N Nallis skrev:
Men ca 100w per kvadrat blir väl isf 3600w om det är 36 kvadrat?

Det är ett gammalt hus. Där är just nu 2 fönster och en fönsterdörr. Men vi ska ta väck ett fönster och sätta helglasad parfönsterdörr. Så ett element sitter då under ett fönster, ett sånt gammalt element.
Ett element kommer sen få sitta på en vägg.

Men om jag kollar på ett element på Dt30 så står det ca 600w. Då är det 60 gånger 70 cm

Då behöver jag ju 4-6 st sånna, det går ju inte.
Det kommer bli ett par rejäla radiatorer.

Vad har du för fönstermått?

Höjd under fönster?

Om man tittar på Lenhovda.com behöver du ungefär 50 sektioner Triplex (höjd 740) för 2500 W (vilket jag tror är tillräckligt...)

Varje sektion är 45, så det är 2250 mm radiator du behöver... Än mer om 740 är för högt....
 
Redigerat:
K
För några år sedan hade de även radiatorer med tre paneler sk TP33 vet inte om det bara är Rinkabyrör som slutat att sälja dem?

Hursomhelst kan du sätta en radiator på höjden, ett bra tips som jag sett på ställen där det är lite trångt som förskolan och skolan här i byn.. då får du plats med ett TP6018 eller tom ett 6020 på 60-bredd brevid dörrarna.

Det skulle ge maximalt 1700w men jag skulle tro att det räcker!


https://www.googleadservices.com/pa...poy2AJCIT6lreV-4Dehn9mGkT17-8bDoaAnvNEALw_wcB
 
P PurreP skrev:
Det kommer bli ett par rejäla radiatorer.

Vad har du för fönstermått?

Höjd under fönster?

Om man tittar på Lenhovda.com behöver du ungefär 50 sektioner Triplex (höjd 740) för 2500 W (vilket jag tror är tillräckligt...)

Varje sektion är 45, så det är 2250 mm radiator du behöver... Än mer om 740 är för högt....
Under fönstret sitter ett element och det hade vi inte tänkt byta, det är ett sånt gammalt hederligt.

Det andra elementet får sitta på en vägg då vi ska ta bort det andra fönstret och sätta en helglasad parfönsterdörr.
Elementet under fönstret är ca 60 högt. Så hade tänkt samma höjd på det andra.
 
Trippelpaneler finns fortfarande. Vet inte varför Rinkaby inte har dom?

Tabell över värmeavgivningsdata för olika typer av trippelpaneler med olika dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är från Themopanels effektkalkyl med 55 grader fram, 45 retur och 20 grader i rummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
För några år sedan hade de även radiatorer med tre paneler sk TP33 vet inte om det bara är Rinkabyrör som slutat att sälja dem?

Hursomhelst kan du sätta en radiator på höjden, ett bra tips som jag sett på ställen där det är lite trångt som förskolan och skolan här i byn.. då får du plats med ett TP6018 eller tom ett 6020 på 60-bredd brevid dörrarna.

Det skulle ge maximalt 1700w men jag skulle tro att det räcker!


[länk]
Jag hade en fundering om jag skulle satt ett sånt högt på väggen bredvid dörren. Men vi har soffan där. Man kan ju höja upp det en bit antar jag men lite hade döljts av soffan. Såklart bra att kopplingar döljs.
Men kanske inte så smart att lite sitter bakom soffan.
Har ingen annan vägg att ha sånt högt.
 
Jag tycker det låter som en bra idé att ta dit någon som kan dimensionering och installation. Förutom det rent tekniska kring nödvändig effektavgivning så blir det en del praktiska och estetiska aspekter när inte radiatorerna ryms under fönstren längre. Även rördragning och rördimensionering behöver ses över så man inte hamnar i en framtida knipa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.