AnneFi
Hoppas att denna tråden passar in här.
håller på och renoverar min hall i vårat stenhus från 1943.
som såg ut såhär när vi flyttade in.
IMG_0742.jpg
IMG_0745.jpg

och nu har vi kommit såhär långt.
IMG_0754.jpg
IMG_0755.jpg

upptäckte att vissa inbyggander var onödiga eftersom expansionskärlet numera finns nere i källaren på våran nya panna. hela taket ska sänkas jäms med ventilationen till skorstenen.

tänkte ha en sådan här tapet
IMG_0753.jpg

min egentliga fråga är väl vilka lister man hade på 40-talet.
jag hade velat ha höga socklar fast det kan man kanske inte?

köket håller på att bytas till detta
IMG_0701.jpg

jag vill verkligen snygga till mitt hus samtidigt som jag inte vill göra en massa saker som inte passar in.

golvet ska bytas till valnötlaminat och vattenburen värme ska läggas i golvet.

tacksam för lite råd.
 
På 40-talet hade man ganska låga golvlister med ingen eller ytterst liten profil. Fönsterfodren var ganska smala, 60-70 mm. Jag håller precis på att ta bort några såna i vårat kök (renoverat 1948)! Kan ta en bild och lägga in imorgon.
 
Vore jag du skulle jag bestämma mig genast huruvida avsikten är att snygga upp eller skapa ett 40-talskök. I de flesta fall tror jag att det rör sig om två väldigt olika projekt.

Vill du sikta på 40-talet - dvs bedriva en form av byggnadsvård, är det lätt att via en del sökning online samt i böcker från tiden med titlar som husmoderns ABC etc. finna mycket specifika förebilder. Vidare gör t.ex. Kvänum mfl. numera retrokök från denna period. Några tips på ingredienser kan vara begagnad och blocket-inköpt/ny AGA spis, släta överskåpluckor utan speglar, inga spröjsade vitrinskåp så långt ögat når - torde vara lätt att hitta begagnade kök med. Linoleummattor i rutmönster - kan med tur köpas på rot och skäras bort men är ofta torra och spricker, plastimitationerna är otäcka, bättre då med svartvitrutigt golv av tiles, se byggfabrikens mfl. Belysning - se IFÖ electric hemsida, där finns klassikerna. Undvik de medelhavsinspirerade terra cotta uttrycken mm som ofta finns i hus från denna tid - de hamnade där först med charter generationen...
 
Dörrarna är fel, de ska också vara släta, mer i stil med ytterdörren, fast inte nödvändigtvis i teak. Eller med en väldigt enkel spegel.

Vad gäller köket verkar ni redan ha valt väg, dvs att inte återskapa 40-tal.

Fin tapet. Vad ska ni ha för golv hallen?
 
Jag föreställer mig 40-tals tapeter som lite skirare i mönstringen. Så här till exempel:
http://www.tapetorama.se/list.php?p...ber=5999&Searchtype=Simple&category=Wallpaper

Som golv skulle linoleum passa.

Vad gäller dörrhandtag och andra detaljer titta in på byggfabrikens stilguide "funkis"
http://www.byggfabriken.com/

Kolla in det amazonblåa köket:
http://www.kvanum.com/product_overview.asp?lang=1&categoryId={B86D4931-0BD0-48C7-B019-D5EEBB2F5591}
Kallas visserligen 50-tal, men kan nog funka som 40-tal också.
I bakgrunden ser du vad för slags enkla lister som var typiska.
 
Redigerat:
AnneFi
Ska försöka att svara alla.

Jag är inte direkt ute efter att ha allt i 40-tal. jag vill försöka få tillbaka lite.
Jag har haft släta luckor hemma till köket men det kändes helt fel.

Vi ska ta bort det golvet som ligger nu och antingen lägga in parkett eller laminat.
valnöt hade jag tänkt. men vi får först se hur golvet under ser ut.

dörrana var bytta när vi flyttade hit och ingår inte i budget att byta, trots att jag inte direkt älskar dom.

eftersom nästan allt är bytt så tycker jag att det är svårt att veta vilken stilen var som dom byggde huset i men jag vill få tillbaka lite.
Dörrana i källaren är dock gamla och dom har två stora speglar.

hur vet man om dom byggde huset tisdenligt?

har ett hörnfönsterparti och fönster placerade efter rummen, alltså inte symetriskt.
huset är placerat långt fram på tomten.
vad jag läst så verkar detta tyda på funkis.

men mitt hus har också sadeltak.

sambons föräldrars hus som är byggt fem år senare ligger runt hörnan och är byggt med platt tak men med symetriska fönster som är stora med mindre fönster oavför varje. lika dana som min mamma har i sitt hus från 10-20-talet.

hur kan man veta vad tanken var när nästan inget är kvar?
 
Jag tror att du ska bestämma dig lite för vad du ska ha för ambition på restaureringen. Risken finns att allt blir halvdant och duttigt, och att man inte ser någon tanke bakom mer än ett väldigt spretigt uttryck.

Du undrar hur man kan veta vad tanken var när nästan inget är kvar, och mitt förslag är att du försöker hitta något gammalt fotografi på huset. Kanske kan ditt lokala museum eller bibliotek hjälpa till med det. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att fönstren är utbytta, sannolikt har det varit fönster med mittenpost i ert hus och inte de stora perspektivfönster man ser på bilden som jag skulle kunna tänka mig är sjuttiotal. Möjligen har även fönstersättningen ändrats.

