Den nedre tapeten hade vi också på verandan i vår sommarstuga, troligtvis uppsatt 1942 då även köket fick linoleummatta. Om man får tro på resterna av Hufvudstadsbladet som fanns under.
 
Redigerat:
Våra fönsterbänkar var byggda i trä och masonit och målade så att de liknar Kolmårdsmarmor. På samma sätt är dörrarna målade så att de liknar ek. Våra dörrar har en enkel spegel. Men de i källaren har faktiskt tre speglar, men inte lika många dekorationer som den på bilden här.

Uppe i huset har dörrarna handtag i bakelit. I källare när det en mycket vackrare variant, som också ser lite äldre ut, med trätrycken. Förmodligen tyckte de att de var fulare och billigare då när de byggde.
 
pinebar: Likadana dörrar med en stor spegel som hos dig är det i min svärfars föräldrahem, byggt tidigt fyrtiotal. Vi har också en sådan variant i vårt hus, i klädkammaren. Men på den finns det en dekorlist runt spegeln.
 
pinebar skrev:
Våra fönsterbänkar var byggda i trä och masonit och målade så att de liknar Kolmårdsmarmor. På samma sätt är dörrarna målade så att de liknar ek. Våra dörrar har en enkel spegel. Men de i källaren har faktiskt tre speglar, men inte lika många dekorationer som den på bilden här.

Uppe i huset har dörrarna handtag i bakelit. I källare när det en mycket vackrare variant, som också ser lite äldre ut, med trätrycken. Förmodligen tyckte de att de var fulare och billigare då när de byggde.
Intressant! Det skulle väl tyda på att 40-talet var en brytningstid då funkis och pre-funkis samexisterade. Att funkisen inte slog helt igenom bland det stora flertalet? Eller?

De vackra skåpen som fanns i pinebars hus såg ju inte vidare funkis ut!

För att återkomma till den glasade innerdörren.....
Den kan ha suttit mellan farstun och korridoren för att stänga ute kylan. Eller mellan korridoren och vardagsrummet. Ibland hade man också en öppningsbar glasad del vid sidan om dörren, som också gick att öppna, så att man kunde få en öppning bredare öppning om man ville. Hittar du någon sådan del i källaren?
 
De vackra skåpen tillhörde husets förre ägare :)
Vårt hus är ett egnahem, en byggsats från Stockholms Småstugebyrå, numera Småa.

Att det är en brytningstid tror jag stämmer. Vår grannes hus är från 34 (vårt 38) och man kan faktiskt se lite skillnad på detaljer på fönster och dörrar där. Han har lite mer krusiduller. Vårt har blivit lite förenklat jämfört med hans.
 
AnneFi
Sommartorparn skrev:
För att återkomma till den glasade innerdörren.....
Den kan ha suttit mellan farstun och korridoren för att stänga ute kylan. Eller mellan korridoren och vardagsrummet. Ibland hade man också en öppningsbar glasad del vid sidan om dörren, som också gick att öppna, så att man kunde få en öppning bredare öppning om man ville. Hittar du någon sådan del i källaren?

ja den syns inte så tydligt, men till vänster om dörren står den
andra halvan som är öppningsbar med en enkel rad fönster.
 
AnneFi
GzO skrev:
Den nedre tapeten hade vi också på verandan i vår sommarstuga, troligtvis uppsatt 1942 då även köket fick linoleummatta. Om man får tro på resterna av Hufvudstadsbladet som fanns under.
då kan man nog konstatera att den tapeten var den första som sattes upp.
den övre sitter också i hallen dom kan väl inte haft dom samtidigt, eller?
 
AnneFi
Nu måste jag nog få utnämna mig till fönstertittare nummer ett!
skäms faktiskt lite men jag har tittat in i alla husen på min gata.
hade jag inte varit så feg så hade jag nog knackat på och frågat om jag fått komma in och titta.

glasdörrarna har jag sett i fler hus, en som är exakt lika dan som min, en med stor glasruta i samma glas som jag har i ytterdörren och en med tre stora rutor också samma glas som min ytterdörr.
huset med likadan dörr som mig hade dörrfoder i samma träslag som inte var helt släta men inte jätte profilerade heller.
deras garderober var också i samma träslag med spegeldörrar (inte som i min källare utan tre stora speglar). jepp, jag tittade nog på tok för mycket.

såg två kök också. ett rödorange med släta luckor och ett mörkblått likt mina underskåp. verkade inte som att husen hade några taklister någonstanns, var det inte vanligt eller har alla tagit bort dom?

golven kunde jag tyvärr inte se.
 
