvingas ta ned den del av sitt garage som han medvetet inkräktar på grannfastigheten med.
Fogden lär inte göra något. Fogden är till för skapa balans i en vardagsekonomi, varför skulle dom ens bry sig om ett olaga intrång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.