Redan på trettiotalet blev spegeldörrar omoderna. Istället hade man släta masonitdörrar. De dörrar ni har i källaren är nog inte original, utan något som tagits omhand för att sättas in i just källaren.

Socklar och lister är helt släta och av mindre dimensioner vid den här tiden. Man började med det redan på trettiotalet. Som taklist kan du sätta in en hålkälslist eller en trappformad, smal list.

Golv: Rutig eller fiskbensmönstrad stavparkett. Linoleummatta, tyvärr nytillverkas inte gamla mönster men spräcklig linoleummatta fanns redan då. Smalspårigt, lackat trägolv.

Köken från den här tiden är verkligen fantastiska. Synd att ni inte vill ha ett sådant!
 
Kolla på bilderna från 2005 här.
Det mesta på de bilderna är original från 1938 och jag tror att stilen inte ändrade sig så mycket fram till 1943. Du kan se både lister, dörrar, fönster kök och beslag på dessa bilder. Tapeterna och vitvarorna är nyare.
 
AnneFi
Jag är jätte löjlig men om det finns en himmel så vill jag att dom som byggt huset ska kunna titta ner och vara stolta över vad vi gör med det.

Dörrarna i källaren ser ut såhär:
IMG_0758-1.jpg

detta är en dammig dörr som tidigare suttit i huset som fögående ägare har plockat ner
IMG_0759.jpg

mina orginal fönster har set ut såhär
IMG_0746.jpg

kan man inte ha lister som är enkla med fasade upptill som skåpen i köket?
 
Dom som hade huset innan er måste ha gillat rosa! Som att bo i en marsmallow! Arkitekten lär ha roterat i sin grav!

Placering av fönstren i hörnen var väl ganska typiskt 40-tal!? Ger fint ljus i rummet. Sedan kanske inte alla hus byggdes i konsekvent funkisstil helt igenom?Spegeldörrarna i källaren tror jag också är äldreän huset. För omoderna för lägenheten, men dög i källaren. Den glasade innerdörren skulle jag däremot tippa är av senare datum än 40-tal.Glasade innerdörrar var visserligen vanliga, men jag är tveksam till spröjsen. Var det något man hatade, så var det spröjs! Allt skulle vara praktiskt och lättstädat med släta ytor. Hade man spegeldörrar så spikade man på masonit på dom. Vad tror ni andra om den spröjsade dörren?
 
AnneFi
Ringde mäklaren idag som sålde huset till dom som vi köpte av för att försöka få tag på bilder från innan renoveringen, tyvärr finns inga bilder från insidan av huset sedan dess eftersom huset var i så dåligt skick. Jag är iaf tredje ägaren. har beställt en bok med gamla bilder från denna orten.
det enda jag har nu som vittnar om vem som byggt huset är dörrarna och dessa två tapeter som fått fram
IMG_0761-1.jpg
IMG_0763.jpg
 
Spegeldörren är definitivt äldre än huset. Vi har sådana i bagarstugan och dom är nog tidstypiska för när den byggdes upp hos oss, 1896. Glasdörren är klurigare. Den känns 40-tal trots spröjsen. Det är en annan formkänsla som liksom trollar bort det där med spröjsbegreppet....om det är nån som förstår vad jag menar...
 
gafsan skrev:
Spegeldörren är definitivt äldre än huset. Vi har sådana i bagarstugan och dom är nog tidstypiska för när den byggdes upp hos oss, 1896. Glasdörren är klurigare. Den känns 40-tal trots spröjsen. Det är en annan formkänsla som liksom trollar bort det där med spröjsbegreppet....om det är nån som förstår vad jag menar...

Kanske det...... Träfärgen skulle kunna stämma med 40-tal. Glasade innerdörrar är nog väldigt tidstypiskt hur som helst. Vi har det i vår 50-tals lägenhet (men utan spröjs). Det är väldigt trivsamt genom att man har möjligheten att stänga ute störande ljud, samtidigt som det ser luftigt ut.
 
Japp, spegeldörrarna med den typen av indelning är vanlig vid sekelskiftet och framåt tjugotalet ungefär. De hör definitivt inte ihop tidsmässigt med huset. Fönsterbänkarna i grön marmor (ser det ut som på min dator) däremot! Vilka pärlor!

Här finns det en bild på vårt (blivande) sovrum som inreddes på trettiotalet. Fodren är ganska tilltagna och är rundade. Ju längre framåt fyrtiotalet man kommer, desto mer krymper de. Någon fasning tror jag inte på. Profilerade lister hör ihop med äldre hus än det du har. Däremot skulle man väl kanske kunna tänka sig en avrundad list som hos oss.
 
AnneFi
konichiwa girl skrev:
Japp, spegeldörrarna med den typen av indelning är vanlig vid sekelskiftet och framåt tjugotalet ungefär. De hör definitivt inte ihop tidsmässigt med huset. Fönsterbänkarna i grön marmor (ser det ut som på min dator) däremot! Vilka pärlor!

Här finns det en bild på vårt (blivande) sovrum som inreddes på trettiotalet. Fodren är ganska tilltagna och är rundade. Ju längre framåt fyrtiotalet man kommer, desto mer krymper de. Någon fasning tror jag inte på. Profilerade lister hör ihop med äldre hus än det du har. Däremot skulle man väl kanske kunna tänka sig en avrundad list som hos oss.
om det hade varit marmor hade jag kanske tyckt om fönsterbänkarna, det är någon typ av laminat.

jag hade verkligen hoppats på högre enkla socklar. är så himla nervös för att sätta tapet med fyra katter som bara skitar ner hela tiden. jag vill kunna torka av ytorna lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.