Vi skall renovera kök och har en liten snutt vägg som gjort sig bättre borta.
Vi kan inte se något på ritningar att det skulle vara bärande...
Kan ni se på kortet om det ser bärande ut :)

Hörn av ett rums golv med synlig träreglar och avbruten gipsvägg, möjlig indikation på icke bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg upp ritningarna istället!
 
Nej, det kan jag tyvärr inte.
En ritning som visar var i huset väggen sitter hade varit bättre.

Normalt sett är väggar som sitter i samma riktning som takstolarna inte bärande (däremot kan de fortfarande vara sidostabiliserande), medan en hjärtvägg mitt i huset på "tvären" mot takstolar ofta brukar vara bärande. Men det finns ju även självbärande takstolar, så ingenting går med säkerhet att uttala sig om från den här bilden.
 
  • Gilla
oskarkk
  • Laddar…
Huset är ett Nässjö hus från -79. Lär kommit i lösa färdiga moduler.
 
Misstänkte det, ser ut som att väggen är mellan två moduler.

Nu kan jag inte modulhus, men det känns som denna vägg vore bärande.
Ritningar ger fler ledtrådar.
 
Tyvärr ingen scanner, så det fick bli foto....
Det är den lilla korta väggsnutten i köket på övervåningen.

Vår tanke är om den är bärande borde det väl kunna lösas med en kraftigare avslutning av väggen....

Fotografi av två våningsplanritningar på ett hus, med övervåning som visar kök och sovrum samt källarplan med bastu och gillestuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sorry... trodde bara jag petade in en bild :) vet inte hur jag får bort.
 
  • Fotografi av ett uppslaget bygglovritning för en vägg på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av en byggritning för en vägg, som är vikt och ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flygfyren
  • Laddar…
Vi försöker även få hjälp av Nässjös hus men det är ju rätt länge sedan :)
De sa att det mycket väl kunde vara självbärande, det var det "normala".
Hade varit enklast om det var så..,
 
Om man tänker ta bort väggen i vilket fall som helst kan man testa genom att helt brutalt såga av en regel med handsåg: om sågen nyper fast är väggen bärande. Då får man sluta såga, sätta upp stämp och bära av på lämpligt sätt innan man sågar mer.
 
  • Gilla
megamock
  • Laddar…
Spontant utifrån ritningarna så är min markering i rött troligtvis bärande, enligt takstolsritningen så nämns det nämligen limträbalkar över öppningar mellan moduler. och jag skulle tro att där är sådana i gul markering. Grön borde vara OK att riva.

Sen, bara för att jag noterade det och tyckte det var smart gjort, så ser man att man endast har VA i en modul (Blått).

Husritning med markeringar: rött för bärande vägg, gult och blått för moduler, grönt för icke-bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Fälldin och 2 till
  • Laddar…
Tack, det var det svaret vi inte ville ha :)
Rött är det vi vill ha bort...

Vi tycker vi har för lite arbetsyta idag och är inne på att göra en helskåpsvägg där arbetsytan idag är och en köksö i mitten. Bordet är utanför köket redan nu.
Dvs idag är det mycket golv lite arbetsyta och köksskåp i köket.

Vi inser att vi får jobba oss med vattnet eftersom det bara finns i mitten som du sett.
Tror fall kommer fungera, men vi får naturligtvis räkna på det mer.

Det finns en alternativ ritning där den väggen inte finns men då är det ett rum i i trappändan så då är det kanske bär istället.

Om den är bärande, kan man sätta en "stålstople" i ändan så man ändå kan få bort väggsnutten...

Eller skall jag få ge upp och tvingas behålla dagen ofunktionella form. Mannen anser det duger men jag har verkligen ogillat köketsutformning sedan vi köpte huset för snart 20 år sedan.
 
Tyvärr får man inte alltid som man vill ;)

Men ni vill behålla den gröna väggen? Eventuellt skulle det gå att sätta en stolpe där "rött" och "grönt" möts. Beror på omständigheterna hur krångligt det blir.

Det känns som väldigt mycket jobb för att bli av med 60cm vägg.
Det räcker inte med att bygga en "ö" eller "halvö" där matplatsbordet är på ritningen? Kan ni inte nyttja att just denna vägg till helskåpsvägg istället?

Jag tycker spontant inte att den verkar så hemsk, men jag har å andra sidan inte bott i det i 20 år ;)
Lägg gärna upp en skiss på hur du vill ha det istället!
 
Denna lösning som vi funderat på nu är beroende av att väggsnutten försvinner. Det blir för trångt annars. Det är bara 3,40 brett.

Altandörren och uppgången till trappan sätter sina begränsningar. Även det blir inte riktigt bra med den idén vi har nu.

Illustration av ett kök med begränsad yta, inklusive köksö och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning över en trång kökslayout med måttangivelser, arbetsbänkar och placering av kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi skall göra något som liknar idag kan man ju ta bort vinkel och på så sätt få mer arbetsyta. Men då har vi ändå massa golvyta.
Ytan framför kyl frys är för liten att göra något på men tillräckligt stor för att irritera mig :)
Jag vill ha "köks" ytor och inte golvyta.
 
Som du skriver tänkte vi först göra någon öliknande framför fönstret. Men 3,40 - djupet av kyl som öppnas + gångyta blir inte mycket över att göra något på.

Vi har försökt ha bord där men det blir knas med kylen och att man rör sig till bordet.

Köket fungerar bara om man är för ensam, det är det vi vill bort från.
 
Ja jo tyvärr är kök historiskt sett ritade för en person och inte en familj.

Det är alltså 3,40m om man tar bort kylen? Då håller jag med om att det inte blir jättemycket plats över.
Med 3x60cm + kyl får du 1m kvar att röra sig på, jag vet inte om det är för lite, och med det får du ju två beredningsytor till. Det borde ju räcka i kombination med att man behåller befintliga ytor (två till).

Vi har ett liknande bekymmer i vårt kök där planlösningen från början såg ut såhär:
Handritad planritning av ett hem med dimensioner, visar kökets layout och diskuterade förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men där man i köksrenoveringen tog bort "ön" och gjorde en bänkyta i "kylskåpsväggen" (och tog bort frysen helt :|).
Vi är inne på att sätta in en köks"ö" igen, fast av mer modernt snitt.
 
BirgitS
jahapp skrev:
Vi tycker vi har för lite arbetsyta idag och är inne på att göra en helskåpsvägg där arbetsytan idag är och en köksö i mitten. Bordet är utanför köket redan nu.
Dvs idag är det mycket golv lite arbetsyta och köksskåp i köket.
Men får du verkligen mer arbetsyta och mindre golvyta med ditt förslag?
Jag tycker det ser ut som att du tar bort tre högskåp (3 x 60 cm) och lite bänkskåp (80 ? cm) och ersätter med en köksö som är ungefär lika lång så sammanlagd sträcka med skåp är rätt oförändrad.

Det blir ju en del andra nackdelar med ditt förslag, t ex väl litet avstånd mellan spishäll och ho, svårt att laga mat vid spisen samtidigt som man ska hålla koll på när något blir klart i ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.