På fyrtiotalet och framåt är taklister optional... :)
Jag har bott i några lägenheter (stenhus) byggda på fyrtiotalet och inte i någon fanns faktiskt taklister. Jag tycker att det kan vara riktigt trevligt faktiskt. Istället kan man dra ner takfärgen en bit på väggen för att "höja" taket lite.
 
AnneFi
konichiwa girl skrev:
På fyrtiotalet och framåt är taklister optional... :)
Jag har bott i några lägenheter (stenhus) byggda på fyrtiotalet och inte i någon fanns faktiskt taklister. Jag tycker att det kan vara riktigt trevligt faktiskt. Istället kan man dra ner takfärgen en bit på väggen för att "höja" taket lite.
vi har inte heller en enda (också stenhus), vet inte om jag vill ha några faktsikt.
vi får se hur taket blir när vi har gipsat det :D
 
I stenhus tycker jag faktiskt att det kan vara trevligt med ett skrovligt/strukturerat tak. Det var väldigt modernt med att använda en typ av teknik med sandspackel för att få struktur i taket. Nu kommer jag inte ihåg vad den heter dock... Gips är rätt främmande för ett fyrtiotalshus.
 
AnneFi
konichiwa girl skrev:
I stenhus tycker jag faktiskt att det kan vara trevligt med ett skrovligt/strukturerat tak. Det var väldigt modernt med att använda en typ av teknik med sandspackel för att få struktur i taket. Nu kommer jag inte ihåg vad den heter dock... Gips är rätt främmande för ett fyrtiotalshus.
det tror jag nog att det är, men vi hade tänkt sänka hela taket så att det blir jämnt.
i övrigt så är min sambo emot allt med att sätta reglar och skivor på insidan av stenhus.
han ska laga alla väggar sedan filtar han dom. jag ville knacka ner allt så vi kunde
tjockputsa om väggarna men det var han inte så sugen på :D

vi får se hur det ser ut när vi bytt elen.

det är nog inte så lätt att sätta upp något heller när allting är "murar rakt"
 
Redigerat:
AnneFi
konichiwa girl skrev:
Har du kollat något på Stockholms länsmuseums hemsida? De har fin information om lite modernare byggnader. [länk]
tack! vilken trevlig sida, tycker dock att det är lite tråkigt att det inte fanns så mycket bilder om 40 talet. fram till 30 tal var det flera.
 
AnneFi
Jaha, då fortsätter jag skriav lite till.. är helt fast i datorn och söker konstant efter lister och socklar som var vanligt i 40-tals hus. tycker inte att det finns så mycket bilder på detta. fler bilder finns det på inredningen i början på 1900-talet.

jagh ar funderat lite och hade kunnat tänka mig smala socklar och lister i denna stilen. även om högre socklar hade varit att föredra i städsynpunkt.
IMG_0766-1.jpg

hur sätter man dessa? sätter man foder hela vägen ner till golvet?
gira i hörn eller inte?
funderar också hur vi ska göra i valven..
ett alernativ är att sätta sockel runt hela valvet ner till, putsa valvet, måla vitt och släppa ca en cm runt om innan tapet.
det andra alternativet är att lägga in plankor, måla vita och sätta foder...

vad tror ni?

jag ska gå ner på kommunhuset i morgon och se om dom har några ritningar på vårat hus för min sambo vill riva väggar... skulle vara roligt att se hur detaljerade ritnigarna är också. har nämligen inga hanbalkar på vinden och taket hänger lite så man undrar om det varit så alltid.

här är en bild taget från mitt kök på vindsdörren
min sambo vill riva upp ett hål runt hörnan och svänga ut trappan. väggen är naturligtvis bärande så man får väl växla av den på något sätt.
anledingarna till att öppna upp är för att få bättre cirkulation på värmen upp till vinden(även om vi också ska intsallera element däruppe när vi inreder) och för att trappan är jäkligt brant och det är i princip bara jag som kan gå i den.

några tankar?
IMG_0768-1.jpg
IMG_0769-1.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.